Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes det noen enkel måte å undersøke råte på i et hus?

Noe man kan gjøre selv for å teste lufta på en måte?

Lillian

Skrevet

Det finnes fuktighetsmålere, slike som takstmenn bruker. Jeg vet desverre ikke hvor du kan få tak i en sånn.

Ellers er det ganske enkelt å finne ut om det er råte i treverk ved å stikke noe (en kniv eller skrutrekker) borti treet, er treet mykt og smuldrer er det råte i treverket!

Skrevet

Takk for svaret, skarolinee.

Hvis vi skal sjekke der vi har mistanken med kniv eller skrutrekker som du foreslår, så må vi rive opp igjen stuegulvet :lol: Så da tror jeg at vi satser på fuktmåleren, jeg......

Ingen som har en fuktmåler og låne ut? :lol:

Lillian

Skrevet

Du kan jo prøve å få leid en fuktmåler. De er greisedyre å kjøpe inn, så det lønner seg nok ikke.

Men om du tror at dette kan være en garantisak: Få tak i en takstmann som kan ta en skikkelig sjekk. Tror at jeg betalte en tusenlapp for en 2-roms leilighet da jeg skulle selge.

Men du kan jo høre med f.eks HireShop om de leier ut fuktmålere.

Skrevet

Tusen takk, Lea!

HireShop skal undersøkes!

Vet ikke om det er en garantisak eller ikke, men det er iallfall en del opplysninger som er holdt tilbake her :evil:

Det lukter fortsatt litt "kjeller og ubebodd" når vi kommer inn døra her, og det er ikke normalt etter 3mnd! Det er typisk tegn på mugg/råte eller noe, sant?

Lillian

Skrevet

Det ble vel tatt en takst før dere flyttet inn?

Hva står det i denne da?

Lukten KAN kommer av råte, men det kan også bety dårlig lufting (dårlig med ventilasjonsluker) eller lukten kan komme opp fre en kjeller e.l.

Jeg ville nok sponset på meg en takstmann e.l. for å sjekke skikkelig.

Men prøv fuktmåleren først du.

Skrevet

Jada, det ble tatt takst før vi flyttet inn. Faktisk var vi her da det ble gjort, men takstmannen testet ikke under gulvet der vi har fått mistanken.

Vi har nemlig nå i ettertid fått høre at en dobbel vannseng gikk lekk på soverommet og spruta ut maaaaaange liter vann utover både stue og soverom. Det er DERFOR det er lagt nytt gulv i stua og soverommet før vi flytta inn, og det var ikke vi klar over :roll:

Dessuten er det i kjelleren under her en planke som er borte, det er en planke i taket på kjelleren, rett under soverom/stue-delen vår. Det er visst på grunn av at de prøvde å tørke opp fordi det var blitt vått tvers igjennom.

Hunden til de tidligere eierne hadde ødelagt vannsenga....

Skal undersøke videre, vi!

Lillian

Skrevet

Står det ikke opplyst om fuktskader i takstpapirene, er det de tidligere eierene som har ansvaret for å fikse dette. Du skal ikke betale et eneste øre.

Skrevet

De har billige fuktmålere på Claes Ohlson eller Biltema (husker ikke hvilken av dem...) Selvsagt ikke proff kvalitet, men det kommer lyd av dem om det er fukt. Har brukt slik hjemme, og fant problemstedet kjapt.

• 4 uker senere...
Skrevet

Har sendt klagebrev eller hva jeg skal kalle det til forsikringsselskapet, altså de som har eieskifteforsikringen. Nevnte både gulv og rotter og div. som har dukket opp etter vi flyttet inn.

Fikk svar i dag, saken er til behandling. Hvor langt tid det tar kommer an på hvor fort megler og selgerne (tidligere eiere) svarer på forsikringsselskapets henvendelser....

Må ærlig innrømme jeg ønsker vi får hevet kjøpet, men jeg har ikke store forhåpningene om at det skjer.

Forresten gikk sambo over stuegulvet i dag da det plutselig var en del som sa "knekk" under gulvet, og nå står det en kant opp på parketten :roll: Gjett om vi har kjøpt katta i sekken liksom :-?

Lillian *kommer med flere oppdateringer etterhvert*

Skrevet

Det er bare å klage!

Om dere ikke får hevet kjøpet, så bør dere få erstatning slik at dere får utbedret ting.

Mest sannsynlig må en takstmann komme og se på ting og tang, slik at det blir fastsatt en sum.

Lykke til.. håper at det går deres vei!

Skrevet

Jeg trekker frem Clas Ohlson katalogen min

og finner:

Fuktmåler 32-7713 til kr. 139,- og

fuktmåler 34-1990 til kr. 1995,-

Ellers har jeg meget god erfaring med å foreta huskontroll

med kvinne i begynnelsen av graviditeten. Med hennes skjerpede

luktesans var tekniske hjelpemidler unødvendig. En av hennes

venninner påsto forresten at hun merket at hun var blitt gravid ved

at hun luktet så godt...

Gabriel

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...