Gå til innhold

Pass med gammelt navn

Anbefalte innlegg

Gjest Nina Navneløs
Skrevet

Jeg har byttet navn, men har ikke fått bekreftelsen fra folkeregisteret enda.

Det haster litt med å få bestilt noen flybilletter, kan jeg bestille disse i gammelt navn og så bruke gammelt pass som legitimasjon når jeg reiser?

Og så heller skaffe nytt pass etter reisen?

Er det lov å reise med et annet navn enn det jeg har i folkeregisteret, så lenge jeg har et gyldig pass med mitt gamle?

Reisen er innenlands og i september. (Norwegian).

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Du trenger ikke pass ved innenlandsreise.

Gjest lille_kvinne
Skrevet

Jeg søkte om navnendring i november, reiste til england i desember, var i england til februar og når jeg kom hjem var brevet med bekreftelse på at navnendringen var i orden kommet.

jeg var også livredd for at jeg ikke skulle få lov til å reise med det gamle navnet. Kanskje ikke bli sluppet inn igjen eller noe.. :sjenert:

Så jeg ringte rundt til gud og hverman (passkontor, reiseselskap, flyplass) og de sa at så lenge passet står i samme navnet som på billetten er det helt ok.

Har en venninne som har skiftet fornavn og fortsatt reiser med det gamle passet sitt nå 5 år senere, hun bare passer på å skrive det gamle på billetten.

Gjest Nina Navneløs
Skrevet

Jeg vet at jeg ikke trenger pass innenlands, men tenkte det kunne være greit å bruke som legitimasjon denne gangen siden jeg ikke trenger å skaffe nytt pass på en stund.

Om jeg får bekreftelsen før jeg reiser kommer jeg nemlig til å bytte ut bankkort/førerkort snarest mulig, så da blir det utakt med disse og navnet reisen er bestilt i.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg vet at jeg ikke trenger pass innenlands, men tenkte det kunne være greit å bruke som legitimasjon denne gangen siden jeg ikke trenger å skaffe nytt pass på en stund.

Om jeg får bekreftelsen før jeg reiser kommer jeg nemlig til å bytte ut bankkort/førerkort snarest mulig, så da blir det utakt med disse og navnet reisen er bestilt i.

Poenget er bare at det må stå samme navn på legitimasjon og billett, eventuelt må du ha med bekreftelse på at navnet i passet er byttet til navnet på billetten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...