Gå til innhold

Har du vaskehjelp?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

når de fleste andre klarer seg uten vaskehjelp så har dere kjøpt for stor bolig eller så er dere late!

hva slags verdier lærer man barna ved å leie vaskehjelp??

jo! prioriter jobb, og la andre ta dritt jobben for deg! (snakker nå til de som har sagt at de jobber, jobber, jobber inkl jobb, hakke tid til å vaske!)

hvor har det blitt av å lære sine egne barn å bli samfunnsengasjerte og selvstendige arbeidere som feier for egen dør! mes bolig kommer ansvar, og det ansvar man skal lære barna!

å ha vaskejobb er etter min mening jålete pg snobbete!

vask boligen din selv og engasjer barna i husarbeidet.

teamarbeid og lære barna å bli selsvetndige og ansvarsbeviste!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Vi er et ektepar i begynnelsen av 30-årene med barn, og vi har vaskehjelp. Vi har råd til det. Hadde jeg vært hjemmeværende ville vi (VI, ikke kun jeg) gjort det selv. Vi jobber mye, og reiser mye, og jeg ønsker ikke å bruke kreftene på å vaske når det er så mye annet jeg kan bruke fritiden til som er bedre for familien og meg.

Det er ikke hysj-hysj at vi har vaskehjelp, men jeg forteller det ikke til andre hvis det ikke er på direkte spørsmål, hvilket jeg ikke kan huske å ha opplevd. Flagger det ikke omkring som enkelte gjør. (a la Facebook-status: Ah, så deilig, idag har vaskehjelpen vært her) Den nærmeste familien vet det selvsagt.

:)

Gjest Elastica
Skrevet

Etter mine begreper er det ikke særlig jålete og snobbete å ha vaskejobb. Riktignok er det et ærlig og redelig yrke, men å si at en renholder er snobbete, synes jeg er å ta litt for hardt i. ;)

når de fleste andre klarer seg uten vaskehjelp så har dere kjøpt for stor bolig eller så er dere late!

jo! prioriter jobb, og la andre ta dritt jobben for deg! (snakker nå til de som har sagt at de jobber, jobber, jobber inkl jobb, hakke tid til å vaske!)

hvor har det blitt av å lære sine egne barn å bli samfunnsengasjerte og selvstendige arbeidere som feier for egen dør! mes bolig kommer ansvar, og det ansvar man skal lære barna!

Jeg er hverken lat eller jobber for mye, jeg prioriterer bare annerledes enn deg. Noen maler huset selv, andre leier malere, noen har folk til å ta regnskap for seg, andre gjør det selv. Sånn kan man holde på i det uendelige. Vi har valgt å ha vaskehjelp, men gjør mange ting selv som andre får hjelp til.

Ungene mine lærer å bli samfunnsengasjerte, dette er på ingen måte en oppgave som er begrenset til de som ikke har vaskehjelp. Dessuten er det fullt av arbeidsoppgaver i et hjem selvom den ukentlige vaskingen er satt ut til andre.

Gjest Gjest
Skrevet

Du kan vel feie for din egen dør, og ikke bry deg så mye om hva andre gjør, velger og har råd til. Det er en væremåte jeg ihvertfall IKKE ønsker å overføre til barna. Jeg har vaskehjelp akkurat så mye jeg vil, og barna bidrar selvfølgelig også hos oss. Det er heldigvis flere elementer i livet, og i barneoppdragelsen, enn å vaske. Husarbeid og ansvar er det forøvrig nok av til å dele omkring, selv om vi ikke vasker gulv og lister selv. :)

Gjest strykebrett
Skrevet

Barna mine kommer til å lære seg at hvis du utdanner deg så kan du kjøpe deg arbeidskraft og slipper å vaske, hehehe ;)

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Jeg bor alene i en liten leilighet, men skulle ønske jeg hadde vaskehjelp. Det er aldri helt rent her, og jeg blir aldri kvitt smårotet som ligger rundt omkring her. Jeg kommer til å skaffe meg vaskehjelp med en gang jeg får råd til det. Om man vil ha vaskehjelp eller ikke få være opp til hver enkelt person/familie.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg bor alene i en liten leilighet, men skulle ønske jeg hadde vaskehjelp. Det er aldri helt rent her, og jeg blir aldri kvitt smårotet som ligger rundt omkring her. Jeg kommer til å skaffe meg vaskehjelp med en gang jeg får råd til det. Om man vil ha vaskehjelp eller ikke få være opp til hver enkelt person/familie.

:skratte:

Det hører med til voksenlivet å klare å rydde og vaske litt rundt seg. Ihvertfall om man bor alene i en liten leilighet.

Gjest Gjest_pasta_*
Skrevet

Men dere som har vaskehjelp - er dette hvitt eller svart arbeid?

Gjest Gjest_Merete_*
Skrevet
:skratte:

Det hører med til voksenlivet å klare å rydde og vaske litt rundt seg. Ihvertfall om man bor alene i en liten leilighet.

Jeg klarer fint å rydde og vaske LITT rundt meg selv om jeg har vaskehjelp.

Om dere som ikke har vaskehjelp tror at vi som har vaskehjelp ikke løfter en finger i hjemmet så tar dere nok grundig feil.

- RYDDE og atter RYDDE. Dette lærer barna at de må gjøre. De rydder rommene sine, og hjelper til med å ta av bordet/dekke på bordet. Henge opp jakkene sine, ikke slenge fra seg klær her og der etc. etc.

Jeg har små barn, men vil nok (som nevnt i tidligere innlegg) muligens la hele familien bidra til renholdet etter hvert. Men da når barna har blitt store nok.

Blir ingen ukespenger her i gården om barna ikke bidrar i hjemmet når den tid kommer. Men om dette bidraget blir i form av vasking, det får vi se ann. Kanskje det blir matlaging, rydding, snømåking, klipping av gress istedet?

"Når de fleste andre klarer seg uten vaskehjelp, så har dere kjøpt dere for stolig bolig" Og om jeg har kjøpt for stort hus fordi jeg ikke klarer å vaske det - javel? Det er vel min avgjørelse? Vi liker god plass, og prioriterer stor bolig. Vi jobber også mye, men har også tid til barna. Vi prioriterer jobb ja (og penger), slik at vi kan kose oss sammen i helgene, reise på ferier sammen etc. etc. Og betale vaskehjelp slik at vi slipper å krangle om dette i hverdagen. Er vi materialistiske? Ja, vi er nok det. Og er ikke flaue over det heller.

Skal også sies "at de fleste andre" som i dag ikke har vaskehjelp, skulle gjerne ønske de hadde det (i vår omgangskrets), så det er faktisk ikke slik at de som ikke har hjelp klarer seg uten.... Dvs. vi hadde nok overlevd uten vi også, men vi ønsker å leve godt i en hektisk hverdag.

Og når barna mine kjøper seg en liten leilighet en dag, og disse har lyst å betale for vaskehjelp så vær så god. Ser overhodet ikke problemet......

Tidene forandrer seg. I dag betaler man for mange tjenester, og man velger selv om man ønsker å bruke penger på det som finnes der ute.

Skifte dekk, vaske bil, vaske hjem...

Vår vaskehjelp vasker også vinduer et par ganger i året inkl. i prisen vi betaler annenhver uke. Helt herlig!

Skal beise hus til sommeren, og jeg ønsker ikke at min mann skal gjøre dette. Vi ønsker heller å betale folk for dette, slik at vi slipper å bekymre oss for ulykker etc. samt at vi heller kan kose oss på hytta sammen i sommer.

Gjest Elastica
Skrevet
Men dere som har vaskehjelp - er dette hvitt eller svart arbeid?

Hvitt arbeid - selvsagt.

Gjest Gjest_Merete_*
Skrevet
Hvitt arbeid - selvsagt.

