Gjest Utlogget i øyeblikket Skrevet 18. juni 2009 #1 Skrevet 18. juni 2009 Vi hadde ikke store planer i ferien pga at økonomien ikke er på topp i år, men hadde planlagt å komme oss bort litt. Skulle ta de vanlige besøkene til familie, men så skulle vi( jeg, samboer og ungen) reise bort alene til et sted der det var litt moro for ungen. Var ingen dyr tur, laaangt bort, men vi kom oss litt bort fra den kjedelige lille byen vi bor i ihvertfall. Men, plutselig fikk vi flere uforutsette store regninger slik at alle feriepenger og sparekontoer gikk. Utrolig uflaks at alle disse tingene kom samtidig, og utrolig surt fordi vi hadde trengt å komme oss bort litt og få gjort noe annet sammen, men nå vet jeg ikke hva vi skal gjøre.. Hva ville dere gjort? Hva skal vi finne på istedenfor?
Chica Skrevet 18. juni 2009 #2 Skrevet 18. juni 2009 Litt vanskelig ut i fra at jeg ikke vet hvor mye dere har å bruke, og hva dere liker å gjøre? Men det viktigte er vel å gjøre noe sammen? Kan dere leke turister i egen by, dra på picnic på stranden etc? Eller låne dere ei hytte?
Thomas Andrè Skrevet 18. juni 2009 #3 Skrevet 18. juni 2009 Nå vet ikke jeg hvor dere bor, men sesosngkort på steder som fex Tusenfryd koster et par tusen for en familie og kan gi mye bra for pengene. Da har man fri tilgang til basseng og attraksjoner, man kan ha med piknik-kurv og kose seg, og se an været. Ellers er det mye annet man kan gjøre, oppdage museumer og grønne lunger rundt der en bor og lignende. Litt lettere å foreslå noe når man vet hvor i landet dette er...
Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2009 #4 Skrevet 18. juni 2009 Vi skal ikke dra noen steder på ferie i sommer pga økonomi. I stedet har vi planer om å pakke teltet og dra på små overnattingsturer. Vi skal ikke gå så altfor langt, men legge opp til mye bålkos og fisking. Skal også ta noen dagsturer til sjøen de dagene det er badevær.
Gjest No wonder women Skrevet 18. juni 2009 #5 Skrevet 18. juni 2009 Vi skal ikke dra noen steder på ferie i sommer pga økonomi. I stedet har vi planer om å pakke teltet og dra på små overnattingsturer. Vi skal ikke gå så altfor langt, men legge opp til mye bålkos og fisking. Skal også ta noen dagsturer til sjøen de dagene det er badevær. Dette anbefaler jeg også. Kan bli kjempetrivelig for barna. Da jeg var lita, var jeg mye på fisketurer hvor vi telta og spiste pølser om vi ikke fikk fisk da. Var kjempekoselig. Om dere ikke har telt, kan dere søke på finn.no og kanskje finne et billig telt. God tur.
Gjest ts Skrevet 18. juni 2009 #6 Skrevet 18. juni 2009 Vi har ikke telt eller soveposer nå lenger, men kanskje vi finner noe billig ja. Har planer om å gå noen korte dagsturer og dra på stranden osv, men eller er vi ikke i nærheten av noen parker el.l. som ungen kunne likt. Vi har liksom ikke lenger 1000lapper å bruke så det bør koste lite.. Men det blir sikkert en fin ferie likevel. Det er koselig med badeturer og skogsturer også!
Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2009 #7 Skrevet 18. juni 2009 Vi har ikke telt eller soveposer nå lenger, men kanskje vi finner noe billig ja. Har planer om å gå noen korte dagsturer og dra på stranden osv, men eller er vi ikke i nærheten av noen parker el.l. som ungen kunne likt. Vi har liksom ikke lenger 1000lapper å bruke så det bør koste lite.. Men det blir sikkert en fin ferie likevel. Det er koselig med badeturer og skogsturer også! Man får kjempebillige telt på f.eks. Jysk. De er vel ikke verdens beste kvalitet, men bør holde for noen korte sommerturer (så får man heller investere i skikkelige saker når økonomien har kommet i balanse igjen). Soveposer er ikke nødvendige. Vi foretrekker å bruke dyner, mye mer behagelig. Blir mye å drasse på om man skal gå et stykke, men man kan jo finne et sted nær en grusvei og kjøre helt fram. Bruk ull-/fleecepledd som laken oppå liggeunderlag, så varmer det godt. Hvor gammel er barnet deres? Kan kanskje noen venner/slektninger komme på besøk til dere? Da jeg var lita var overnattingsbesøk av kusiner og tanter/onkler noe av det morsomste jeg visste.
