Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2009 #1 Skrevet 17. juni 2009 Noen som vet om en lærer har lov til å ta fra en elev en privat eiendom og ikke gi denne tilbake før eleven har tatt melding med seg hjemmefra? Altså blir eiendelen liggende på skolen til dagen etter når en av foreldrene har skrevet melding. Dette gjelder f.eks mobil, rullebrett, mp3 o.l. (når elevene bruker dette i skoletiden, og det ikke er lov til å bruke det.) Min mening er at læreren kan godt ta fra elevene disse tingene, men at de skal bli gitt tilbake ved skoledagens slutt, med en melding til foreldrene og f. eks. en annmerkning. Hva mener dere?
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2009 #2 Skrevet 17. juni 2009 De har lov men de må gi den tilbake når skole dagen er over
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2009 #3 Skrevet 17. juni 2009 Jeg ser ingen problemer med det. Det er jo bare for elevene å la være å bryte reglene i utgangspunktet, så unngår de dette. Jeg ser jo behovet for å gi beskjed til foreldrene og få dem til å skrive under på en melding, og dette er jo langt lettere å gjennomføre når en tar eiendelen som "gissel".
Gjest Gjest_Stine_* Skrevet 17. juni 2009 #4 Skrevet 17. juni 2009 Noen som vet om en lærer har lov til å ta fra en elev en privat eiendom og ikke gi denne tilbake før eleven har tatt melding med seg hjemmefra? Altså blir eiendelen liggende på skolen til dagen etter når en av foreldrene har skrevet melding. Dette gjelder f.eks mobil, rullebrett, mp3 o.l. (når elevene bruker dette i skoletiden, og det ikke er lov til å bruke det.) Min mening er at læreren kan godt ta fra elevene disse tingene, men at de skal bli gitt tilbake ved skoledagens slutt, med en melding til foreldrene og f. eks. en annmerkning. Hva mener dere? Som mor synes jeg dette er helt ok. Ingen tar skade av å være uten mobil,mp3 eller lignende en dag.
Marikke Skrevet 17. juni 2009 #5 Skrevet 17. juni 2009 Jeg hadde blitt forbanna hvis noen tok fra barnet mitt mobiltelefonen. Greit, h*n trenger den ikke i skoletiden, men man har da et liv utenom.
angeleyes Skrevet 17. juni 2009 #6 Skrevet 17. juni 2009 Jeg vet ikke om det egentlig er lov, men det var veldig vanlig på den ungdomsskolen jeg gikk.
Kirby Skrevet 17. juni 2009 #7 Skrevet 17. juni 2009 Det er opp til hver enkelt skole. Som regel lager de et eget reglement for skolen som inneholder regler om dette som elevene skal skrive under på ved skolestart, men de fleste elever leser det neppe særlig nøye...
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2009 #8 Skrevet 17. juni 2009 Noen som vet om en lærer har lov til å ta fra en elev en privat eiendom og ikke gi denne tilbake før eleven har tatt melding med seg hjemmefra? Altså blir eiendelen liggende på skolen til dagen etter når en av foreldrene har skrevet melding. Dette gjelder f.eks mobil, rullebrett, mp3 o.l. (når elevene bruker dette i skoletiden, og det ikke er lov til å bruke det.) Min mening er at læreren kan godt ta fra elevene disse tingene, men at de skal bli gitt tilbake ved skoledagens slutt, med en melding til foreldrene og f. eks. en annmerkning. Hva mener dere? hadde jeg fått bestemt så hadde foreldrene måttet møte opp på skolen for å hente det. Det er en grunn til at læreren tar disse tingene. Elever har fått beskjed om hva som er lov. Dette er foreldrene informert om. Antagelig har de fått advarsel før det ble inndratt. Dette er elever som ikke respekterer regler som er laget. Og det er foreldre som ikke har kontroll Nå er det slik at unger strekker grenser,men en plass går den grensen i skolesammenheng. Og dette bør foreldre være enig i. En ting er at foreldre skal møte opp å hente det,men de bør låse det inn min en uke da de kommer hjem.
Wildy Skrevet 17. juni 2009 #9 Skrevet 17. juni 2009 Om eleven bruker ting som ikke er lov i skoletiden synes jeg det er helt greit at lærerne konfiskerer dette og det må melding til hjemmeifra før gjenstanden utleveres.Om dette er et problem for eleven er det jo bare å ikke bryte reglene......
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2009 #10 Skrevet 17. juni 2009 De har lov men de må gi den tilbake når skole dagen er over Det er ikke sikkert. En elev kan ikke nødvendigvis kreve å få telefonen tibake samme dag.
Piper Skrevet 17. juni 2009 #11 Skrevet 17. juni 2009 På de skolene jeg kjenner til, må foreldrene komme og hente tingene på ettermiddagen. Og tingene blir ikke levert ut før en av foreldrene har hentet de, og enkelte ting kan faktiks ligge deg i uker. Og til den som hadde blitt forbanna på læreren fordi læreren tok i fra barnet mobilen, så hadde jeg bare svart "så synd det da, men da får du lære barnet ditt å ikke bruke mobilen på skolen". Og barnet kan fint leve uten mobilen i de få timene, og jeg hadde faktisk ikke brydd meg om hva mor eller far sa. Sier reglene at det er ulovlig, så må elven tåle konsekvensen som følger med også. Og til de foreldrene som mener at man ikke skal ha slike konsekvenser, vil ejg si at det er dere som er med på å skape problemer mellom skole og hjem fordi dere forsvarer barnet hele tiden.
Snill Skrevet 17. juni 2009 #12 Skrevet 17. juni 2009 Og til de foreldrene som mener at man ikke skal ha slike konsekvenser, vil ejg si at det er dere som er med på å skape problemer mellom skole og hjem fordi dere forsvarer barnet hele tiden. Forutsatt at telefonen (eller hvilken som helst gjenstand det dreier seg om) er beslagelagt med støtte i ordensreglene: Jeg ser logikken med å kreve at foreldrene må hente eller "kvittere ut" gjenstanden, slik at man får formidlet reaksjonen hjem. Jeg er derimot ikke like enig i om man kan/bør beslagelegge over lengre tid. Det høres litt "ulovlig" ut at man skal sitte på private eigendeler utover skoletid, selv om jeg selvsagt skjønner hensikten. Personlig "tar" jeg telefoner, men da i den forstand at jeg får den, og den blir liggende på kateteret ut timen, og det blir en merknad i boka. Dersom dette gjentar seg er det jo varsel om nedsatt karakter i orden, på grunn av mobilbruk. Her pleier de fleste foreldre å våkne, og uansett setter de stort sett pris på at man varsler før den tid også pr telefon e.l. Det er derimot ikke det minste rart at ungene ikke fikser dette med telefonetikette. Bare se på de voksne som de har arvet telefonreglene fra. Min (generaliserende) erfaring er at foreldre er mange ganger verre enn ungene når det gjelder lydløs og diskré bruk av mobil. Det er dessverre en trend å være i opprør mot skolen, og siden mobil er en av våre mest personlige eigendeler, er dette også noe som er veldig sårt. Det er vel så mange voksne, som i jobbsammenheng, burde vært fratatt telefonen, men den diskusjonen hører ikke med her. I korte trekk må man ta konsekvensen av å bryte ordensreglene, og spesielt ved gjentatt bruk kan jeg ikke skjønne annet enn at man må godta beslag, i alle fall for kortere tid. Man trenger selvsagt ikke være enig, men dersom man velger å ha ungen i den eller den skolen, så aksepterer man samtidig også reglene på skolen. Er man uenig får man ta saken gjennom FAU (tidligere foreldrerådet) og ikke angripe de som prøver å få til et så bra som mulig læringsmiljø for flest mulig elever.
Strix Skrevet 18. juni 2009 #13 Skrevet 18. juni 2009 Om eleven bruker ting som ikke er lov i skoletiden synes jeg det er helt greit at lærerne konfiskerer dette og det må melding til hjemmeifra før gjenstanden utleveres.Om dette er et problem for eleven er det jo bare å ikke bryte reglene...... Helt enig!
Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2009 #14 Skrevet 18. juni 2009 Jeg synes det er greit at gjenstander som brukes i skoletimene på en slik måte at de forstyrrer undervisningen, beslaglegges. Jeg mener likevel at de må returneres til eleven når timen er slutt. Uansett mener jeg det er det for tyveri å regne dersom eleven ikke får gjenstanden tilbake ved dagens skoleslutt, dette bør politianmeldes. Jeg synes dog det er rimelig at eleven får med melding til foreldrene om det inntrufne. Dersom underskrift fra foreldrene kreves på meldingen, kan skolen forvisse seg om at den er forevist.
Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2009 #15 Skrevet 18. juni 2009 Politianmeldes? Du kan da ikke mene dette seriøst... politiet har nok av andre ting å ta seg av, og jeg tror ikke de kommer til å prioritere overbeskyttende foreldre som renner ned dørene og ivrer etter å "ta" den som våger å kritisere deres elskede sønn/datter. Hadde en forelder kommet og anmeldt læreren for å ha beslaglagt en elevs mobiltelefon til dagen etter tror jeg nok politiet hadde fått noe å le av på pauserommet den dagen.
Gjest faerytale Skrevet 18. juni 2009 #16 Skrevet 18. juni 2009 På de skolene jeg har vært på, har dette vært noe som er omtalt i skolereglene som elever og foreldre har skrevet under på. At da mobilen blir inndratt og ikke gitt tilbake før foreldrene henter den eller skriver melding at den kan bli hentet vil jo da vise at skolen overholder reglene - som eleven har sagt seg enig i. Og som regel må man bare gjøre dette en gang så har de lært, men det er selvfølgelig noen som aldri lærer
Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2009 #17 Skrevet 18. juni 2009 Politianmeldes? Du kan da ikke mene dette seriøst... politiet har nok av andre ting å ta seg av, og jeg tror ikke de kommer til å prioritere overbeskyttende foreldre som renner ned dørene og ivrer etter å "ta" den som våger å kritisere deres elskede sønn/datter. Hadde en forelder kommet og anmeldt læreren for å ha beslaglagt en elevs mobiltelefon til dagen etter tror jeg nok politiet hadde fått noe å le av på pauserommet den dagen. Enig! Å gi tilbake gjenstanden ved timens/dagens slutt har ofte veldig liten virkning på barn som blåser i reglene. Men dersom gjenstanden må hentes av foreldrene, eller i det minste gis beskjed om i meldingsboka, så har det langt større effekt. Er det rart vi har problemer i norsk skole i dag? Lærere skal ikke ha lov til å utvise autoritet, og en hel haug foreldre hopper i taket straks noen gjør annet enn å dikke med barna deres. Takk og lov for fornuftige foreldre som ser at barna deres har godt av en liten lærepenge iblant.
Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2009 #18 Skrevet 18. juni 2009 Hadde en forelder kommet og anmeldt læreren for å ha beslaglagt en elevs mobiltelefon til dagen etter tror jeg nok politiet hadde fått noe å le av på pauserommet den dagen. Jeg mistenker at du har rett i at saken ikke ville bli prioritert, selv om dette er tyveri med kjent gjerningsperson. Dette sier mest om politiets skremmende mangel på vilje til å etterforske og påtale hverdagskriminalitet når den skyldige ikke tilhører et kriminelt belastet miljø.
Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2009 #19 Skrevet 18. juni 2009 Jeg mistenker at du har rett i at saken ikke ville bli prioritert, selv om dette er tyveri med kjent gjerningsperson. Dette sier mest om politiets skremmende mangel på vilje til å etterforske og påtale hverdagskriminalitet når den skyldige ikke tilhører et kriminelt belastet miljø.
Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2009 #20 Skrevet 18. juni 2009 Jeg mistenker at du har rett i at saken ikke ville bli prioritert, selv om dette er tyveri med kjent gjerningsperson. Dette sier mest om politiets skremmende mangel på vilje til å etterforske og påtale hverdagskriminalitet når den skyldige ikke tilhører et kriminelt belastet miljø. Hehe, ja. Slemme lærere som *gisp* ønsker å lære elevene sine litt skikk og bruk! Slike lærere bure kastes på glattcelle på vann og brød, det er du vel enig i? Makan altså. Nei, de ville nok ikke prioritert saken, men de burde absolutt gjøre det. Ingen skal komme her og lære MEG hvordan jeg skal oppdra barna mine; de er mine små engler som aldri gjør noe galt. OG NÅDE DEG DERSOM DU PÅSTÅR NOE ANNET!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå