pøbelsara Skrevet 17. juni 2009 #1 Del Skrevet 17. juni 2009 Fravokste barneklær som ikke er slitt, lar vi gå i arv. Egne klær som ikke brukes lenger, gir vi til Fretex, evt. loppemarked. Men hva gjør dere med slitte klær som ikke lenger kan brukes? Slik som gamle, misfargede bomullsplagg og utslitte jeans for eksempel? Jeg vet at Fretex laget filler før, men nå står det på nettsiden deres at de tar imot alt som kan brukes igjen av andre, og mine gamle t-skjorter er strengt tatt ikke egnet til særlig annet en skure- og poleringskluter, og det er begrenset hvor mange slike man trenger. Her jeg bor sorterer vi papir, plast og metall. Og jeg vet at det ikke særlig populært med klær i restavfallet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skogtussa Skrevet 17. juni 2009 #2 Del Skrevet 17. juni 2009 Her jeg bor, står det at tøy som ikke kan er til gjenbruk, skal kastes i restavfallet i hvertfall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest milkyway Skrevet 17. juni 2009 #3 Del Skrevet 17. juni 2009 På meg selv! Slitt tøy er tøft! :D 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 17. juni 2009 Forfatter #4 Del Skrevet 17. juni 2009 (endret) På meg selv! Slitt tøy er tøft! :D Det er jo litt sant, og jeg har et par yndlingsjeans som likner på noe a-ha brukte i glansperioden på 80-tallet. Men eks-hvite, nå grålige t-skjorter med kaffeflekker som ikke går av, var egentlig det jeg tenkte på. Og jeg vet at kommunen min ikke vil ha det i restavfallet... Endret 17. juni 2009 av pøbelsara Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fun Light Skrevet 17. juni 2009 #5 Del Skrevet 17. juni 2009 Jeg hiver det i søpla, rett og slett.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellevill Skrevet 17. juni 2009 #6 Del Skrevet 17. juni 2009 Det er vanskelig det der. Men en del sokker og oppklipte filler brukes til dovask ol før det går i søpla. Jeg har ikke hørt at de ikke vil ha tekstiler i restavfallet her i kommunen, men det er mulig jeg ikke har hørt godt nok etter... Var det ikke noe med noen som brukte slike filler til isolering? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest milkyway Skrevet 17. juni 2009 #7 Del Skrevet 17. juni 2009 å sånn å forstå! "Å sånn å? Å sånn og? What the fuck?) Jeg hiver det, er for sløv til å gi det vekk egentlig... Samboer hiver det i dass og pumper det ned, eller gjorde, helt til jeg sa "Fy faen" og ba han slutte! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skogtussa Skrevet 17. juni 2009 #8 Del Skrevet 17. juni 2009 Du kan jo også se om kommunen eller renovasjonsselskapet har en nettside. Der pleier de å ha en oversikt over hvor de forskjellige tingene skal kastes/leveres. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 17. juni 2009 Forfatter #9 Del Skrevet 17. juni 2009 Du kan jo også se om kommunen eller renovasjonsselskapet har en nettside. Der pleier de å ha en oversikt over hvor de forskjellige tingene skal kastes/leveres. Jeg har akkurat sjekket nå. De vil gjerne at man kjører det til mottakstasjonen deres - for å kaste det i restavfallet der. Fint for meg at jeg er et skippertaksmenneske, som sikkert kommer til å produsere et par sekker med slitte klær når jeg jeg skal rydde i garderobene våre. Jeg er ikke sikker på om jeg hadde giddet å kjøre dit med en liten plastpose. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 17. juni 2009 #10 Del Skrevet 17. juni 2009 (endret) Her blir gamle frottéhåndklær til supre gulveduker. Mye bedre enn de gulvedukene de selger i butikken. Gamle T-skjorter blir pussekluter og oljefiller. Gamle jeans, har som oftest sterkt og fint stoff nedenfor knærne. Dette ble handlenett, oppbevaringsposer til verktøy og dilldall. Og avklipp ble til veker til oljefakler eller voksfakler. Dovask med pensjonerte sokker var en kjempeidé, Ellevill. Takk for den! Pensjonert regntøy blir kantet med strikk, og blir til "dusjhette" til sykkelsetet. Nå er jeg tom for strikk, så neste gang tar jeg fra underbukselinningen. Ellers er det vel vanlig å ta vare på plaggdeler av spesielt eller vakkert stoff, og sy som dekor eller forsterkning på andre plagg. Men sånt er det sjelden jeg som mann kommer over. Men ekser har sydd pynteputer av lapper fra vester, silkebluser og kjoler. Mor og bestemor pleide å veve filleryer av tøyrester, og plastryer