Selvsagt???? :sjenert:

Hmm... Men det er jo en helt annen diskusjon :fnise:

Gjest Gjest
Skrevet

Vi har vaskehjelp, hvitt selvfølgelig. Ja, det ER selvsagt at det er hvitt. Svart arbeid er samfunnsødeleggende og fremme generell kriminalitet, og ikke minst trafficking og slaveri. Å leie svart arbeidskraft er for uopplyste egosentrikere, bpde når det gjelder vasking, snekring og det meste annet.

Skrevet

Vi (to voksne) har ikke vaskehjelp. Hos oss er det mannen som tar husvasken ukentlig, men jeg hadde ikke hatt noe i mot å ha vaskehjelp. Resten av husarbeidet mått jeg tatt uansett så noen forandring for min del ville det ikke ha blitt.

Egentlig hadde jeg ønsket meg oppvaskhjelp, jeg syns den vasken er verst, men det hadde vel blitt litt i grenseland mot en hushjelp, og dét føler jeg ikke at det er aksept for, verken i samfunnet eller hos meg selv. :husarbeid:

Skrevet

Janteloven

Gjest Gjest_Pasta_*
Skrevet

Godt å høre at det er flere enn meg som aldri ville brukt en vaskedame som jobber svart. Vet nemlig om flere som gjør det, og syns det er avskyelig.

Gjest Gjest_Pasta_*
Skrevet

... og det å leie inn profesjonelle vaskedamer er vel også positivt på andre måter tenker jeg; ingen fare for at personen blir syk uten at det blir sent en erstatter f.eks!

Gjest Gjest_Merete_*
Skrevet
Vi har vaskehjelp, hvitt selvfølgelig. Ja, det ER selvsagt at det er hvitt. Svart arbeid er samfunnsødeleggende og fremme generell kriminalitet, og ikke minst trafficking og slaveri. Å leie svart arbeidskraft er for uopplyste egosentrikere, bpde når det gjelder vasking, snekring og det meste annet.

Egosentrisk? De som utfører arbeidet tjener jo mer penger - rett og slett.

Så hvis du har snekkerkompiser, elektrikerkompiser eller hva det måtte være så hadde du betalt disse hvite penger når de hjelper til med et eller annet i hjemmet ditt? Dette gjøres jo utenfor opprinnelig arbeidstid?

Og hvis du skulle hatt barnevakt til barnet ditt og måtte betale for det, så hadde du ikke betalt svart - rett i lomma - til en tenåring som sårt trengte pengene og du sårt trengte hjelpen?

Og hvis du har en gammel dame i ditt nabolag som tjener ekstra penger ved å vaske hus, så hadde du ikke betalt henne sort for å hjelpe henne økonomisk?

Gjest Gjest_økonomen_*
Skrevet

For folk med normale lønninger , lønner det seg som regel ikke å ha vaskehjelp i den forstand at de som regel må jobbe mer tid enn de kan kjøpe vaskehjelp tid for , men hvis man virkelig hater å vaske , så er det kanskje bedre å jobbe overtid i 1 og en halv time for å kunne leie en vaskehjelp en times tid ;)

Gjest Gjest
Skrevet
For folk med normale lønninger , lønner det seg som regel ikke å ha vaskehjelp i den forstand at de som regel må jobbe mer tid enn de kan kjøpe vaskehjelp tid for , men hvis man virkelig hater å vaske , så er det kanskje bedre å jobbe overtid i 1 og en halv time for å kunne leie en vaskehjelp en times tid ;)

Lønner seg kanskje ikke nei, men dersom man har råd til det må man jo ikke "jobbe det inn" ;) dekker det fint med den vanlige lønnen vi har uten overtid, er bare en prioritering. Med full jobb på to voksne vil vi bruke den lille fritiden vi har på barna våre.

Det er nok av arbeidsoppgaver å ta tak i i huset, så de klarer fint å lære seg å hjelpe til. Jeg vasker heller ikke bilen selv :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...