Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Hjelp til stueplanter!

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei:) har mange vindu på stua og lite som stenger ute sola.."må" har noe i alle disse vinduene..har sett at paraplyplante har blitt "anbefalt" tidligere, noen andre?? :o) (5 paraplyplanter på rekke og rad ser kanskje litt "maad" ut, hehe)

:sjenert:

Skrevet

jøsss...er d ingen grønne fingre her inne?? d nekter jeg å tro..el er d et tegn på at slike planter ikke eksisterer og at jeg bare kan gi opp hele "plante i vindu - prosjektet"! :ninja:

et trist syn er d i alle fall

Gjest Gjest
Skrevet

Hallo. Jeg vil gjerne svare deg. Spør i blomsterbutikken/gartneren om hvilke planter som tåler og stå i vindu med sol. Men har du ikke markise/ eller perienner som kan "dempe" litt for sol/varme ? Er ikke så flink med planter ei heller huske navn, men kjøpte meg noen nye forrige uke og som ser ut til og tåle sola . Lykke til med blomsterkjøp

Skrevet

Hei.

Planter med tykke blader tåler sollys godt. Jeg er ikke så godt på navn men har en som jeg mener kalles "porselensblomst" - den får flotte små blomster som ser ut som de er av porselen og lukter kjempe godt og en plante som kalles "sjømanstrøst". Begge vokser fort og får lange grener som jeg surrer/fletter rundt en metall bue og et bambus-stativ slik at den ikke bare henger nedover. Da blir planten som en vegg i stede for å bare henge rett ned, så det plasser kanskje til å dekke (delvis) vinduet. Evt. kan du ha en hylle høyt oppe tvers over vinduet og så kan plantene stå på den og vokse nedover som en "gardin"eller henge i krukker som henger i kroker i vinduet.

Kjenner at jeg gleder meg til vi får kjøpt oss hus for nå bare leier vi en liten leilighet med ett vindu etter at vi solgte vår leielighet i mars - og jeg måtte da kvitte meg med en del planter for at det ikke skulle se ut som en jungel her...

Lykke til!

Skrevet

tusen takk :)

har forsøkt å lete på nettet; bogront.no osv..uten at jeg har blitt så veldig mye klokere. Har ingen persienner el beskyttelse nei...og vinduene er av såpass spesielt materiale at en hylle i vinduet (med planter som får "vokse nedover") blir vanskelig å gjennomføre..men takk igjen for tips! :gjeiper:

Får nok ta meg en tur på plantasjen!

Fine de plantene på bildene!!! Lykke til du også!!

Skrevet

Hei, jeg har samme "problem" som deg, det du vil ha er sukkulenter. Sukkulent er en samlebetegnelse på planter med tykke blader som samler mye vann inni bladene. Sukkulenter finnes i alle mulige fasonger og størrelser, er rimelige og finnes overalt. Alle planter med tykke blader (blader som i aloe vera blader) er gode i sollys.

Skrevet

Heisann:)

Skumleste litt her, har du full sol?

Planter jeg da kan anbefalle til full sol er:

- sukkulenter

- kaktuser (finnes mange tøffe nå)

- Pasjonsblomst

- Ørkenrose

-Trillingbloms (bougenvilla)

- ynde

- Hawaiirose

- Jatropha

- Myrter

- Oleander

- Sitronpelargonia (sitrongranium)

- Aloeveraplanter

- Ananasplante (ikke som i frukten:P)

- Elefantfot

- Hjerteranke

- Rosetturt

- Hypocurta

- Pletter i luften

- Daddelpalme

- Polyscias

- Yuccapalme

Håper dette hjalp deg, søk opp bilder på nettet:)

Hilsen ei som har jobbet i blomsterbutikk i 10år:)

Skrevet

hjertelig takk!! dette MÅ bli bra:) lista fra blomsterdama er jo helt genial!!! :o)

Skrevet

Bare hyggelig, det finnes selvfølgelig flere:) men, dette er de "vanligste".

Gjest Gjest
Skrevet
hei:) har mange vindu på stua og lite som stenger ute sola.."må" har noe i alle disse vinduene..har sett at paraplyplante har blitt "anbefalt" tidligere, noen andre?? :o) (5 paraplyplanter på rekke og rad ser kanskje litt "maad" ut, hehe)

:sjenert:

PORSELENSBLOMST

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...