Gå til innhold

Vi trenger hjelp...

Anbefalte innlegg

Gjest Trulselinemor
Skrevet

Dette hadde jeg aldri tenkt å skrive, men jeg føler så behov for å lufte det til noen.

Jeg og samboeren har prøvd å bli gravide siden sommer / høst 2000, men lykkes aldri. Jeg tok det opp med legen etter nesten 2 år, og fikk til svar;dere er fortsatt unge og har god tid.

Jeg ble litt irritert, reiste hjem og begynte å lete etter informasjon på nettet.

Da kom jeg over et skriv om ufrivillig barneløshet. Jeg tok utskrift og leverte det til henne. Der stod det at dersom enn hadde prøvd i 1 år så skulle det søkes hjelp.

Hun henviste oss da videre, under tvil. Jeg måtte purre på henne ett par ganger.

Jeg var først inn til undersøkelse og samtale med gynekolog. Han spurte hvorfor vi ikke hadde kommet før jeg jeg forklarte situasjonen. Han sa det ikke spilte noe rolle. Har det gått et år, så har det gått et år og da hadde vi rett på hjelp.

Vi ble kalt inn igjen til ny samtale, denne gangen sammen.

Da hadde samboeren med seg en spermaprøve. Jeg fikk vite at jeg hadde før høy prolaktin og han hadde litt dårlige svømmere. Han henviste oss videre.

I august skal samboeren inn med en ny spermaprøve og i november skal vi inn til samtale. Vi er utrolige spente og håper ikke ting tar for lang tid. Jeg vet at det kan være lang ventetid til å få hjelp ved ufrivillig barneløshet.

Jeg har fått PM med god hjelp. Men tar i mot alle råd, tips og forklaringer på det som kommer til å skje.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruk ventetiden godt :D

Plutselig er du blitt gravid helt av deg selv :sjarmor:

Klem fra Wit 26+0

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei og hopp!

Tenkte jeg bare skulle gi deg en liten oppmuntring. Svigerinnen min og mannen hennes har vært i samme situasjon som deg. De prøvde, prøvde og prøvde. Hormoner og div. ble også forsøkt uten at det hjalp. SÅ setter dem seg i kø for prøverør. Og vips, mens dem sitter i denne køen ble dem jammen gravide...

Ikke gi opp håpet. Det skjer når du minst venter det!!

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei!!!

Håper det ordner seg for dere. Har ikke noe egen erfaring med slikt, da jeg ble gravid på første forsøk, og litt fortere enn vi hadde trodd. Fint dere endelig blir tatt på alvor og får hjelp!!!!

Lykke til, bare vent, plutselig en dag er dere gravide :D

Klem Kosejenta

15+4

Gjest Anonymous
Skrevet

Det skjedde meg også.. Prøvde å bli gravid i 1,5 år, hadde en SA midt i perioden. Begnte så smått utredning hos fastlegen og ble henvist videre til privat gyn. , men før jeg fikk den timen ble jeg gravid gitt!!

Uansett, de aller fleste får god hjelp når de begynner med utredningen, så det er helt klart et steg i riktig retning! Lykke til!!

Skrevet

Som flere av de andre skriver her, så kanskje det bare ordner seg selv? Vi var også prøvere en god stund, fikk time for utredning på sykehus, og vips, gravid! Det var en god følelse når vi kunne avbestille den timen!

I følge legen min, så skjer dette med ca. 50% av dem som blir sendt på utredning :D

Om dere derimot tilhører de andre 50%, så får jeg bare si lykke til! Dere får nok god hjelp på sykehuset. :P

Skrevet

Vil bare føye til litt mer egentlig. Som du vet av min dagbok ble jeg gravid med prøverørs. Vi ville ikke klare å bli gravid på egen hånd uansett, men i ventetiden nøt vi livet til det fulle. Gjorde alt vi ikke ville få gjort senere. Tenkte som så at tenk om dette er siste mulighet vi har til å gjøre noe sånt helt alene :D

Det gikk egentlig ganske fort nå når jeg i ettertid tenker på det. Ventetiden i dag er også egentlig kort iforhold til hva den har vært tidligere.

