Gå til innhold

Rar oppførsel på hund i bil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heihei!

Jeg har ei blandingstispe (border collie/engelsk setter) på snart 1 år.

Jeg klarer ikke helt tolke oppførselen hennes når hun er i bilen.

Hun puster, peser og hjertet banker fort som fy.

Med andre ord, så oppfører hun seg som når vi leker...

Jeg klarer ikke helt forså om hun liker det, eller hater det.. Blir hun stressa?

På en måte virker det som at hun elsker å kjøre bil; Hun hopper inn i bilen så fort vi åpner døra og setter seg fint. Hun logrer og "smiler" med hele kroppen.

På en annen måte virker det som at hun absolutt ikke liker det! Går bare såvidt an å få kontakt med henne. Smyger seg bort til meg og prøver å komme bak ryggen min mens hun logrer.

Når jeg holder hånda foran øynene hennes slutter hun med pesinga, når jeg tar den bort, er det på'n igjen...

Virker som at hun er livredd samtidig som hun storkoser seg. Men det går jo ikke an!!

Hehe, ble sikkert litt rotete dette her..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun høres veldig stressa ut men at hun takler det greit likevel.

Gjest Gjest
Skrevet

Kanskje hun blir uvell? altså bilsyk?

Skrevet

Høres ut som stress synes jeg.. Eller at hun ikke er komfortabel med situasjonen i det hele tatt, og strever med å finne en måte å takle det på!

Skrevet

Hmmm.. Bilsyk?

Hun er vant til å kjøre bil.. Hun har vært med mannen min på jobb siden hun var et par mnd gammel.. Ca 1 time til dagen.. Hun burde vel være vant til å kjøre bil, så hun ikke blir bilsyk hver gang??

Skjønner ikke noen ting av go'jenta jeg..

Skrevet

Sånn blir hunden min på buss, men ikke i bil. Det er nok stress, men så lenge hun ikke blir bilsyk er det bare trening som hjelper. Hvis hun har noe som hjelper henne å slappe av (et teppe, en leke, et eller annet) så kan dere ta det med i bilen.

Skrevet

Har hun alltid oppført seg på denne måten i bilen eller er det nå nylig?

Gjest Gjest
Skrevet

Ikke alltid nei.. Hun begynte vel for 4-5 mnd siden..

Vi har prøvd ut i min bil, hans bil + hans jobbil. Oppfører seg likt uansett bil.

Hun ser jo så glad ut når hun sitter der at hun bare såvidt vil gå ut..?

Det er rart....

Gjest Gjest
Skrevet

TS her ja. Var visst Gjest istad... vi har forresten prøvd å ha henne både i bur og sele, men fortsatt samme oppførsel..

Skrevet

Dere kan prøve å gjespe masse. Det virker ofte som et dempende signal på hunder slik at de roer seg ned.

Skrevet

Jeg har ingen god forklaring på hvorfor hun gjør som hun gjør, men kanskje det uansett kan hjelpe å starte biltreningen fra starten av?

Altså, få henne inn i bilen på hennes vante plass, la henne være der litt og bare kose rolig med henne. Kanskje gi noen enkle kommandoer som sitt og dekk med påfølgende belønning hvis ikke det stresser henne mer. Så ta henne ut av bilen igjen. Holde på slik noen dager eller uker. Så starte motoren på bilen, men fortsatt ikke kjøre noen steder. Deretter kanskje kjøre litt fram og tilbake på gårdsplassen/parkeringsplassen, så rundt kvartalet, og så lengre kjøreturer.

Mange hunder finner jo på mye rart i tenårene, og en del ting man trodde man hadde trent inn perfekt, blir plutselig skummelt eller helt umulig med en tenåringshund.

Anbefaler dessuten å stille samme spørsmål i forumet på canis.no. :)

Skrevet

Høre ut som om hun gleder seg kjempemye til å kjøre og så stresser hun seg så opp at hun ikke klarer å roe seg. Støtter forslaget over her:)

Skrevet

Har du forresten prøvd å slite henne helt ut med å leke og herje før dere kjører. Sånn at hun bare legger seg når hun kommer inn i bilen?

Skjønt en sånn blandingshund (gjeterhund/fuglehund) er ikke blant de lettteste å slite ut. Regner med denne hunden er full av energi og kan holde på lenge;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...