Gjest Gjest Skrevet 16. august 2009 #41 Del Skrevet 16. august 2009 Ser du ikke selv hvor absurd og meningsløst det du skriver høres ut? Det finnes et svar for alt. En kur for alt. Det står at Guds Ånd skal lære meg, talsmannen, skal være en advokat for meg og det jeg tror. Hadde vært mer absurd for meg å tro på Gud og bibelen, om jeg ikke hadde hatt et svar på hvorfor Gud skapte Satan. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 16. august 2009 #42 Del Skrevet 16. august 2009 Det er nok riktig at det var Gud som skapte Satan. Det er selvfølgelig derfor at han er så dyktig, og får lurt menneskene trill rundt med sin ondskap. Men Gud skapte han ikke ond, men med en fri vilje. Og det var hans ego som gjorde han opprørsk mot Gud. Dette er en meningsløs påstand. Gitt at det finnes en Gud og en Djevel (hvilket jeg ikke tror i det hele tatt): Dersom Gud er altvitende og altseende, så måtte han vite hva som ville skje og at Licifer ville gjøre opprør og bli djevelen. Ergo skapte Gud Lucifer slik at han ville bli Satan, og ergo er han ansvarlig for at han finnes. Gud skapte Satan som en skapning som ville bli ond. Allmakt og allviten forutsetter totalt ansvar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2009 #43 Del Skrevet 16. august 2009 Dette er en meningsløs påstand. Gitt at det finnes en Gud og en Djevel (hvilket jeg ikke tror i det hele tatt): Dersom Gud er altvitende og altseende, så måtte han vite hva som ville skje og at Licifer ville gjøre opprør og bli djevelen. Ergo skapte Gud Lucifer slik at han ville bli Satan, og ergo er han ansvarlig for at han finnes. Gud skapte Satan som en skapning som ville bli ond. Allmakt og allviten forutsetter totalt ansvar. Gud kunna skapt oss til roboter med en gang om vi ikke skulle ha fri vilje, men det har vi og englene. De tjener Gud fordi de ser Hans allmakt, mennesker i bibelen faller på knær og skjelver bare de ser en engel, unntatt i Sodoma. Og i bibelen virker som om alt som blir skapt er udødelig. Ja forferdelig som det høres ut, og ikke noe godt, så kan det sies på en snillere måte at å havne i ildsjøen med Satan og hans falske profet der de skal brenne til evig tid, bare er å ikke vil ha noe med Gud å gjøre. Jesus døde ikke for englene, de kan ikke få tilgivelse om de skulle velge den onde vei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 16. august 2009 #44 Del Skrevet 16. august 2009 Dette er en meningsløs påstand. Gitt at det finnes en Gud og en Djevel (hvilket jeg ikke tror i det hele tatt): Dersom Gud er altvitende og altseende, så måtte han vite hva som ville skje og at Licifer ville gjøre opprør og bli djevelen. Ergo skapte Gud Lucifer slik at han ville bli Satan, og ergo er han ansvarlig for at han finnes. Gud skapte Satan som en skapning som ville bli ond. Allmakt og allviten forutsetter totalt ansvar. Hvis det var slik at Gud hadde forutbestemt alt, fordi han kunne se alt som skulle skje i framtiden, da hadde vi egentlig ikke hatt en fri vilje. Men Gud har gitt oss en valgmulighet til selv å bestemme over vårt liv, og hvordan vi skal leve det. Hvis Gud styrte våre tanker, da ville alle vært kristne. Derfor tror jeg ikke at Gud vet alt på forhånd hvilke valg vi til enhver tid måtte bestemme oss til å ta. Men Gud kan påvirke oss til å ta de rette valg, om vi ber han om det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 16. august 2009 #45 Del Skrevet 16. august 2009 Hvis det var slik at Gud hadde forutbestemt alt, fordi han kunne se alt som skulle skje i framtiden, da hadde vi egentlig ikke hatt en fri vilje. Men Gud har gitt oss en valgmulighet til selv å bestemme over vårt liv, og hvordan vi skal leve det. Hvis Gud styrte våre tanker, da ville alle vært kristne. Derfor tror jeg ikke at Gud vet alt på forhånd hvilke valg vi til enhver tid måtte bestemme oss til å ta. Men Gud kan påvirke oss til å ta de rette valg, om vi ber han om det. Så din Gud er ikke allmektig? Men du mener altså at denne ikke-allmektige guden har skapt alt som er, like ned til det minste lille krek, og at alt er en del av hans plan for universet generelt og oss spesielt. Men de store tingene som ondskapen i verden, det kan han ikke ha noe styring med? For da er han plutselig opptatt av at fri vilje er en ukrenkelig verdi. For meg høres denslags ut som ad hoc bortforklaringer. Hva med den frie viljen til egypterne, eller den frie viljen til innbyggerne i Sodoma og Gomorra, eller den frie viljen til filisterne, eller den frie viljen til Job. Jeg kan ikke se at skriftene deres akkurat flyter over av eksempler på at guden din respekterer menneskers frie vilje, UNNTATT der dette kan fungere som en bortforklaring når forestillingen om allmakt er truet. Enda en grunn til ikke å tro på denne guden. For mange svakheter. Han høres nesten mennesklig ut. Men det er han jo også. Produktet av fantasiene til en gjenge geitebønder og kamelryttere fra ørkenen. Ikke noe mer, og ikke noe mindre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
firewater Skrevet 16. august 2009 #46 Del Skrevet 16. august 2009 Det er så greit å ikke tro på ting. Jeg slipper å argumentere for helt absurde ting og late som jeg selv tror på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå