Gå til innhold

feriepenger 1 år etter oppsigelse ?

Anbefalte innlegg

Gjest undrer
Skrevet

Fant ut at jeg lager en ny tråd.

Hva med feriepenger etter at en har måtte si opp (tvnget til) stillingen sin pga sykdom store deler det siste året i jobb og får et slutt oppgjør ?

Sluttoppgjør tilsvarende 3 mnd. (oppsigelsestid) utbetalt som en mnd lønning. (dertil ekstra skatt pga.1 utbetaling)

Det står ingenting i papirene om dette er med eller uten feriepenger.

Kan arb.giver da "bake inn" opptjent feriepengene fra året før og samme år (jobbet til mai i oppsigelses året) inn i sluttoppgjøret UTEN å si fra ?

Hadde en tverr\trakaserende arb.giver som "gikk bort fra" de fleste skrevne regler\ avtaler\ kontrakt for å "lure unna" flere titals tusen fra meg + andre goder en normalt sett får i den bedriften i oppsigelstiden. Forundrer meg ikke om de "tok" feriepengene mine også. Både fjordåret og årets.

Vil jeg da i så fall "få de igjen" på annen måte. Eks. skatteoppgjøret ?

Kan ikke se at jeg fikk igjen noe der i år på det i allefall.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Fant ut at jeg lager en ny tråd.

Hva med feriepenger etter at en har måtte si opp (tvnget til) stillingen sin pga sykdom store deler det siste året i jobb og får et slutt oppgjør ?

Sluttoppgjør tilsvarende 3 mnd. (oppsigelsestid) utbetalt som en mnd lønning. (dertil ekstra skatt pga.1 utbetaling)

Det står ingenting i papirene om dette er med eller uten feriepenger.

Kan arb.giver da "bake inn" opptjent feriepengene fra året før og samme år (jobbet til mai i oppsigelses året) inn i sluttoppgjøret UTEN å si fra ?

Hadde en tverr\trakaserende arb.giver som "gikk bort fra" de fleste skrevne regler\ avtaler\ kontrakt for å "lure unna" flere titals tusen fra meg + andre goder en normalt sett får i den bedriften i oppsigelstiden. Forundrer meg ikke om de "tok" feriepengene mine også. Både fjordåret og årets.

Vil jeg da i så fall "få de igjen" på annen måte. Eks. skatteoppgjøret ?

Kan ikke se at jeg fikk igjen noe der i år på det i allefall.

Hvorfor gikk du med på dette da, i og med at du sier han prøver å lure deg for penger og ikke fulgte avtaler o.l. ?

Feriepenger kommer ikke på skatteoppgjøret nei. Du vil ikke få disse igjen på ligningen neste år, hvis det var det du mente.

Kan vel være at arb.g. har lagt feriepengene i sluttsummen du fikk. Det er det vel bare han/hun som vet. Har dere noen avtale eller er alt foregått muntlig?

Gjest undrer
Skrevet
Hvorfor gikk du med på dette da, i og med at du sier han prøver å lure deg for penger og ikke fulgte avtaler o.l. ?

Feriepenger kommer ikke på skatteoppgjøret nei. Du vil ikke få disse igjen på ligningen neste år, hvis det var det du mente.

Kan vel være at arb.g. har lagt feriepengene i sluttsummen du fikk. Det er det vel bare han/hun som vet. Har dere noen avtale eller er alt foregått muntlig?

Hmm.. tro det eller ei,,, men jeg hadde faktisk advokat til dette arbeidet.

Og til og med advokaten til og med ga opp å krangle med h*n sier det nok litt om hvilke person en snakker om her.

Advokaten brukte over 1 mnd. på jobben, med svært mye trøbbel.

Hadde 3 mnd oppsigelsestid, fikk nøyaktig lønn for 3 mnd. I og med at arb.giver ikke gikk med på noe annen utbetalings måte en 1 gangs beløp, ble jeg skattet deretter i tillegg.

Var en del jeg reagerte på at advokaten til litt "raske slutninger" å gi opp raskt på. Selv om det var nedtegnede avtaler med underskrifter som ble brutt både med det ene og det andre.

Gjest Gjest
Skrevet
Hmm.. tro det eller ei,,, men jeg hadde faktisk advokat til dette arbeidet.

Og til og med advokaten til og med ga opp å krangle med h*n sier det nok litt om hvilke person en snakker om her.

Advokaten brukte over 1 mnd. på jobben, med svært mye trøbbel.

Hadde 3 mnd oppsigelsestid, fikk nøyaktig lønn for 3 mnd. I og med at arb.giver ikke gikk med på noe annen utbetalings måte en 1 gangs beløp, ble jeg skattet deretter i tillegg.

Var en del jeg reagerte på at advokaten til litt "raske slutninger" å gi opp raskt på. Selv om det var nedtegnede avtaler med underskrifter som ble brutt både med det ene og det andre.

Ehh, ga advokaten opp å krangle med sjefen din? Dette handler vel ikke om å vinne en krangel, men hvem som har det juridiske på sin side...! Håper ikke du betalte mye for den advokatjobben, for det der høres veldig rart ut.

Hvis du hadde 3 mnd oppsigelsestid og fikk lønn som tilsvarer 3 mndr så er det vel lite trolig at feriepengene dine er inni dette beløpet.

Gjest Gjest_undrende_*
Skrevet
Ehh, ga advokaten opp å krangle med sjefen din? Dette handler vel ikke om å vinne en krangel, men hvem som har det juridiske på sin side...! Håper ikke du betalte mye for den advokatjobben, for det der høres veldig rart ut.

Hvis du hadde 3 mnd oppsigelsestid og fikk lønn som tilsvarer 3 mndr så er det vel lite trolig at feriepengene dine er inni dette beløpet.

Var det jeg fikk en misstanke om.

Nei jeg betalte ikke for advokaten selv, var en jeg "fikk" gjennom LO.

Går ut fra at en skriftlig og undertegnet avtale mellom arbeider og arbeidsgiver er juridisk riktig å følge opp hva som står i denne avtalen... Tapte svært mye økonomisk på det.

(vil ikke gå inn på hva som sto i denne avtalen, med fare for gjennkjennelse)

Selv om jeg hadde 3 mnd oppsigelsestid (i følge kontrakt), ble det MYE "diskusjon\krangel" for å få det. Ble kun tilbydd 1 mnd.

Var en del mer også... unner ikke min værste fiende å gå igjennom slike ting.

Ja ja.. da "tok" arb.giver feriepengene mine også da...

Regnet da med en slik advokat viste hva og hvordan slike ting fungerte for å få det riktig. Var jo en av grunnene til at jeg ikke ønsket å styre med det selv.

Skrevet

Det skal jo stå i sluttoppgjøret hvis det inkluderer feriepenger. Du bør kontakte den advokaten du brukte og be ham etterlyse feriepengene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...