Uansett, så tror jeg at du plutselig vil bli gravid helt av deg selv :briller:

Stor klem fra Wit 26+0

Gjest ragnhils ikke innlogget
Skrevet

Hei :-)

Hvis du har forhøyet prolaktin kan det behandles f.eks med tabletter som heter Parlodel. Jeg kan tenke meg at du ikke får disse tablettene før du har blitt undersøkt av en hormonspesialist (jeg fikk i hvertfall ikke det). Forhøyet Prolaktin kan stoppe eggløsningen - og da blir det ingen barn! Jeg ble gravid etter 4-5 mnd på Parlodel.

Lykke til!

• 2 uker senere...
Gjest Trulselinemor
Skrevet

Jeg vil takke dere alle for svar. :P

Jeg har ikke fått noe medisiner enda, han ville vente til vi kom på det andre sykehuset.

På onsdag reiser vi for å levere en sperma prøve. Og i november skal vi inn på samtale. Det er vel da vi får vite hva slags undersøkelser vi skal igjennom.

Jeg synes dette er litt spennende.

Jeg håper vi klarer det selv. :-?

Skrevet

Ja mange blir gravide av seg selv, og psyken kan og spille en stor rolle på det. Men samtidig er det jo og mange som trenger hjelp til å klare det. Håper dere klarer det på egenhånd, men uansett hvordan det skjer er det flott.

Jeg ville bare ønske deg lykke lykke til :)

Skrevet

Ønsker deg masse masse lykke til, Trulselinemor!

Selv kjenner jeg ei jente som slet med å bli gravid i nærmere to år. Da hun endelig ble gravid mistet hun babyen. Da fikk hun og mannen hjelp. Problemet var nemlig at han hadde litt dårlige svømmere. Altså kvaliteten var god, men de ville liksom ikke ta seg bryet med å finne veien til egget. Dermed fikk de litt hjelp. Som jeg har forstått det ble hun inseminert (heter det det når mennesker får sperm sprøytet på rett plass?), og kort tid etter var hun gravid. Hun er nå et halvt år på vei, og alt går strålende. Så det er - som flere har påpekt - hjelp å få.

*krysser fingrene for dere*

Klem,

Gjest Trulselinemor
Skrevet

I går var samboeren å leverte en ny sperma prøve. Vi får brev med resultatet om 14 dager. I november skal vi inn til samtale for å vite hva slags behandling vi skal igjennom. Jeg synes dette er litt spennende.

Håper det går på første forsøk og at det ikke er for lang vente tid. Vi ønsker oss en liten en i løpet av 2004. Håper det virkelig blir oppfylt.

Skrevet

Trulselinemor.

Jeg må få stille deg spm om hvorfor det tar så lang tid fra prøvene fra din mann er tatt, til der skal inn til samtale. Hvorfor jeg spør er fordi vi har vært igjennom litt at dette, og jeg regner med at dere er utålmodige.

Og hos oss gjorde vi følgende. Først sædprøve av mannen, deretter samtale og så på sykehuset for prøver.

Så ble det litt ventetid før jeg skulle inn til en eller annen slags scopi for å kikke på egglederen mine. Dette rakk vi aldri fordi jeg ble gravid.

Fra alt dette startet til det ble søkt om titting på egglederen gikk det ikke mer enn en mnd. Derfor reagere jeg, hvorfor må dere vente så lenge, mas så får du kanskje time før?

Jeg gikk til gynekolog ellerede før vi startet utredning, kankje det kan ha noe å si.

Gjest Trulselinemor
Skrevet

Takker så mye for svar. Ja vi er litt utålmodige.

Jeg vet egentlig ikke hvorfor det tar så lang tid. Det tok lang tid før samboeren skulle levere sperma prøve. Vi ble henvist i april og kom inn nå i august. Nå må vi vente i 14 dager på svar, og da er vi i slutten av august.

Så skal vi ikke inn før i november. Jeg håper da at alt skjer fort og at det ikke tar for lang tid.

Hvilken sykehus var du i kontakt med? Hvis du ikke vil skrive det her, kan du da sende meg en PM?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...