Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2009 #1 Skrevet 17. juni 2009 Hvordan finner man ut / vet hva som er sunt og hva som er usunt av ting man putter i munnen av mat, snacks, drikke...? Hvordan vite/ finne ut om det du putter i munnen er sunt eller ikke?
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2009 #2 Skrevet 17. juni 2009 Du må nesten bare sette deg inn i dette med sunt og usunt kosthold. Lese litt, lære litt. Står (altfor) mye om dette på nettet. Google er din venn.
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2009 #3 Skrevet 17. juni 2009 Noen "hovedregler" for meg: * Det meste av spiselige ting fra planteriket er sunt, men jeg mener at frukt er mindre viktig enn grønnsaker og belgfrukter, og inneholder endel sukker som ikke nødvendigvis er spesielt gunstig. Samtidig er det mye vitaminer og antioksidanter i endel frukt og bær, så spis det gjerne. Man kan i mine øyne spise nesten ubegrenset med grønnsaker. * Ting som er så nær råvaretilstand som mulig når du kjøper det er bedre enn ting som er maskinelt utbeinet, most og blandet med ymse fyllstoff, industri-stekt/frysetørret/saltet og krydret med diverse smakstilsetninger osv (om ikke annet er det mindreverdig på smak og næringsstoffer, i verste fall helseskadelig om man spiser dette ofte framfor andre ting). Fint å kunne se hva slags organisme maten kommer fra... * Velg gjerne grov- og fullkornvarianten av ulike varer. *Ting som kommer på pose med aluminiumsbelegg, salt langt framme i innholdsfortegnelsen og holdbarhet på et år eller fler, er gjerne ikke spesielt gunstige. *Unngå å spise eller drikke mye av produkter som er tilsatt sukker. Søtsmak er en vanesak. Utover det følger jeg ingen diett eller noe. Jeg spiser dessuten mange av de tingene jeg vet ikke er sunne, men prøver å la hovedvekten være på det jeg mener er bra mat.
skrue Skrevet 17. juni 2009 #4 Skrevet 17. juni 2009 Når det gjelder f.eks. frokostblandinger kan man ta "barnetesten". Det de ikke liker eller ikke foretrekker er generelt det man skal satse på. F.eks. firkorn, rent havregryn osv. Er også mulig å se det på forpakningen. Henvender den seg til barn så kan man regne med at det er en god del sukker i boksen.
Gjest nike 36 Skrevet 18. juni 2009 #5 Skrevet 18. juni 2009 Hvordan finner man ut / vet hva som er sunt og hva som er usunt av ting man putter i munnen av mat, snacks, drikke...? Hvordan vite/ finne ut om det du putter i munnen er sunt eller ikke? Det er vel som det meste annet: for mye og for lite er like ille. Det er jo få ting som er usunne en gang i mellom. Kroppen tåler utmerket et måltid dann og vann som ikke er helt 100% sunt. Synes det er lagt for lite vekt på nytelse og livskvalitet her inne:)Er det noe som er usunt er det innbitte (kvinn)folk som priker i maten og tenker kalorier og sunt/usundt døgnet rundt......Du må sette deg litt inn i tema-noe som er enkelt med all den infoen for tiden. OBS!!!!Ville hørt på generelle kost råd fra offentlige mydigheter og ikke uautoriserte kompliserte diet råd som du blir fort lei uansett....og som er sunt den ene dagen men likevel usunne neste!!! Lykke til! bare en ting: husk at et sunt kosthold og kosthold for en som slanker seg ikke er det samme! Det er det mange som misforstår her inne
Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2009 #6 Skrevet 18. juni 2009 Tre stikkord: grovt, grønt (= alt fra naturen) og proteiner (rent kjøtt, egg osv).
hilli Skrevet 18. juni 2009 #7 Skrevet 18. juni 2009 Jeg har som hovedregel at posemat (inkl. snacks og snop) er usunt og hjemmelaget mat er godt for meg. Og da mener jeg laget fra grunnen av, ikke pølser eller ferdigstekte kjøttboller eller lignende. Jeg er ikke så nøye på kaloriinnholdet, men er mer opptatt av at man skal vite hva man spiser. Jeg elsker ost, krem, gjærbakst og mye annet som av mange defineres som usunt, men spiser jo ikke dette i store mengder. Jeg prøver også å få i meg mest mulig grønnsaker. Alt i alt så tror jeg at jeg har et balansert kosthold der jeg tillater meg å nyte maten.
Chanel.No5 Skrevet 18. juni 2009 #8 Skrevet 18. juni 2009 (endret) På de matvarene du er usikker på, søk de frem og se næringsinnholdet i de på denne siden: http://matportalen.no/matvaretabellen Endret 18. juni 2009 av Lotte27
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå