Gjest MoLiza Skrevet 16. juni 2009 #1 Skrevet 16. juni 2009 Vi har en aktiv jente på et halvt år som elsker sykler. Jeg tenkte at vi kanskje kunne skaffe henne en trehjulssykkel, men synes det er litt dumt om man må kjøpe ny igjen til neste år. Det er jo forskjellige trehjulssykler, men kan hun bruke den samme når hun er 2,5år som nå når hun er 1,5 år? Og, hvor kan man kjøpe trehjulssykler? Få lekebutikker som har det her.
Gjest imli Skrevet 16. juni 2009 #2 Skrevet 16. juni 2009 Et halvt år? Jeg regner med du mener et og et halvt år? Trehjulssykler kommer vel stort sett bare i en størrelse, så det er nok ikke noe problem at hun vokser fra den. Men 1,5-åring greier ikke å sykle alene, så det er vel ikke noe stort poeng i å kjøpe sykkel ennå? Trehjulssykler er vel mest brukt i aldersgruppen 2-4 år vil jeg tro. Trehjulssykler får man kjøpt der man kjøper andre sykler - i sykkelbutikk Noen lekebutikker har også, samt Biltema og lignende butikker.
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2009 #3 Skrevet 16. juni 2009 Sportsbutikker som selger sykler har også trehjulssykler til salgs.
Gjest MoLiza Skrevet 16. juni 2009 #4 Skrevet 16. juni 2009 Ok, da skal jeg se på noen av de stedene og så får vi vurdere det
Malama Skrevet 16. juni 2009 #5 Skrevet 16. juni 2009 Et halvt år? Jeg regner med du mener et og et halvt år? Trehjulssykler kommer vel stort sett bare i en størrelse, så det er nok ikke noe problem at hun vokser fra den. Men 1,5-åring greier ikke å sykle alene, så det er vel ikke noe stort poeng i å kjøpe sykkel ennå? Trehjulssykler er vel mest brukt i aldersgruppen 2-4 år vil jeg tro. Trehjulssykler får man kjøpt der man kjøper andre sykler - i sykkelbutikk Noen lekebutikker har også, samt Biltema og lignende butikker. Kommer de bare i en størrelse nå? Da vi var små hadde vi dem i alle fall i to størrelser, en liten, og en stor. Så fikk min bror den lille når jeg fikk den større, og han fik kden store når jeg ble enda litt større...
Susan Sto Helit Skrevet 17. juni 2009 #6 Skrevet 17. juni 2009 Om du kjøper en sånn plast-trehjulsykkel, så er den fin så lenge ungen er liten, og ikke kan sykle på den selv. Men hjulene er brede, og tunge å tråkke rundt, så det kan nok bli vanskelig å bruke den når man blir større og skal tråkke selv. Vi har hatt en plastsykkel til gutten vår, men var heldige og arvet en metall-trehjulsykkel nå da han var litt over to år. Det er supert for han, og han sykler kjempefint på den selv. Ser at alle andre unger på samme alder også sykler på slike sykler. De som har sykkel i plast, derimot, de dyttes/trekkes gjerne ennå, for de klarer ikke å tråkke selv. Tror vi bare kommer til å bruke denne sykkelen i år, og at når han er 3 år neste år, så kjøper vi en brukt småbarns-tohjuling med støttehjul.
Gjest imli Skrevet 17. juni 2009 #7 Skrevet 17. juni 2009 Kommer de bare i en størrelse nå? Da vi var små hadde vi dem i alle fall i to størrelser, en liten, og en stor. Så fikk min bror den lille når jeg fikk den større, og han fik kden store når jeg ble enda litt større... Jeg har bare sett trehjulssykler i sånn ca samme størrelse, bortsett fra sånne i plast da.
Malama Skrevet 17. juni 2009 #8 Skrevet 17. juni 2009 De var i metall de vi hadde, røde... noen hadde lasteplan, andre bare kunneman stå bakpå (lasteplanet var "ekstradel" om jeg ikke husker feil....) De finnes i alle fall i to ulike størrelser i min hukommelse....
Gjest imli Skrevet 17. juni 2009 #9 Skrevet 17. juni 2009 De var i metall de vi hadde, røde... noen hadde lasteplan, andre bare kunneman stå bakpå (lasteplanet var "ekstradel" om jeg ikke husker feil....) De finnes i alle fall i to ulike størrelser i min hukommelse.... Det gjorde kanskje det :klø: Ble litt usikker selv På den jeg hadde, var det ikke lasteplan, mer et slags "ståbrett" som gikk mellom bakhjulene *mimre* Men nå for tida synes jeg de ser like store ut, litt avnehgig av merke da.
Plym Skrevet 17. juni 2009 #10 Skrevet 17. juni 2009 De var i metall de vi hadde, røde... noen hadde lasteplan, andre bare kunneman stå bakpå (lasteplanet var "ekstradel" om jeg ikke husker feil....) De finnes i alle fall i to ulike størrelser i min hukommelse.... Jeg husker også de store trehjulssyklene, men har ikke sett dem i butikkene nå. Sikkert fordi de fleste går over til lite tohjuling med støttehjul.
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2009 #11 Skrevet 17. juni 2009 Vår gutt fikk en blå trehjulssykkel, ikke de tradisjonelle, men en større. Syklet sin første tur da han var to og et halvt, når er han tre og et halvt, sykler tohjulssykkel (med støttehjul) og trehjulssykkel om hverandre. Her har alle ungene dobbelt sett og ulike varianter og de bruker tilk og med gåbiler som fireåringer i lek tilpasset det. de har trehjulssykkelrace og tohjulssykkelrace, sportstrille etc. Unger leker med det de har tilgjengelige. Noen halvannetåringer rekker ikke frem til pedalene, andre gjør der - noen toåringer forstår ikke konseptet med å tråkke rundt - andre gjør det. Poenget mitt er at joda, de syklene varer!
Kamikatze Skrevet 17. juni 2009 #12 Skrevet 17. juni 2009 (endret) Plastmodellene nevnes. Det er ofte et problem at barnesykler har for brede hjul, og for liten hjuldiameter, slik at de blir dårlige å sykle på. De blir som "leketøy" å regne, fordi de er vanskelige å manøvrere, og ruller dårlig. Her er en velprøvet nybegynnersykkel, med dekk som vil utvikle kjøreglede. Den er for de minste, og er uten spiler. Når "sjåføren" vokser ut av denne, kan det for mange være like greit å begynne med en liten tohjuling, som å kjøpe et nummer større trehjuling. Bare husk at tohjuling med støttehjul er ikke en trehjulsykkel. Det er meningen at ungen skal lære å sykle på to, og støttehjulet skal kun være der som en trøst, og forhindre velt ved ustødigheter. Den er dårlig egnet som trehjulsykkel. Stort sett er støttehjul bare en vits. Endret 17. juni 2009 av Kamikatze
Gjest imli Skrevet 17. juni 2009 #13 Skrevet 17. juni 2009 Jeg tror det er lurest at ungene går rett fra trehjuls til tohjuls uten støttehjul. De lærer seg lettere å sykle uten støttehjul.
Susan Sto Helit Skrevet 18. juni 2009 #14 Skrevet 18. juni 2009 Plastmodellene nevnes. Det er ofte et problem at barnesykler har for brede hjul, og for liten hjuldiameter, slik at de blir dårlige å sykle på. De blir som "leketøy" å regne, fordi de er vanskelige å manøvrere, og ruller dårlig. Her er en velprøvet nybegynnersykkel, med dekk som vil utvikle kjøreglede. Den er for de minste, og er uten spiler. Bare for å ha nevnt det... Stort sett alle 2-åringene i gata her har den trehjulsykkelen du linker til her. Det står at den er fra ett år, men jeg ser at de fleste må bli mer enn 2 år før de rekker ned til pedalene. Gutten min på 2 1/2 sykler fint på denne, men da står både ratt og sete i helt nederste posisjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå