Gå til innhold

Kan jeg være forlover syns dere?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Venninne av bruden

Min gode, gode venninne skal gifte seg, og hun har spurt om jeg vil være foroveren hennes. Kjempehyggelig og alt det der - men jeg vil søke litt råd her blant dere erfarne bruder :lol: før jeg svarer...

Saken er at jeg ikke kan gå god for hennes valg av mann. Ingen kan det. Han er ikke bra for henne, av flere åpenbare grunner - det er noe "alle" rundt henne er enige om. Han er ikke grei mot henne, men av forskjellige historiske grunner er hun av den sorten som "vil" gifte seg med en nedlatende, manipulerende fyr. Hun VET at han ikke er grei, men "innimellom er han så søt, han sa dittogdatt, det var så herlig" etc. Nå sist er det det faktum at han vil gifte seg med henne som er så HEEERLIG romantisk at hun gir beng i at han behandler henne som dritt, ute som hjemme.

Nåvel, dette for at dere skal skjønne at det er litt mer to it enn bare at jeg misliker fyren. Jeg mener, han er OK mot oss vennene, så PERSONLIG har han ikke gjort meg noe. Men han er altså ingen bra match for venninnen min.

Snakke henne fra det har jeg verken lyst eller mulighet til (herregud - hun er voksen og får gjøre sine egne feil) - men kan jeg som forlover stå og "gå god for" dette ekteskapet?

Er det i det hele tatt min jobb som forlover å ha meninger om/følelser for hvem hun gifter seg med? Eller bør jeg holde meg strikt til å konfirmere hvem hun er etc. som er den formelle delen?

Jeg har LYST til å være forloveren hennes fordi vi er svært close og fordi det virker dritgøy og sånt - men bør jeg være det når jeg er MOTSTANDER av ekteskapet hennes?

Tro meg - alle andre alternative forlovere tenker som jeg om dette ekteskapet...

*grubler* :forvirra:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmmm..

Jeg ville nok stilt opp for henne,men ikke uten at hun visste hva jeg mente.

Hun gifter seg med eller uten deg,så jeg ville gjort det beste ut av dagen.

Jeg skjønner at du tviler på forholdet deres,men det er lite du kan gjøre.

Uansett,lykke til. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med det Barbie skriver. Hvis hun har tenkt å gifte seg uansett hva venner og andre mener, så hadde jeg nok valgt å støtte henne. Har hun bestemt seg, så er det nok ikke så mye som får henne til å forandre mening. På den annen side kan jeg godt skjønne at du er i tvil.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm..

Jeg ville nok stilt opp for henne,men ikke uten at hun visste hva jeg mente.

Hun gifter seg med eller uten deg,så jeg ville gjort det beste ut av dagen.

Jeg skjønner at du tviler på forholdet deres,men det er lite du kan gjøre.

Uansett,lykke til. :wink:

Jeg ville og gjort det samme som Barbie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i akkurat samme situasjon, med en brudgom som var notorisk utro og ufin.

Jeg ga bruden klar beskjed om hva jeg synes, men hun skulle på liv og død gifte seg med ham....

På kirketrappa etter vielsen sa jeg klart i fra til han at nå hadde han lovet på tro og ære, og at han burde anstrenge seg litt for å holde løftene sine. Han bare lo av meg, og halvannet år senere skilte de seg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville sagt at jeg var lykkelig over å bli spurt og gjerne ville stille opp, MEN takket nei. Så forklart at å være offentlig vitne er en alvorlig sak, og å høytidelig gå god for en mann du mener gjør henne vondt på daglig basis er altfor vanskelig. Du behøver ikke å lage noen stor diskusjon om det, ikke trekke fram alt mulig du misliker med ham, men evt nevne et par konkrete (og graverende) eksempler på egenskaper du mener ikke duger som ektemannsmateriale. Det er utrolig vanskelig å skulle kritisere en venninnes valg av mann, men når hun ber deg være vitne så ber hun på mange måter om din anerkjennelse. Og den har hun altså ikke.

Viktig å ikke være skarp eller konfronterende selvsagt. Når hun er klar over at han er et dårlig papir burde det være mulig å behnadle saken med takt og omsorg uten at vennskapet ryker. Vennskap består ikke av ja-siing, men av omsorgsfull ærlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker som Barbie.

Hvis hun skal gifte seg med en sånn type, er det i hvert fall viktig at hun har gode venner som deg å støtte seg til.

På den annen side skjønner jeg det er fristende å si nei.

Er forloverens oppgave "å gå god for" ektefellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg valgte forlover tenkte jeg faktisk over at forloveren jeg valgte var glad i Tigergutt også, ikke bare i meg. Og at hun virkelig var glad for denne ekteskapsinngåelsen.

Jeg syntes det teller litt.

Men om du skal trekke deg eller ikke, det er jeg usikker på. Jeg tror ikke jeg ville ha trukket meg, på det grunnlaget du har fortalt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Når du er forlover er du også ett vitne- og når du vet at han ikke behandler henne godt skjønner jeg ikke hvordan du kan stå fremfor Gud og være med på at hun gjør det som kanskje er hennes livs største feilgrep.

Jeg har takket nei til å være forlover 2 ganger pga. dette og angrer ikke. Når du vet det du vet om brudgommen bør du heller ikke være med på bryllupet. Det er min mening.

Mange her på KG er mest opptatte av festen, kjolene og alt rundt, selve ekteskapsinngåelsen er det så som så med. Dermed er det ikke så mange som ser at dette er galt.

Minnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange her på KG er mest opptatte av festen, kjolene og alt rundt, selve ekteskapsinngåelsen er det så som så med. Dermed er det ikke så mange som ser at dette er galt.

Minnie

:forvirra: jasså??

Uansett, min mening er at du må stille opp for venninna di, det setter hun nok veldig stor pris på.

Er ikke hovedsaken oppi alt det der at hun er lykkelig? At hun gjør en stor feil vet hun nok sikkert ikke selv, og hvis det er så ille som du beskriver så oppdager hun det etterhvert. Men nå er hun lykkelig og skal gifte seg medden hun elsker, så vær en god venninne du og vær forloveren hennes! :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

:forvirra: jasså??

JA!

Det er ikke første gang på KG at vi har hatt brukere med samme type dilemma som det diskuteres her... og da har dette med kjole og fest vært grunnleggende for mange som har rådet henne til likevel å stille opp fordi "da kan du bruke fin kjole".

Det at brudgommen ikke behandler henne bra er "ikke ditt problem".

Blir kjempeoppgitt over slike likegyldige holdninger.

Minnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke stilt opp som forlover hvis jeg viste at

brudgommen ikke ville gjøre min venninde lykkelig..

Hadde blitt helt feil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Minnie Emmerdale
Jeg hadde ikke stilt opp som forlover hvis jeg viste at

brudgommen ikke ville gjøre min venninde lykkelig..

Hadde blitt helt feil..

Nettopp!

Minnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ta en titt på forlovererkleringen. Hvis de skal gifte seg i kirken er det dette du må skrive under på som forlover. I tillegg til å gå god for din venninne, (at hun er den hun utgir seg for å være,) er oppgaven til forloveren å gå god for at det ikke er noen grunn for at paret ikke skal kunne gifte seg. (Fra gammelt av kunne det være at en av de allerede var gift, var etterlyst/bannlyst, hadde mye gjeld el.)

Om du anser grunnene du oppgir som grunnlag for at venninnen din ikke skal gifte seg ville jeg dermed ikke vært forlover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Muppi

Eowyn,

du sier"Uansett, min mening er at du må stille opp for venninna di, det setter hun nok veldig stor pris på.

Er ikke hovedsaken oppi alt det der at hun er lykkelig? At hun gjør en stor feil vet hun nok sikkert ikke selv, og hvis det er så ille som du beskriver så oppdager hun det etterhvert"

?????????????

Er det ikke bedre å bli advart før hun gifter seg enn å finne det ut etterhvert når hun har blitt gift, og må gjennom en vond skillsmisse!!!

Kaller IKKE det å stille opp for sin venninne, beklager......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Er det ikke bedre å bli advart før hun gifter seg enn å finne det ut etterhvert når hun har blitt gift, og må gjennom en vond skillsmisse!!!

Kaller IKKE det å stille opp for sin venninne, beklager......

Det er grovt svik.

Minnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er grovt svik.

Minnie

I hvor mange tilfeller har den eventuelle bruden trukket seg fra ekteskapet pga venninners velmente råd ??

Er det opp til oss å bestemme hvilken mann som gjør våre venninner lykkelig eller ikke ??

Jo da, utroskap ville jeg garantert sagt fra om, og ville også takket nei til en oppgave som forlover, men om mannen er en "generell dust" i mine øyne, må ha da være en DUST.........eller kan jeg ta feil ??

Nei, han kan godt være en dust i mine øyne, dersom min venninne likevel ønsker å gifte seg med ham, og jeg ville stilt opp for henne.

Generelt sett vil jeg si at vi får som regel kun den ene sidens synspunkter her inne, så det kan være litt farlig å gi for bastante råd.

Det finnes jo som kjent 3 sider av en sak.

Din, min og sannheten !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du enn velger er det viktig at du stiller opp for din veninne både nå, og etter et eventuelt bryllup. Dersom mannen er så ille som du sier bør du absolutt gjøre det du kan for å få henne til å innse det. Og innser hun det ikke bør du være der for henne dersom hun etterhvert vil vekk fra han, og i alle fall stille opp for henne når hun trenger en venn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...