til kjeller, bislag og våtrom av bæreposer og søppelsekker. Selv om de færreste bare kan drømme om en ekte vevstol som fyller rommet, går det fint å veve en rye eller to, om enn litt mer knotete, med ei treramme med småspiker i, tøyremser og en rull bommullshyssing. Skulle det bli noe naturfiber til overs, blir de til kilowatt i vedfyringen. Endret 17. juni 2009 av Kamikatze Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 17. juni 2009 Forfatter #11 Del Skrevet 17. juni 2009 Nå ble jeg skikkelig imponert, Kamikatze! Dongeri til verktøy og annet har jeg faktisk ikke tenkt på engang. Kanskje piknikveske til sommerens båtturer av mine egne og min lille pøbelprinsesses fravokste jeans? (Jeg har ikke vokst ut av jeansene mine, altså - 7-åringen har. ) Jeg er ganske flink til å ta vare på fine stoffer, knapper og annet, men nå har jeg alt for mye nitrist utvasket bomullstrikot som nok ikke inspirerer til annet en kast, tror jeg. Og det er vist begrenset hvor mange t-skjorter man trenger til båtpuss også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tigress Skrevet 19. juni 2009 #12 Del Skrevet 19. juni 2009 Både eg og Tiger er syklistar, så vi resirkulerer alt som sykkelfiller - vi har eit imponerande forbruk av filler... Etter det blir dei kasta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest antigartner Skrevet 19. juni 2009 #13 Del Skrevet 19. juni 2009 Pensjonert regntøy blir kantet med strikk, og blir til "dusjhette" til sykkelsetet. Takk for tipset! Det hadde jeg ikke tenkt på Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellevill Skrevet 19. juni 2009 #14 Del Skrevet 19. juni 2009 Nå ble jeg skikkelig imponert, Kamikatze! Jeg også! Regntøy med strikk og greier!! Kjempebra! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tineline Skrevet 22. juli 2009 #15 Del Skrevet 22. juli 2009 Min stemor er patchworkdronning og elsker å motta alle slags tekstiler. Selvom de er slitt kan hun få noe utav dem, med mindre de har svært mange flekker da. Restene gjør hun om til bilvaskekluter osv. Jeg bruker generelt alt som er slitt helt til det detter fra hverandre - har mye hytteklær! Er også så heldig at jeg har en grisete jobb hvor slike klær kommer til nytte. Når de så detter fra hverandre til slutt, kaster jeg dem i søpla - har ikke inntrykk av at Oslo kommune vil gjøre noe særlig mer for denne avfallskategorien. Det skorter innmari på kildesortering her! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vingedama Skrevet 22. juli 2009 #16 Del Skrevet 22. juli 2009 http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1216138.ece Nødhjelpstepper var smart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2009 #17 Del Skrevet 23. juli 2009 *sukke* Kamikatze, du høres ut som drømmemannen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fropessor Snurre Skrevet 6. august 2009 #18 Del Skrevet 6. august 2009 Jeg bruker klærne mine til de er så fillete/slitte at omverdenen begynner å legge sterkt merke til meg. Og da bruker jeg dem som filler når jeg skal lakke eller male noe. Til slutt havner de et sted på Haraldsrud. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eve Luna Skrevet 7. august 2009 #19 Del Skrevet 7. august 2009 Nå ble jeg skikkelig imponert, Kamikatze! Dongeri til verktøy og annet har jeg faktisk ikke tenkt på engang. Jeg også! Jeg har et par jeans med hull i som jeg ikke har lyst å kaste, men heller lage noe annet av dem. Nå ga du meg nye ideer. Takk Kamikatze. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mermaid Blues Skrevet 8. august 2009 #20 Del Skrevet 8. august 2009 Jeg er kanskje verdens mest klønete person, så det blir stadig hull i mine klær...da er det kjempekjekt å ha en pose med gamle utslitte klær i boden som jeg kan lage lapper av og reparere de nyere klærne En gang fikk ei venninne og jeg ånden over oss og sydde nye, kule skjørt utav gamle bukser. Mixa dongeri og cordfløyel og var innmari fornøyd med oss selv =) Jeg kaster aldri klær - hvis klær ikke passer meg lenger eller jeg er lei av dem, bytter jeg med venninner. Det ingen andre vil ha, går til Fretex. Er noe veldig slitt og Fretex ikke vil ha det, bruker jeg det til å lappe andre klær eller lagrer dem i boden til jeg får bruk for det i en eller annen sammenheng. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå