twinklestar Skrevet 17. juni 2009 #1 Skrevet 17. juni 2009 Jeg har kjopt inn litt for mange tomater som jeg trenger aa bruke opp. Er det noen som har en god oppskrift paa hjemmelaget tomatsuppe?? Jeg har aldri laget det for, saa hadde vaert morsomt aa prove, for jeg elsker tomatsuppe! Setter ogsaa pris paa andre forslag til hva jeg kan bruke tomatene til. Har tidligere brukt ekstra tomater til kjottsaus til pasta.
søstertusenfryd Skrevet 18. juni 2009 #2 Skrevet 18. juni 2009 Jeg lager en veldig deilig tomatsuppe,litt slumpe metoden,jeg bruker knuste tomater og skolder og har i det jeg måtte ha av ferske tomater i tillegg. 2 bokser knuste tomater 1-2 løk 2-3 hviløksfedd 1-2 hønsebuljong eller annen buljong 13 dl vann meljevning matfløte (smak deg frem) jeg bruker nesten en kartong Fres løk og hvitløk hell i knuste tomater mos dette i kjelen med en stavmikser hell i ferdigblandet buljong få en fyldigere suppe med meljevning tilpass det hele med fløte så den blir rund og fin i smaken. Velbekomme.
MellonCollie Skrevet 18. juni 2009 #3 Skrevet 18. juni 2009 Fant denne oppskriften på forumet her en gang, den er hentet fra kokeboka "Ti på halv sulten". Utrolig god Går sikkert å bytte ut litt av tojmatpureen med flere tomater eller noe. Tomatsuppe med bacon 1.pk skivet bacon 1 liten løk 1 bit grønn squash (kan sløyfes) 1 ss smør 1 glass tomatpuré (200g) 7,5 dl vann 1 terning grønnsakbuljong 1 ts balsamicoeddik 1 klyps sukker 1 dl melk 1 dl crème fraiche salt (kan sløyfes) 2 tomater Klipp bacon i småbiter og sprøstek dem. Sett dem til side på veldig svak varme. Skjær løk og eventuelt squash i store biter, og kjør dem i to sekunder i hurtigmikseren (det skal ikke bli mos, bare småbiter). Alternativt kan du rive grønnsakene på rivjernets største hull. Smelt smør i en kjele og fres løk og squash i et halvt minutt. Ha i et glass tomatpuré, la det frese noen sekunder, tilsett vann, buljongterning og balsamico. La det koke i 10 minutter og tilsett en klype sukker. Ha crème fraiche i en bolle, tilsett melken og pisk til blandingen er uten klumper. Ha den i suppen, og pisk videre slik at supppen blir jevn uten hvite prikker. Smak evt. til med salt. Strø bacon på toppen. Skjær tomatene i småbiter og ha dem i kjelen rett før servering.
twinklestar Skrevet 18. juni 2009 Forfatter #4 Skrevet 18. juni 2009 takk for svar! Skal ut aa kjope buljong naa, for det har jeg ikke! Saa tror jeg at jeg skal prove meg litt frem
Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2009 #5 Skrevet 18. juni 2009 Her står det oppskrift på tomatsuppe. Hermetiske tomater kan buttes ut med hakkede tomater.
Gjest Frosk Skrevet 18. juni 2009 #6 Skrevet 18. juni 2009 Jeg pleier å lage tomatsuppe med ovnsbakte tomater og paprika - mye smak, og veldig godt!
twinklestar Skrevet 18. juni 2009 Forfatter #7 Skrevet 18. juni 2009 Jeg pleier å lage tomatsuppe med ovnsbakte tomater og paprika - mye smak, og veldig godt! mm... den hortes god ut har allerede miksa sammen en suppe naa, bare smakt en liten teskje, tror den blir god! men skal se mer paa din oppskrift en annen gang.
Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2009 #9 Skrevet 18. juni 2009 Her står det oppskrift på tomatsuppe. Hermetiske tomater kan buttes ut med hakkede tomater. Jeg lager omtrent sånn, men uten smør (bruker olje) og mel, og har gjerne i f eks en potet eller to, gulrot e.l, og har ikke alltid i melkeprodukter. Godt Hender også jeg lager en mer "tomatisert grønnsakssuppe"; med hermetiske tomater, løk, purre og pølsebiter blant annet, og serverer uten å kjøre med stavmikser. Forresten, hva er den pinnegreia oppå brødene? Er den til noe, eller er det pynt? *ekstremt nysgjerrig*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå