Gå til innhold

Hvor feirer man jul når man har svigerfamilie?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gutt_*
Skrevet

I julen drar jeg annethvert år til moren min og faren min. Familien til samboeren min har bodd i Sverige, men flytter til Norge nå. Så da kom diskusjonen opp, hva er mest "normalt" eller naturlig å gjøre på julaften? Skal morra mi f.eks samle meg, min bror, min samboer og hennes familie hos seg, eller er det mest naturlig at jeg og samboeren min feirer hver for oss, hos hver vår familie?

Begge deler er sikkert normalt(I think?), men hva gjør dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har foreløpig bare vært sammen i tre juler, og vi er ganske unge og har ingen barn, så for oss er det naturlig at hver av oss feirer jul med sin egen familie. Vi bor i byen samboeren min kommer fra, og han har all sin familie her, mens jeg har min familie flere timers kjøretur unna, så for meg er julen også en fin sjanse til å dra tilbake til hjemplassen min og treffe venner og familie.

Hvis vi kommer til å feire jul sammen de nærmeste årene, regner jeg med det blir her hos samboers familie, men da skal jeg få mamma til å komme hit og være sammen med oss, siden hun har vært alene de siste årene etter at pappa flyttet, og ikke har rukket å skape noen nye tradisjoner for julaften.

Min samboers søster fikk barn for et par år siden, og hun og forloveden har siden gjort det slik at de har spist middag hos den ene familien, og åpnet gaver hos den andre. Men de er jo heldige og har begge familiene i samme by.

Gjest Gjest
Skrevet

Noen feirer jul hver for seg til dem får barn, andre feirer annethvert år fra dem er samboere.

Vi har feiret annethvert år fra vi ble samboere. Hadde jeg pleid å feire annethvert år hos mamma og så hos pappa så tror jeg vi hadde tatt hvert tredje år.

Skrevet

Jeg har feiret annenhvert år hos mamma og pappa, men etter at jeg ble samboer så ble det hvert tredje år på hvert sted. Mamma og min familie, pappa og min familie, hans familie osv. Det har ikke vært aktuelt å feire hver for oss.

Alt er vel normalt, så det er bare å finne en løsning som passer for dere. :)

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har feiret annenhvert år hos mamma og pappa, men etter at jeg ble samboer så ble det hvert tredje år på hvert sted. Mamma og min familie, pappa og min familie, hans familie osv. Det har ikke vært aktuelt å feire hver for oss.

Alt er vel normalt, så det er bare å finne en løsning som passer for dere. :)

Sånn har vi det også, bare at jeg har insistert på å feire annen hvert år med min familie og ikke bare hvert tredje (han har skillte foreldre). Jeg syntes det er rettferdig at vi fordeler 50/50 hvert år så får hans familie ta konsekvensen av at de er skillt og da ikke får feiret med ham så ofte. Så egoisttisk er nå jeg. Dersom dette ikke var ok for partneren min så ville det nok ledet til at vi hadde en jul fra hverandre i ny og ne.

Gjest KatarinaD
Skrevet

Vi har bare vært sammen i to "juler" så langt, men bestemte oss med en gang for å ta annahver. Men vi tar en langhelg hos den andre familien før/etter jul, for å få litt julestemning og slikt med de uansett :) Vi tenkte først at vi skal feire jul hos de vi ikke bor i landet til (han er Islandsk, jeg er Norsk), men vi fant ut at vi ser de omtrent like mye uansett siden vi bor så langt unna mine foreldre selv når vi bor i Norge..

Skrevet

Vi feiret hver for oss fram til vi fikk barn.

Nå feirer vi annet hvert år hos min familie og hjemme hos oss selv.

I og med at min mor er enslig og kun har meg, blir hun sittende alene annen hver jul hvis vi skal reise til svigers (som bor et godt stykke unna). Derfor inviterer vi heller alle hjem til oss.

Synes det er moro og skape egne tradisjoner, de beste fra mannen og det beste fra meg! :jepp:

Gjest Gjest
Skrevet
Sånn har vi det også, bare at jeg har insistert på å feire annen hvert år med min familie og ikke bare hvert tredje (han har skillte foreldre). Jeg syntes det er rettferdig at vi fordeler 50/50 hvert år så får hans familie ta konsekvensen av at de er skillt og da ikke får feiret med ham så ofte. Så egoisttisk er nå jeg. Dersom dette ikke var ok for partneren min så ville det nok ledet til at vi hadde en jul fra hverandre i ny og ne.

Jeg ser hvordan du tenker, og ja - det er egoistisk. Det er ikke mulig å dele 50/50 på tre familier med mindre man rulerer over tre år.

Gjest mann på 44
Skrevet
Jeg ser hvordan du tenker, og ja - det er egoistisk. Det er ikke mulig å dele 50/50 på tre familier med mindre man rulerer over tre år.

det er da bare to familier, hennes og hennes samboers

jeg ville også delt slik

Gjest Gjest
Skrevet

Vi har vært sammen i 3 år og planen har hver gang vært å feire hos hver vår familie. Jeg vil være med mamma ved jul og han vil være med sin familie og nieser/nevø.

Frem til vi får barn selv er dette en fin løsning.

Gjest Gjest
Skrevet

Alle som vil feire jul sammen med oss, kommer hit... :)

Mannen er enebarn, og jeg har bare en mor.

Hvis vi feirer hos min mor, blir hans foreldre alene, og feirer vi sammen med hans foreldre, blir min mor alene... ingen alternativene er OK for oss. Vi vil feire sammen uten å ha dårlig samvittighet for at våre respektive blir sittende ufrivillig alene.

Det har hendt at min mor har valgt å feire sammen med min bror og hans samboer, men hun foretrekker å komme hit fordi hun har barnebarn her, noe hun ikke har der. Men det spiller vel inn at hun ser min bror flere ganger i uken, og oss bare tre-fire ganger i året.

Hun feirer alle andre høytider (nyttår, 17.mai, påske osv) sammen med min bror og hans samboer (ingen barnebarn der), men akkurat julen vil hun ha sammen med oss (og spesielt barnebarna).

Dette passer oss (selv om jeg gjerne skulle hatt en julaften uten å stå på kjøkkenet hele dagen ;) ), andre finner løsninger som passer for dem...

Men jeg må si jeg blir litt overrasket over de som har barn, og som fremdeles pendler mellom foreldrene sine. Hvorfor vil de ikke skape egne tradisjoner?

Gjest najki
Skrevet

Vi har vært sammen i fire juler, og feiret hver for oss fram til nå. Neste jul skal min samboer være med hjem til min familie. Jula etter der igjen blir jeg selvfølgelig med han. Problemet kommer først jula deretter. Jeg er nemlig enig med deg, gjest, men er ikke sikker på om hans foreldre er det.

Jeg synes ikke det er egoistisk av deg å tenke sånn. Det er snakk om to familier, din og hans. Vi som er så heldige å ha foreldre som bor sammen skal ikke "straffes" for at andre har gått fra hverandre. Jeg kommer derfor til å være hjemme hos mine foreldre annenhvert år, så får min samboer velge om han ønsker å være med eller ikke. Den dagen vi får barn og større plass her hjemme ser jeg ikke bort i fra at folk kan komme til oss. Da kommer igjen problemet med at de skilte foreldrene ikke ønsker å dukke opp samtidig. Deres tap...

Skrevet

Inviter hele gjengen til feiring hos dere?

Gjest gjestdeluxe
Skrevet
Begge deler er sikkert normalt(I think?), men hva gjør dere?

Jeg ville uansett ikke ha lurt på hva som er "normalt".

Jeg ville ha gjort det som jeg føler for der og da. Og jeg ville ikke ha valgt noe for å tilfredstille andre. I så fall, skulle det være gjensidig, at jeg fikk det som jeg ønsket neste år.

Dessuten går det jo å dele opp julen. Litt her og litt der, og litt alene.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Hva om du heller tok med deg dama og rømte fra hele hurven? En MÅ liksom ikke på død og liv feire jul (med familien).

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være egoistisk å dele 50/50 når familiene er delt?Man er to personer i et forhold - og har to familier å ta hensyn til. Dersom den ene familien er delt, uavhengig av hvilken side det er på, skal jo ikke det gå utover den andre personen i forholdet.

Hos oss har mannen etterhvert 2 foreldre-familier, mens hvis du plusser på søsken i forhold mor/far har hatt før de endte med den personen de er gift med i dag, snakker vi om at han vil ha 1) jul hos far, 2) jul hos mor, 3) jul sammen med søsken og steforeldre som har vært i livet hans i 20 år, og 4) jul hos min familie.

En sånn løsning er helt uaktuell for min del. Vi har vært sammen i 12 år, men har ingen barn. Feirer noen år sammen, andre hver for oss. Jeg feirer ihvertfall jul hos mine foreldre annenhvert år, så er det opp til mannen om han blir med eller om han vil feire med sin familie

Gjest faerytale
Skrevet

Vi feirer annet hvert år hos mamma og hos svigers, men når vi får oss et skikkelig sted å bo og barn kommer vi til å invitere til jul hjemme hos oss så får de som vil komme :)

Skrevet

Jeg synes jo dette er litt egoistisk jeg da... Men nå skal de sies at jeg er den i forholdet med skilte foreldre... Vi feirer hvert 3. år - altså år 1 hos hans familie, år 2 hos mamma og år 3 hos pappa. Vet at familien hans (les svigerfar) ikke er så overbegeistret over dette, men sånn er det bare! Om mannen vil ha annenhvert år så er det greit for meg men jeg akter å feire hvert 3. år. Jeg er like glad i mamma som i pappa og føler ikke jeg kan gjøre forskjell der, jeg mener hvert 3. år er mest rettferdig for alle parter.

Kanskje med tid og stunder når vi får et større sted og bo at vi kan invitere alle. Ellers så håper jeg egentlig at når det kommer barn i huset at vi kan feire på egenhånd. Det er det jeg er vant til fra min barndom og det jeg liker best. En stille og rolig juleaften med kun søsken og foreldre. Men der er mannen helt motsatt da, vant til stooooore familieselskaper...

Skal ikke være lett med jul og tradisjoner, det er jo noe de aller fleste har et sterkt forhold til og derav også sterke meninger om hvordan det bør feires...

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg synes jo dette er litt egoistisk jeg da... Men nå skal de sies at jeg er den i forholdet med skilte foreldre... Vi feirer hvert 3. år - altså år 1 hos hans familie, år 2 hos mamma og år 3 hos pappa.

Synes du da i mitt tilfelle (gjest over, hvor det ville blitt 1 jul hos hans mor, 1 jul hos hans far, 1 jul hos hans stemor gjennom 20 år og hans småsøsken (som han har kjempelyst til å feire med), og SÅ 1 jul hos mine foreldre sammen med mine søsken) det ville vært fair at det går utover min familie som kun får feiret jul med meg hvert 4de år (ikke minst går det utover meg - som kun ville fått feiret jul hos min familie hvert 4de år)?

Uansett hvor hardt jeg prøver å skjønne logikken, klarer jeg bare ikke å forstå det. Hvorfor skal jeg straffes for at hans foreldre er skilt, ved at jeg må feire jul mindre med min familie? På hvilken måte er det fair ovenfor meg og min familie?

Skrevet
Synes du da i mitt tilfelle (gjest over, hvor det ville blitt 1 jul hos hans mor, 1 jul hos hans far, 1 jul hos hans stemor gjennom 20 år og hans småsøsken (som han har kjempelyst til å feire med), og SÅ 1 jul hos mine foreldre sammen med mine søsken) det ville vært fair at det går utover min familie som kun får feiret jul med meg hvert 4de år (ikke minst går det utover meg - som kun ville fått feiret jul hos min familie hvert 4de år)?

Uansett hvor hardt jeg prøver å skjønne logikken, klarer jeg bare ikke å forstå det. Hvorfor skal jeg straffes for at hans foreldre er skilt, ved at jeg må feire jul mindre med min familie? På hvilken måte er det fair ovenfor meg og min familie?

Jeg skjønner deg veldig godt, men snur du situasjonen så tror jeg du hadde følt det som urettferdig også. Kanskje det er bedre å feire hver for seg? Eller invitere alle til dere?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...