Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Har lest at espressokaffe, presskanne- og kokekaffe øker kolesterolet dersom det drikkes ofte - over lengre tid. Dette fordi kaffefettet ikke filtreres vekk (som ved filterkaffe).

Men det finnes kanskje enklete kaffemaskiner som har god filtrering av espressoen? F.eks har butikkansatte skrytt fælt av at nespresso-maskinene har god filtrering. Men de kunne ikke svare på om kaffefettet ble filtrert vekk...

Noen som vet??

Har lyst til å kjøpe meg kaffemaskin, men lar være dersom ingen av maskinene filtrerer vekk kaffefettet. Jeg kommer nemlig til å ta meg en latte OFTE.... :jepp:

Videoannonse
Annonse
Gjest Elfrida
Skrevet

Jeg tror ikke du trenger å tenke på det så lenge du ikke har spesielt høyt kolesterol, og ellers spiser variert og sunt.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg tror ikke du trenger å tenke på det så lenge du ikke har spesielt høyt kolesterol, og ellers spiser variert og sunt.

Ja, du har sikkert rett der! Magen min tåler ikke mange latter pr dag heller... Husker dessverre ikke hvor jeg har lest dette, men mener det var en ernæringsfysiolog som skrev: Dersom du drikker mer enn to latter fast ukentlig - over lengre tid, vil det slå ut på dine kolesterolmålinger.

Her er en link:

http://www.forskning.no/Artikler/2007/april/1177675223.01

Gjest Elfrida
Skrevet
men mener det var en ernæringsfysiolog som skrev: Dersom du drikker mer enn to latter fast ukentlig - over lengre tid, vil det slå ut på dine kolesterolmålinger.
Men det kan ha med melken å gjøre også - melkefett er heller ikke noe bra for kolesterolet. Og at det vil slå ut på kolesterolmålingene - ja kanskje, men hvor mye da? To caffe latte i uka liksom, det er ikke så mye...

Jeg drikker 1-2 kopper traktekaffe og 1 espresso fra maskin nesten hver dag, og så lenge ikke legen mener at kolesterolet mitt er høyere enn det burde være, så gjør jeg det med god samvittighet.

Gjest Gjest
Skrevet
Men det kan ha med melken å gjøre også - melkefett er heller ikke noe bra for kolesterolet. Og at det vil slå ut på kolesterolmålingene - ja kanskje, men hvor mye da? To caffe latte i uka liksom, det er ikke så mye...

Jeg drikker 1-2 kopper traktekaffe og 1 espresso fra maskin nesten hver dag, og så lenge ikke legen mener at kolesterolet mitt er høyere enn det burde være, så gjør jeg det med god samvittighet.

Er temmelig sikkert på at det var kaffen og ikke melken det var snakk om.

Så flott at du har helt fint kolesterol med din daglige latte. Er som du sier, sikkert ikke noe problem dersom en ikke får i seg mye kolesteroløkende føde ellers. Men hvis det jeg har lest stemmer, så ville du antagelig ha lavere kolesterol uten latte?? Eller så drikker du latte fra en maskin som filtrerer vekk det meste??

Skulle gjerne visst hvilke maskiner som er best sånn sett... (Gir meg ikke så lett :fnise: )

Skrevet

Jeg ville vært mye mer bekymret for effekten av melken (og eventuell søting av kaffen) enn jeg ville vært for den kolesteroløkende effekten av kaffeoljene.

Jeg drikker forresten 5-6 kopper svart kaffe hver dag, alle med oljene på plass, og jeg har helt fint kolesterol.

Gjest Elfrida
Skrevet (endret)

Jeg drikker ikke latte nei, bare espresso.

Men hvis det jeg har lest stemmer, så ville du antagelig ha lavere kolesterol uten latte??
Hva så egentlig? Jeg har uansett et normalt og sunt kolesterolnivå. Endret av Elfrida
Gjest Gjest
Skrevet
Jeg drikker ikke latte nei, bare espresso.

Hva så egentlig? Jeg har uansett et normalt og sunt kolesterolnivå.

Det er det jeg forsøker å finne ut av. Om det er et problem. F.eks. Øker ditt kolesterol bittelitt hele tiden? Da vil du tilslutt havne utenfor normalen og det som kan kalles sunt. Pr. i dag er det ikke noe problem for deg.

Gjest Elfrida
Skrevet

Kolesterolet øker ikke bittelitt hele tiden av samme mengde kaffe. Da hadde vi vel visst om det.

Gjest Gjest
Skrevet

Hei, her tar du nok feil, der er kaffen, ikke melken som gir økning i kolestrolet.

Dette er info fra Lipidklinikken på Rikshospitalet. Nespressomaskinene er fine, har tre selv, men kaffen fra disse må dessverre likestilles med espresso og traktekaffe ift kolestroløkning. Drikk filterkaffe!!

Gjest Elfrida
Skrevet
Drikk filterkaffe!!
Ja takk, begge deler. Som sagt har jeg ikke forhøyet kolesterol.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...