Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Marita_*
Skrevet

"Sammenlign etikk og menneskesyn i kristendommen, buddhismen og den ikke kristne humanismen(den profane humanismen). Finner du de samme verdiene med de samme begrunnelsene for verdier?"

Jeg har fått i oppgave å lage en foredrag på 10 min ut ifra dette. Har funnet ut etikk og menneskesyn for hver av dem, men sliter med hvordan jeg skal gå videre ut ifra dette på en bra måte.

Noen tips? :)

hva er viktigst å legge vekt på osv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
"Sammenlign etikk og menneskesyn i kristendommen, buddhismen og den ikke kristne humanismen(den profane humanismen). Finner du de samme verdiene med de samme begrunnelsene for verdier?"

Jeg har fått i oppgave å lage en foredrag på 10 min ut ifra dette. Har funnet ut etikk og menneskesyn for hver av dem, men sliter med hvordan jeg skal gå videre ut ifra dette på en bra måte.

Tips 1: - fatt deg i korthet! - 10 minutter er ekstremt kort tid og holde et foredrag på. :) Husk at læreren din holder foredrag i hver skoletime, som er på 45 minutter? Du trenger knapt 2 til 5 A4 sider.

Tips 2: snakk på din egen dialekt, og øv deg på forhånd, med stoppeklokke! Formuler deg presist, og ikke noen utenomsnakk! (digresjoner)

Skrevet

Sammenlign gjerne verdiene deres for å se om det finnes noen verdier som kommer utelukkende fra religion eller utelukkende fra mangel på tro. Må man være troende for å ha en viss verdi? Er det eventuelt noen gode verdier som religion kan overstyre?

Skrevet

Sammenlign etikken og menenskesynet som fremheves innen kristendommen, buddhismen og humanismen. Legg vekt på hva som er ulikt, men også hva som er ulikt, og gjerne hva de har ført til oppigjennom tidene(et litt historisk perspektiv på saken). 10 minutt er kort tid, så du må velge ut de viktigste punktene til foredraget ditt, og holde deg til emnet hele tiden(som Skvaldresjura poengterer: Ingen digresjoner).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...