Gå til innhold

Hva er vitsen i å trene magen?

Anbefalte innlegg

Gjest Rubens Rikskringkasting
Skrevet

Det er jo veldig mange som tar sit-ups og sånn regelmessig, men jeg har likevel hørt såå mange si at det ikke gir noen flatere mage i og med at fette som ligger over kun forsvinner hvis man slanker seg/trener kondisjon.

Så hva er da egentlig vitsen i å gjøre styrkeøvelser for magen?

Det kan jo ikke bare være nyttig for de som allerede har en flat mage og som vil ha six-pack?

Men så tenker jeg, når jeg strammer magen så blir den jo flatere. Er det ikke da sånn at magen i større grad blir sånn som den blir når man strammer hvis man begynner å trene magemusklene?

Jeg har nemlig en mage som stikker ut, men jeg er ikke tykk og vil ikke bli noe tynnere. Er det likevel et håp om at jeg kan få magen flatere til sommeren uten å måtte slanke meg? Altså ved å ta sit-ups eller liknende.

Jeg har et lite "håp" om at dette stemmer, men si for all del fra om jeg tar feil for jeg orker jo ikke å bruke tid på noe som er unødvendig.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Man får vel ikke bort fettet ved bare styrketrening av magen tror jeg. Men man får jo sterkere, mer definert muskulatur, og fettet fordeles liksom bedre? Og holdningen blir bedre, hvis man ikke trener mage og rygg blir man jo ganske sammensunket og magen vil henge litt ut uansett om det er fett eller bare hud og innvoller... Jeg mener i hvert fall at jeg kan både kjenne og se forskjell i positiv forstand hvis jeg trener mage og rygg (er vel lurt å trene begge deler, og tenke kjernemuskulatur også), uten at det skjer mirakler akkurat.

Gjest MooCow
Skrevet

Jeg har inntil for noen maaneder siden trent litt dann og vann, og det har jo blitt noen sit ups naa og da. Trener litt mer regelmessig naa. :)

Jeg la for noen uker siden om kostholdet til noe lignende et lavkarbo kosthold(pga. mageproblemer), og i løpet av kort tid gikk jeg ned ett kilo. Jeg oppdaget det da jeg saa meg i speilet en dag og der var det jaggu en liten six pack! Den hadde bare vaert gjemt under det lille magefettet jeg hadde.

Det var det som motiverte meg til aa trene litt mer aktivt og maalrettet. :)

Saa det kan lønne seg aa trene magemusklene, plutselig en dag har du six pack!

Forøvrig saa er en sterk mage- og ryggmuskulatur med paa aa gi deg en flott holdning ogsaa.

Gjest MooCow
Skrevet
Jeg har inntil for noen maaneder siden trent litt dann og vann, og det har jo blitt noen sit ups naa og da. Trener litt mer regelmessig naa. :)

Jeg la for noen uker siden om kostholdet til noe lignende et lavkarbo kosthold(pga. mageproblemer), og i løpet av kort tid gikk jeg ned ett kilo. Jeg oppdaget det da jeg saa meg i speilet en dag og der var det jaggu en liten six pack! Den hadde bare vaert gjemt under det lille magefettet jeg hadde.

Det var det som motiverte meg til aa trene litt mer aktivt og maalrettet. :)

Saa det kan lønne seg aa trene magemusklene, plutselig en dag har du six pack!

Forøvrig saa er en sterk mage- og ryggmuskulatur med paa aa gi deg en flott holdning ogsaa.

Dette var jo fryktelig daarlig skrevet! :fnise: Bør nok ikke legge ut paa for lange beretninger sent paa kvelden nei ... Haaper det er forstaaelig i det minste. :)

Skrevet

Man blir jo strammet opp og faar finere holdning og figur om man trener magen. Saa selv om det ikke fjerner noe fett, saa gjoer det ganske mye for hvordan man ser ut. Selv legger jeg mest paa meg paa magen (lite fett ellers paa kroppen), og jeg ser ganske mye bedre ut naar jeg husker aa trene magemusklene regelmessig.

Jeg tror det ofte er ved aa ha veltrent mage og rygg at man kan se ganske flott ut selv om man er overvektig, for fettet sitter helt annerledes og klaer sitter mye finere.

Skrevet

Okei:)

For jeg har ikke fett på magen, men den stikker likevel ut og ser "oppblåst" ut på en måte. Tror dere dette kan badres hvis jeg begynner å trene magen (+ryggen)?

I så fall hvordan? Antall repetisjoner, serier og ganger i uka:)

Skrevet
Det er jo veldig mange som tar sit-ups og sånn regelmessig, men jeg har likevel hørt såå mange si at det ikke gir noen flatere mage i og med at fette som ligger over kun forsvinner hvis man slanker seg/trener kondisjon.

Det er i stor grad korrekt (noe fett forbrennes jo også ved trening av magemusklene). Noe flatere kan den bli fordi mer muskler gir deg en bedre holdning.

Så hva er da egentlig vitsen i å gjøre styrkeøvelser for magen?

Det kan jo ikke bare være nyttig for de som allerede har en flat mage og som vil ha six-pack?

For at du skal ha en six-pack når fettnivåetkommer lavt nok til at den synes :)

Men så tenker jeg, når jeg strammer magen så blir den jo flatere. Er det ikke da sånn at magen i større grad blir sånn som den blir når man strammer hvis man begynner å trene magemusklene?

Jeg har nemlig en mage som stikker ut, men jeg er ikke tykk og vil ikke bli noe tynnere. Er det likevel et håp om at jeg kan få magen flatere til sommeren uten å måtte slanke meg? Altså ved å ta sit-ups eller liknende.

Du sier at du ikke vil bli tynnere, og ikke vil du trene magen, da ser jeg ikke mange muligheter :nei:

Jeg har et lite "håp" om at dette stemmer, men si for all del fra om jeg tar feil for jeg orker jo ikke å bruke tid på noe som er unødvendig.

Trening er aldri unødvendig!

Charlotte

Skrevet
Okei:)

For jeg har ikke fett på magen, men den stikker likevel ut og ser "oppblåst" ut på en måte. Tror dere dette kan badres hvis jeg begynner å trene magen (+ryggen)?

Om holdningen blir bedre så kanskje du retter deg mer opp og denne "oppblåste" magen ikke blir så tydelig lenger. 3 ganger i uken skulle være tilstrekkelig i begynnelsen. Kjør ulike ulike øvelser.

Se og les og lær litt av denne linken:

http://www.styrketrening.com/Styrketrening_Program_mage.htm

Gjest Sarasahara
Skrevet

Jeg mener også bestemt at jeg har lest at større muskelmasse øker forbrenningen når du først trener. Så derfor anbefales også styrketrening ved siden av kondisjon, som går mest på fettforbrenning. Lykke til ;)

Gjest Grafica
Skrevet

Jeg har en mage som er formet sånn naturlig, litt rund og "utstående". Den perioden hvor jeg trente styrketrening jevnlig for noen år siden (når jeg var endel tynnere enn nå, hehe), så magen min mye finere ut, den ble strammere og så bedre ut både med og uten klær :) Så det er helt klart verdt det å ta endel situps jevnlig!

Men husk at man skal hvilke musklene 48-72 timer mellom styrketreningsøkter; å trene styrke hver dag ødelegger musklene! :) Husk det!

Skrevet
Du sier at du ikke vil bli tynnere, og ikke vil du trene magen, da ser jeg ikke mange muligheter :nei:

Charlotte

Jeg sier ikke at jeg ikke vil trene magen, men hvis magen ikke blir flatere av det vil jeg heller bruke tiden på å trene noe annet;)

Og jeg vil ikke bli tynnere fordi jeg allerede er undervektig. Så å trenekondisjon for å få en flatere mage tror jeg er en ulur ting..

Jeg tror ikke det er snakk om fett på magen, men heller selve formen. Jeg er fornøyd når jeg strammer magemusklene og "holder den inne" liksom, men er det slik den vil se ut hvis musklene blir mer trent?

Skrevet
Jeg sier ikke at jeg ikke vil trene magen, men hvis magen ikke blir flatere av det vil jeg heller bruke tiden på å trene noe annet;)

Og jeg vil ikke bli tynnere fordi jeg allerede er undervektig. Så å trenekondisjon for å få en flatere mage tror jeg er en ulur ting..

Jeg tror ikke det er snakk om fett på magen, men heller selve formen. Jeg er fornøyd når jeg strammer magemusklene og "holder den inne" liksom, men er det slik den vil se ut hvis musklene blir mer trent?

Du har to muligheter til å få flatere mage, trening av magemuskler og reduksjon av fettet utenpå musklene.

Hvis du mener du ikke har noe magefett, må du få mer muskler dersom du ikke er fornøyd i dag.

Du sier magen blir flatere når du strammer musklene og det er jo naturlig!.

Vær klar over at mer muskler ikke nødvendigvis vil gi samme effekt av seg selv fordi du går jo ikke og strammer de hele tiden.

Charlotte

Skrevet

Tusen takk fo gode svar! ^^

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...