Gjest ts Skrevet 18. juni 2009 #8 Skrevet 18. juni 2009 Hvor gammel er barnet deres? Kan kanskje noen venner/slektninger komme på besøk til dere? Da jeg var lita var overnattingsbesøk av kusiner og tanter/onkler noe av det morsomste jeg visste. Hun er 1,5 år. Noen mener nok det ikke er den ideelle alderen for telttur, men tror det går bra. Vi kan ikke gå for langt med henne, men.. Vi skal på besøk til mormor og morfar som vanlig og håper et par tanter kommer innom også i løpet av sommeren ja, og det vet jeg hun liker veldig godt!
Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2009 #9 Skrevet 18. juni 2009 Når barnet er 1,5 år er det aller viktigste å få tilbringe tid sammen med mor og far! Ta dere goood tid og gjør alt det hverdagen kansje ikke tillater; spise niste ute, studere en maurtue, kaste pinner eller barkebåter ut i en liten bekk og se hvilken som kommer først. Finst det en gård eller seter dere kan besøke? Dyr er stas, vet du! Bak boller og ta med på tur og la barnet være med på hele prosessen. Fly med drage en vindfull dag. Gå på selvplukk av frukt og bær. Det er utrolig masse man kan finne på. Å overnatte i telt og kansje få en bittelite fisk er kjempespennende enten barna er 1,5 eller 8 - tro meg. Vi har også hatt økonomi som har gått temmelig opp og ned etter livssituasjon (og en mann som dessverre har en jobb som er veldig konjunkturavhengig). Det er egentlig vi voksne som føler mest på dette med ferie. Gøyeste ferien vi hadde var da vi var blakk og lånte en liten "koye" en liten uke. Unga storkoste seg og fiska, bada og sto med "rompa i været" i strandkanten hele dagen. Om kveldene grillet vi litt, spilte spille og hadde det utrolig koselig. Bare smil og se hele dagen lang og masse skryt til vennene sine da vi kom hjem.
Gjest ts Skrevet 18. juni 2009 #10 Skrevet 18. juni 2009 Når barnet er 1,5 år er det aller viktigste å få tilbringe tid sammen med mor og far! Ta dere goood tid og gjør alt det hverdagen kansje ikke tillater; spise niste ute, studere en maurtue, kaste pinner eller barkebåter ut i en liten bekk og se hvilken som kommer først. Finst det en gård eller seter dere kan besøke? Dyr er stas, vet du! Bak boller og ta med på tur og la barnet være med på hele prosessen. Fly med drage en vindfull dag. Gå på selvplukk av frukt og bær. Det er utrolig masse man kan finne på. Å overnatte i telt og kansje få en bittelite fisk er kjempespennende enten barna er 1,5 eller 8 - tro meg. Vi har også hatt økonomi som har gått temmelig opp og ned etter livssituasjon (og en mann som dessverre har en jobb som er veldig konjunkturavhengig). Det er egentlig vi voksne som føler mest på dette med ferie. Gøyeste ferien vi hadde var da vi var blakk og lånte en liten "koye" en liten uke. Unga storkoste seg og fiska, bada og sto med "rompa i været" i strandkanten hele dagen. Om kveldene grillet vi litt, spilte spille og hadde det utrolig koselig. Bare smil og se hele dagen lang og masse skryt til vennene sine da vi kom hjem. Ja, det var dumt av meg å bare se det negative i det hele. Ungen elsker jo å lære nye ting og bare være med på alt. Og, det at mamma og pappa er sammen med henne og at vi viser at vi koser oss og gjør det koselig for henne. Sånne små ting som å utforske naturen og dyrelivet er superspennende for henne og samtidig morsomt for oss foreldrene å se at hun har det gøy og trives. Takk for oppmuntringen! Vi skal gjøre det beste ut av det!
Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2009 #11 Skrevet 18. juni 2009 selv om barnet på en alder av 1,5 ikke skjønner så mye av ferie er det jo viktig å tenke på dere vokse også da, om dere har behov for å reise unna litt for å koble av og frigjøre seg fra hjem og hverdag. Bare nevner dette så dere ikke glemmer dere selv og bare tenker frem og tilbake på barnet. men klart, uten penger kommer man jo ikke så langt, kanskje med sykkel og sykkelvogn til barnet om dere har noe slikt???
Gjest antigartner Skrevet 18. juni 2009 #12 Skrevet 18. juni 2009 Mange gode "gratistips" her. Jeg har enda et: Saumfar lokalavisene etter gratisarrangementer i nærområdet, enten det er lesestunder på biblioteket, temadager på museer eller utstillinger i husflidslaget. Det kan komme positive overraskelser utav slike arrangement! Om dere må være en del hjemme i sommer, pass på å "markere" at det er ferie, slik at dagene ikke går helt i ett. Planlegg å gjøre en eller annen aktivitet utenom det vanlige nesten hver dag, enten en skogtur, fisketur, picnic, museum, bibliotek, gårdsbesøk eller hva som måtte by seg av muligheter. På den måten får en i alle fall gjort noe annet enn en ellers gjør, og det kan være noe av det viktigste med en ferie.
Gjest Gjest_Merete_* Skrevet 18. juni 2009 #13 Skrevet 18. juni 2009 Helt enig med de andre her. Det er nok ikke barna som savner dyre ferier mest, ikke i den alderen. Bare familien har tid til hverandre, kos og lek blir nok denne sommeren fin. Her er noen tips som kanskje kan hjelpe: - Telt. Sjekk ut www.netthandelen.no - Kjøre buss, trikk etc. elsker mine barn (vant med bil...). - Badeturer!!! - Lek i hagen. Være sammen med andre familier som også har barn er alltid vellykket. - Male sammen. Lage et stort familiebildet eller noe som minne fra ferien. Slike ting husker ofte barn. - Bake! - Sykkelturer - Ferjeturer Håper dere får en fin sommer, og krysser fingre for godt vær i Norge. Selv skal vi tilbringe hele sommeren på hytta. Herlig for hele familien. Ikke koster det noe heller (men nå er det ikke alle som har tilgang på hytte). Ta kontakt med turistforeningen? De har mange billige hytter for utleie/utlåns. Kanskje det kunne vært noe? Eller meld dere på Gledespatruljen med P4???? Et annet alternativ er å bytte bolig med noen andre som er i samme situasjon. Litt mas med å rydde og stæsje bort ting selvsagt.....
Gjest ts Skrevet 18. juni 2009 #14 Skrevet 18. juni 2009 Flotte tips alt sammen! Skal absolutt få brukt mange av dem! Og så må mamma og pappa få litt tid sammen, det er sant
thumbalina Skrevet 19. juni 2009 #15 Skrevet 19. juni 2009 og barn føler jo at de har vært langt borte og på ferie bare det en halvtime unna.. er ikke så mye som skal til.... vi lånte min farmors hus en sommer, en time unna der vi bor... og bonusen min var kjemepfornøyd - han var på ferie han så lenge han ikke var hjemme og fikk is hver dag =)
Gjest No wonder women Skrevet 20. juni 2009 #16 Skrevet 20. juni 2009 Kul tråd. Et lite tips til. Det er utrolig hva folk gir bort på finn.no. http ://www.finn.no/finn/bap/free/result?TY...=1&rows=30 Vi har både fått oss fin sofa og skjenk helt gratis :-)
Gjest Gjest_Elmat_* Skrevet 20. juni 2009 #17 Skrevet 20. juni 2009 Sjekk hjemmesidene til friluftsrådet der du bor. Her i distriktet har de satt opp et par lavvuer som folk kan bruke gratis til overnatting eller bare dagsbesøk. De har også kanoer og robåter som du kan låne for en veldig billig penge, (50 kr døgnet) redningsvester leier du på brannstasjonen for en 1 tier. Billig og gøy både for lillemor og foreldrene
Gjest Gjest_freia_* Skrevet 20. juni 2009 #18 Skrevet 20. juni 2009 turistforeningen.no , fyrferie.no osv. om du bor nogenlunde nærme en skjergård er det alltids en velforening som har satt opp fasiliteter som toalett osv, og da kan man ta med seg telt og ofte kjøre ut med rutebåt. jeg bor på sørlandet, og her har vi flere slike valgmuligheter. båtene går mange ganger daglig.
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2009 #19 Skrevet 20. juni 2009 Hmmm...nesten så jeg får lyst til å avlyse alle ferieplaner og bare ha kosesommerferie hjemme...
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2009 #20 Skrevet 21. juni 2009 Da barna var små husker jeg at "lekeplass-runder" var veldig populært. Vi kjørte/syklet rundt til mange forskjellige skoler/barnehager/lekeplasser hvor barna kunne leke etter stengetid. Gratis og veldig morsomt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå