Gjest Mor til 6 klassing. Skrevet 17. juni 2009 #1 Skrevet 17. juni 2009 Mitt barns lærer har mye fravær. Elevene har derfor de siste to årene hatt mange vikarer, å ting som foreldremøter og samtaletimer blir alltid utsatt. Nå er det to dager igjen av dette skoleåret, å vi har enda ikke vært til samtaletime. Læreren ringte meg forrige lørdag for å avtale tid. Hun kunne ikke forrige uke, men denne uken kunne hun. Jeg sa da at denne siste skoleuken var veldig travel for oss, men at vi kom hvis det ble satt opp en tid der vi kunne. Vi avtalte da at vi skulle komme i ettermiddag, men her om dagen fikk jeg beskjed gjennom barnet mitt at den timen ikke ble noe av likevel. Læreren hadde sagt til mitt barn at h*n måtte gi meg beskjed om å ringe læreren på kvelden. Jeg begynner egentlig å bli rimelig lei at lærerens rot mht samtaletimer, å mener at det er ulovlig sent å ha det nå den siste uken. Dette sa jeg da når jeg ringte læreren, men hun mente at vi måtte bare få til en samtale før skoleåret var ferdig, å sa at vi kunne at det over tlf. Læreren skulle ringe meg igår kveld for samtale, men ringte ikke. Så kommer barnet mitt å forteller at læreren skulle ha en samtaletime med barnet alenen i skoletiden. Dette liker jeg ikke. Jeg lurer nå på følgende: - Er det noen frist for når samtaletimer skal gjennomføres? Jeg tenker da på om dette er noe en lærer må prioritere, planlegge å sette av tid til. - Kan læreren ha samtaletime med barnet (12 år) i skoletiden uten at det er foresatte tilstede? Nå har jeg ikke noe å være redd for, men mener at dette er en situasjon der foreldre bør være med. - Er jeg urimelig som mener at hvis læreren ikke har klart å få til samtaletime til nå, så er dette noe hun får ta på sin kappe, å at samtale må utsettes til høsten.
Piper Skrevet 17. juni 2009 #2 Skrevet 17. juni 2009 Læreren kan ha samtale med elevene alene når de vil, men ikke når det gjelder foreldresamtalene for da skal en eller to foreldre være tilstedet også. Meningen er jo å gi en tilbakemelding både til foreldre og eleven, og eleven husker sikkert ikke alt som blir sagt. Jeg ville tatt kontakt med rektor, for å høre om dette er vanlig prosedyre.
Gjest ts Skrevet 17. juni 2009 #3 Skrevet 17. juni 2009 Læreren kan ha samtale med elevene alene når de vil, men ikke når det gjelder foreldresamtalene for da skal en eller to foreldre være tilstedet også. Meningen er jo å gi en tilbakemelding både til foreldre og eleven, og eleven husker sikkert ikke alt som blir sagt. Jeg ville tatt kontakt med rektor, for å høre om dette er vanlig prosedyre. Takk Piper Det var vel egentlig det jeg mente. Lærerne må jo selvsagt snakke med elevene uten foreldre tilstede. Det er jo slik de får kartlagt bl.a trivsel. Jeg skal ringe rektor nå å høre, men regner med at han vil "beskytte" læreren, men det er jo værdt et forsøk.
Gjest ts Skrevet 17. juni 2009 #4 Skrevet 17. juni 2009 Da har jeg snakket med rektor. Han mente at det måtte være en grunn som ikke han kunne svare på til at ikke alle samtaletimer var gjennomført ennå. Jeg sa at jeg ikke var ute etter en årsak, men lurte på prosedyrene - som sier at det SKAL være to samtaletimer i løpet av skoleåret. En på høsten å en på våren. Er det behov for flere samtaletimer, skal det tilrettelegges for det. Han var enig med meg i at å gjennomføre en samtaletime nå i løpet av siste skoleuke var i seneste laget, å han skulle snakke med læreren å si at timen må utsettes til høsten. Han syntes heller ikke at jeg var urimelig som mente at det var unødvendig med samtaletime nå. Mitt barn er av de såkalte usynlige barna som er faglig gode, som er stille og rolig og ikke gjør så mye ut av seg. Jeg sa at det ikke er heldig å utsette samtaletimene deres lengst mulig siden de også har tanker og følelser. En ting som uroer flere foreldre og meg, er at det er så synd at en lærer med så mye fravær skal ha ansvaret for våre barns læring. De skal opp i 7 klasse til høsten, å med stadig vikarer eller dobbelt klasser så må det gå utover barnas læring. De skal jo tross alt videre i livet. Nå er jo de barna som gjør det bra på skolen heldig, men det er en veldig uheldig situasjon for de barna som sliter. En annen ting er at det er en gutt i klassen som ikke får være med de andre elevene i noen timer. Denne gutten har ADHD og det kreves selvsagt ekstra ressurser der, men enkelte timer bør han få være med klassen. Denne guttens mor er også frustrert over at de aldri får ukeplan som de andre, så gutten går glipp av masse felles opplegg. PPT er i bildet her, å de sier at gutten SKAL være endel men klassen, men læreren vil ikke ha han i klassen. Kan virkelig en lærer overpføve PPT's vurderinger og avgjørelser og nekte en elev å være i klassen? Skulle virkelig ønske at foreldre og elever hadde litt å si mht lærere. Men dette er jo en lærer som er fast ansatt, og noen steder må hun settes inn. Bare så veldig synd at det går utover elevene, å da spesiellt elever som går de siste årene på barneskolen. Det er jo så viktig å henge med faglig sånn at de ikke blir hengende etter når de begynner på ungdomsskolen.
Mayami Skrevet 17. juni 2009 #5 Skrevet 17. juni 2009 Jeg skjønner frustrasjonen her, og du har mange gode poeng. Det er jo ingen vits å skvise inn en samtale så sent på året, da blir det jo bare en formalitet som blir glemt etter sommerferien. Det jeg lurer på er hva du tenker at bør gjøres? Denne læreren har fast stilling, og mye fravær er jo vanligvis ikke noe enhver kan styre selv. Det er ikke mulig å få "fjernet" en lærer pga ordinært fravær, i følge arbeidsmiljøloven. At rektor kanskje bør ta en samtale med denne læreren er det jo ingen tvil om. Når det kommer til barn med ADHD er det jo veldig fint å si at de skal være inne i timen, men det er ikke alltid det fungerer. PPT har (med all respekt å melde) ikke daglig omgang med verken barnet eller klassen, så den uttalelsen de kan gi er jo på et mer generelt grunnlag. Lærerens oppgave er jo også å sørge for læring for alle elevene i klassen, og om dette ikke går med denne personen i klasserommet, må man jo bare gjøre noe med det. Jeg kjenner jo ikke klassen eller dette barnet på noen måte, men er lærer og har vært borti en god del lignende tilfeller tidligere. Selv om jeg forstår frustrasjonen veldig godt, må jeg også si at det kan ikke være enkelt å være læreren hele tiden heller!
Gjest ts Skrevet 17. juni 2009 #6 Skrevet 17. juni 2009 Jeg skjønner frustrasjonen her, og du har mange gode poeng. Det er jo ingen vits å skvise inn en samtale så sent på året, da blir det jo bare en formalitet som blir glemt etter sommerferien. Det jeg lurer på er hva du tenker at bør gjøres? Denne læreren har fast stilling, og mye fravær er jo vanligvis ikke noe enhver kan styre selv. Det er ikke mulig å få "fjernet" en lærer pga ordinært fravær, i følge arbeidsmiljøloven. At rektor kanskje bør ta en samtale med denne læreren er det jo ingen tvil om. Jeg velger å konsentrere meg om det som angår mitt barn. Veldig dumt av meg å blande inn andre ting der. Jeg vet ikke hva som kan gjøres, men synes det er utrolig synd at en person som har så mye fravær skal få lov til å ha ansvaret for barnas læring i den grad denne læreren har. Vil tillegge at hun også tar kurser/ skoler (som ikke har med hennes undervisning å gjøre, men mer av privat art) som gor endel fravær i forbindelse med lesedager og eksamener i tillegg til høyt sykefravær. Har denne læreren problemer med helsen så er jo det veldig synd, men enda mere synd er det på de elevene det går utover. Kvaliteten på undervisningen blir redusert når de stadig må forholde seg til vikarer eller blir undervist i dobbeltklasser. Nå har elevene en ukeplan der bl.a ukens lekser står. Denne ukeplanen SKAL elevene være ferdig med på fredag da læreren skal gjennomgå og godkjenne den. Synes det blir lite troverdig overfor elevene når de til stadighet ikke har fått ukeplanen gjennomgått og godkjent på fredag pga lærerens høye fravær. Det er også veldig frustrerende at elevene -som er rundt 12 år- skal videre i livet, å grunnlaget blir så til de grader spolert på barneskolen, å i løpet av de siste viktige årene der. Har ikke vi som foreldre noe vi skulle ha sagt i en sånn sak? Har skolen og lærerne alt de skulle sagt selv om det får konsekvenser for barna? Kanskje noen har noen tips til hva vi som foreldre kan gjøre med en sånn situasjon? Nå er ikke jeg ute etter å sparke noen lærer, men det må da finnes noen andre alternativer enn at en som har såpass mye fravær skal ha så stort ansvar. Denne læreren er faglig dyktig, bare så synd hun er så skjeldent tilstede.
Solskinnsbolla Skrevet 18. juni 2009 #7 Skrevet 18. juni 2009 Jeg velger å konsentrere meg om det som angår mitt barn. Veldig dumt av meg å blande inn andre ting der. Jeg vet ikke hva som kan gjøres, men synes det er utrolig synd at en person som har så mye fravær skal få lov til å ha ansvaret for barnas læring i den grad denne læreren har. Vil tillegge at hun også tar kurser/ skoler (som ikke har med hennes undervisning å gjøre, men mer av privat art) som gor endel fravær i forbindelse med lesedager og eksamener i tillegg til høyt sykefravær. Har denne læreren problemer med helsen så er jo det veldig synd, men enda mere synd er det på de elevene det går utover. Kvaliteten på undervisningen blir redusert når de stadig må forholde seg til vikarer eller blir undervist i dobbeltklasser. Nå har elevene en ukeplan der bl.a ukens lekser står. Denne ukeplanen SKAL elevene være ferdig med på fredag da læreren skal gjennomgå og godkjenne den. Synes det blir lite troverdig overfor elevene når de til stadighet ikke har fått ukeplanen gjennomgått og godkjent på fredag pga lærerens høye fravær. Det er også veldig frustrerende at elevene -som er rundt 12 år- skal videre i livet, å grunnlaget blir så til de grader spolert på barneskolen, å i løpet av de siste viktige årene der. Har ikke vi som foreldre noe vi skulle ha sagt i en sånn sak? Har skolen og lærerne alt de skulle sagt selv om det får konsekvenser for barna? Kanskje noen har noen tips til hva vi som foreldre kan gjøre med en sånn situasjon? Nå er ikke jeg ute etter å sparke noen lærer, men det må da finnes noen andre alternativer enn at en som har såpass mye fravær skal ha så stort ansvar. Denne læreren er faglig dyktig, bare så synd hun er så skjeldent tilstede. Rot med vikarer i tillegg til ukeplaner og diverse-Høres mer ut som et problem som kan spores tilbake til ledelsen... De kan være uheldige å ikke få tak i noen gode vikarer som vil komme tilbake, ja det behøver ikke nødvendigvis være ledelsens feil heller, men det er til slutt de som må takle dette. Ikke ta flere samtaler over telefon, sett deg ned og noter dine spørsmål og bekymringer(Ikke som angrep!) og be om et kort møte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå