Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2009 #1 Skrevet 17. juni 2009 Hei, Jeg skal gifte meg i utlandet, og vi signerer papirer i kommunen et par dager før vielsen. Etter vielsen (vi signerer det siste dokumentet i kirken under vielsen) skal papirene sendes til kommunen for registrering osv. Dette tar ca 4-5 mnd pga lang behandlingstid, og vi får da sendt ekteskapspapirene hjem til norge. Vil det da si at jeg ikke kan bytte til min kommende manns etternavn før vi mottar dette? Vil jo gjerne bytte med en gang vi kommer hjem.. Mener å ha hørt at man ikke trenger denne attesten for å bytte etternavn (folk som kun er samboere, men som likevel bytter etternavn pga barn osv). Eller?
Concertina Skrevet 17. juni 2009 #2 Skrevet 17. juni 2009 Dersom mannen din har et vanlig etternavn (flere enn 200 i Norge som heter det) så står du fritt til å bytte når som helst. Dersom han har et sjeldnere navn, altså et som færre enn 200 har, så kan du bytte dersom dere har 1) vært samboere i 2 år (folkeregistert adresse) eller 2) har felles barn. Faller dere utenom dette så må dere vente på vigselsattesten.
FireFairy Skrevet 17. juni 2009 #3 Skrevet 17. juni 2009 Vi sendte inn navneendringsskjema samtidig med prøvingsattesten. Da skifter jeg navn den dagen jeg gifter meg (tror jeg) og jeg håper det står i folkereg også da. Regner med det er sånn, hvis ikke var det liten vits i å sende inn skjemaet samtidig.
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2009 #4 Skrevet 17. juni 2009 Dersom mannen din har et vanlig etternavn (flere enn 200 i Norge som heter det) så står du fritt til å bytte når som helst. Dersom han har et sjeldnere navn, altså et som færre enn 200 har, så kan du bytte dersom dere har 1) vært samboere i 2 år (folkeregistert adresse) eller 2) har felles barn. Faller dere utenom dette så må dere vente på vigselsattesten. For utdannelsen (fotograf) jeg tar nå er det veldig viktig å danne seg et godt rykte og et kjent navn. Jeg er ferdig utdannet om et år, og skal gifte meg like etter. Vil det da være dumt av meg å skifte navn før vielsen? Vil dette bli sett på som veldig rart? Forloveden min deler etternavn med ca. 230 andre i Norge. Vi har også bodd sammen i 2 år.. men det teller vel ikke siden det ikke er folkeregistrert adresse..
Klematis Skrevet 17. juni 2009 #5 Skrevet 17. juni 2009 For utdannelsen (fotograf) jeg tar nå er det veldig viktig å danne seg et godt rykte og et kjent navn. Jeg er ferdig utdannet om et år, og skal gifte meg like etter. Vil det da være dumt av meg å skifte navn før vielsen? Vil dette bli sett på som veldig rart? Forloveden min deler etternavn med ca. 230 andre i Norge. Vi har også bodd sammen i 2 år.. men det teller vel ikke siden det ikke er folkeregistrert adresse.. Du kan jo bare begynne å bruke det navnet du skal bytte til litt tidlig? Er jo kun i offisielle sammenhenger og når du trenger å legitimere deg at du må bruke det riktige navnet. Blir vel ikke noe verre det enn de som bytter navn men ikke får somlet seg til å få nytt pass og nye bankkort?
lilleGrethe Skrevet 19. juni 2009 #6 Skrevet 19. juni 2009 Jeg er enig med Klematis, bruk ditt nye navn i jobbsammenheng. Det kjenner jeg flere som har gjort - en jeg kjenner er artist, og bruker sin kones etternavn når han sjekker inn på hoteller osv, så han slipper å bli gjenkjent på navnet (mest i Filippinene osv, der han er ganske populær). En tidligere sjef av meg brukte pikenavnet i jobben, siden faren hennes hadde vært i samme bransje.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå