Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2009 #1 Skrevet 17. juni 2009 Hei! Visste ikke hvor hen jeg skulle plassere dette, så unnskyld hvis feil kategori. Uansett, selvtilliten min har nesten forsvunnet helt. Jeg har så liten tro på meg selv og den jeg er. Jeg er rett og slett langt nede nå. Hvordan kan jeg bygge meg opp igjen? Jeg tviler på mine personlige egenskaper så vel som utseendet mitt. Føler liksom ikke at jeg blir verdsatt av andre, derfor har jeg sluttet å sette pris på meg selv. Noen som har gode råd? Jeg har det ikke bra nå og vil ikke fortsette på dette viset.
Gjest D-shol Skrevet 17. juni 2009 #2 Skrevet 17. juni 2009 (endret) De veldig grunnleggende tingene er klisjé av en grunn, de virker Skriv en liste over gode kvaliteter, alt du kommer på, små så vel som store ting. Skriv ned noen ting hver dag du synes du gjorde bra. Igjen, de trenger ikke være store. Lær deg selv å si takk når du får komplimenter, og husk komplimentene! Skriv dem gjerne ned på listen Edit: Fant linken til ei side som kanskje kan hjelpe? http://www.glabladet.no/ Endret 17. juni 2009 av D-shol
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2009 #3 Skrevet 17. juni 2009 Takk:) Får prøve. Sier jo alltid takk til komplimenter, er sjelden den som avfeier dem. Men får prøve å tro mer på dem...
Gjest D-shol Skrevet 17. juni 2009 #4 Skrevet 17. juni 2009 Takk:) Får prøve. Sier jo alltid takk til komplimenter, er sjelden den som avfeier dem. Men får prøve å tro mer på dem... Tenk på det sånn: I vårt samfunn er folk så lite flinke til å komplimentere, at når de først gjør det, så mener de det virkelig!
Gjest Heloise Skrevet 18. juni 2009 #5 Skrevet 18. juni 2009 Uansett, selvtilliten min har nesten forsvunnet helt. Jeg har så liten tro på meg selv og den jeg er. Jeg er rett og slett langt nede nå. Hvordan kan jeg bygge meg opp igjen? Jeg tviler på mine personlige egenskaper så vel som utseendet mitt. Føler liksom ikke at jeg blir verdsatt av andre, derfor har jeg sluttet å sette pris på meg selv. Har ingen gode tips men vil følge denne tråden da jeg har det slik selv Så bare en hilsen fra en i samme båt egentlig! Null selvtillit, heller selvforakt. På alle måter
Chakoya Skrevet 18. juni 2009 #6 Skrevet 18. juni 2009 (endret) Kjære Ts Bare lister opp noen tips fra en god venn jeg fikk å huske på da jeg var langt nede 1. Gi deg selv ros når du gjør noe bra og når du prøver noe nytt. 2. Ikke sammenlign deg med alle andre. Tenk heller på hvem du er og hvilke gode egenskaper du har og kunne tilby. Se på deg selv som noe enestående og unikt. Ingen mennesker er like. Husk at alle mennesker har sine problemer, det er bare det at man vet ikke alt alle har og slite med. 3. Skriv en ''jeg er god'' bok. Hver kveld skriver du ned hva som har vært bra med deg i dag, hva du er takknemlig for og hva du trenger hjelp til. Skriv ned tre eller flere ting du er god på. Kanskje er du en god lytter og omtenksom? Torde du be om unnskyldning når du såret noen? 4. Skriv ned komplimenter du får. Enten om dette er på sms, mail, via chatting, på jobben, ute ellers. Skriv komplimentene gjerne i en liten bok, på data eller andre plasser hvor du har dine ting du holder kjært. 5. Tør og gjør forandringer! Ta et valg. Om du har dårlige venner som gir deg dårlig selvtillit så bytt vennene. Du må vurdere hva som gir deg positiv energi! 6. Bli mer aktiv! Dersom du ikke er særlig aktiv fra før anbefales det at du beveger deg mer. Det skal hjelpe godt på kroppen din! 7. Vær til stede i eget liv her og nå Ikke la negative tanker om hva som kan komme til å skje herske. 8. Kommunisere bedre med andre mennesker. Våge å sette grenser for seg selv og andre. Videreutvikle nye sider ved deg selv, slik at du ikke utelukkende styres av strategier du utviklet i oppveksten. Ha nære forhold til andre mennesker på en måte som fungerer for deg. Få en positiv og realistisk selvfølelse. Forstå hvordan du påvirker og blir påvirket av andre. Husk også og gi deg selv daglig ros Smil til deg selv og øv på og smile daglig. Det skal også hjelpe på humør, selvtillit og selvfølelse. Det finnes også en del selvhjelpsbøker en kan lese for å bli bedre kjent med seg selv (bygge opp deg selv / personlig vekst), og for å få selvtillit. Dette er bare redskaper / og metoder forklart osv på hvordan du selv kan fremme bedre selvtillit. Tips til bøker: Tenk positivt og oppnå mer selvtillit Bjørn Ringom Selvtillit og personlig vekst Stig Storli Fornye ditt selvbilde - og få mer ut av livet Stig Storli Sjef i eget liv - en bok om kognitiv terapi Ingvard Wilhelmsen; Stiftelsen psykiatrisk opplysning Ubegrenset kraft nevrolingvistisk programmering (NLP) : et kraftfullt redskap til personlig suksess Anthony Robbins; Lasse Tømte (Oversetter) Ellers vil jeg anbefale deg og lese litt om PMV. Positiv mental visualisering. Bevisstgjøring av positiv tankegang kontra den negative. Bevisstgjøring av energiskapende tankegang kontra den energitappende. Positiv tenkning i et nøtteskal. Fortelle seg selv hva som skal gjøres (ikke hva som ikke skal gjøres). Målbare mål i praksis. Ringominstituttet - Positiv mental visualisering Lykke til TS! Endret 18. juni 2009 av Chakoya
Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2009 #7 Skrevet 18. juni 2009 Takk Får prøve det, så får jeg se om det fungerer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå