Gå til innhold

sykkelhjelm...

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Vi har akkurat kommet hjem fra legevakta, vi,

med en seksåring som har hjernerystelse....

Stupte på trynet over sykkelen, med bakhodet som buffer mot asfalten...

Resultat: En seksåring med diger kul og blødning er i hodet, og vekking annenhver time hele natten...

Det kunne gått mye verre......

men hadde han hatt sykkelhjelmen på seg

i stedet for her hjemme igangen....

så hadde han antakelig vært ute og syklet ennå i stedet for å ligge her på sofaen og være sløv.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Zalomine

Huff ja, sykkelhjelm er viktig det.

Jeg lærte som barn "Det er bedre å ha en hjelm som kanskje ikke er kul, enn at hele hodet er den stor kul!" eneste gangen jeg har reelt hatt bruk for den var vel da nabogutten rett og slett dytta meg overende, og jeg landa med hodet svært nært en spiss sten.. Men den var nok god og ha når den samme nabogutten demonterte bremsene på sykkelen min (altså når den sto på skolen, og jeg skulle sykle hjem, og plutselg ikke hadde bremser... Jeg måtte lære meg å bare feste dem på igjen fæør jeg sykla, en periode....)

Den dag i dag føler jeg at bnoe mangler om jeg sykler uten hjelm.. Det ser dumt ut mde hjelm, og den ødelegger håret mitt, og ser helt snål ut (særlig sdien jeg ikke har skaffa en ny hjelm siden jeg var 15 år....) så det hender at den ligger hjemme, men da manglr det noe.... Men så har jeg ikke sykla på et par år heller, så... vet ikke hvor hjelmen er nå jeg...

Det er jo viktig å gå forran med et godt eksempel. Mamma var den eneste "dama" med hjelm i "milevis omkrets" da jeg vokste opp, men hun mente at hvordan kunne hun få oss til å bruke hjelm om ikke hun gjorde det... Min tante begynte også etterhvert, av samme årsak. Jeg skal nok skaffe en ny hjelm innen vi skal lære små krabater å sykle.... (har ingen små krabater ena, så jeg har noen år på meg :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Her gjelder regelen at om jeg ser ungene uten hjelm så blir sykkelen satt bort ei uke. Og det funker! Nå skal yngstemann begynne på ungdomsskolen, men fortsatt gjelder det med hjelm. Til gjengjeld så har jeg kjøpt noen hjelmer da. Viktig at de har en hjelm som de synes er tøff og trives med. Og det blir bare viktigere med årene. Eldstemann står en del på rollerblades og der gjelder også reglene om bruk av hjelm. Joda, jeg blir sikkert lurt også. Kan jo ikke løpe etter de hele tiden :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde

Går også foran med et godt eksempel og bruker hjelm. Det gjør 13-åringen også...stort sett. Vet det er litt unnasluntring på sparkesykkel - men håper (og tror faktisk) at hjelmen er i bruk på 2-hjulingen... Kantet selv for noen uker siden - DA var jeg glad hjelmen var på, men angret en smule på at jeg syklet i shorts....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, dette var leit, tex! Håper virkelig at alt går bra, og at han straks er i farta igjen.... Med hjelm!

God bedring ønskes fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hjelmen er viktig, veldig viktig.

Vi har en regel som sier at hvis de sykler uten hjelm så blir sykkelen låst inn i kjelleren¨på ubestemt tid. Dersom de ikke maser etter den får de den etter ca en uke, men med masse mas etter den går tiden, og det har blitt noen uker på det verste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk min kjære til å kjøpe seg hjelm da vi kjøpte nye sykler for noen uker siden.

Selv begynte jeg ikke med hjelm før jeg var 18-20. Men det er så små marginer at det er godt å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, dette var leit, tex! Håper virkelig at alt går bra, og at han straks er i farta igjen.... Med hjelm!  

God bedring

Tusen takk, ja han er bedre i dag.

Mor er trøtt, var opp klokka tolv, to, halv fem og syv

før vi stod opp klokka ni.... *gjesp*

Kulen i hodet er mye mindre idag, og han har fått i seg litt frokost (hjemmelaget svele m brunost... :ler: )

Men fra nå av er det strengt hjelmepåbud!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Mitt avkom får sykkelen låst dersom han ikke har på hjelm. Sånn er det med de andre ungene i gata her også.

Skjønner ikke at foreldre tør å la ungene unnlate hjelmen.

Jeg vet jo at unger gjerne vil sluntre unna, men det er da vi foreldre må være strenge. Vi MÅ passe på at hjelmen blir brukt og at den sitter riktig på. Det hjelper lite å ha hjelmen sittende i nakken.

Jeg vet om noen som har tryna noe så skikkelig på sykkel at det måtte opereres inn en metallplate i skallen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Selv om jeg syns det ser teit ut, sykler jeg kun med hjelm. Syns det er merkelig når familier er ute og sykler også bruker barna hjelm men ikke de voksne. Hoder er skjøre og verdifulle saker!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Nettopp!

Det har mde årene blitt langt vanligere at også de voksne har hjelm, men det gjelder slett ikke alle. Da jeg vokste opp var det, i alle fall i den byen, slik at dersom noen i familien hadde hjelm (hjelm var litt "nytt" på en måte?) så var det ungene. Av og til hadde en voksen hjelm, da ALLTID faren. Aldri kvinner. Med unntak av min mor og hennes søster.

Nei, når tiden kommer til at sykkelen skal tas frem, da skal jeg kjøpe meg en ny hjelm ja (denne var engang hvit, men etter mye bruk i mange år (den er minst 10 år gammel) så har den en del fargeflekker. Jeg vil ha en som ser nyere ut også.) og det blir ikke aktuelt å la våre fremtidige unger se meg eller sin far sykle uten hjelm, og de får ikke engang SE på sykkelen uten å ha den på selv. PÅ, ikke hengende rundt styret, eller dinglende i nakken. Om dette innarbeides fra de er små, så håper jeg det holder.... Holdninger er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg naken og "skjør" uten hjelm når jeg sykler. Akkurat som bilbalte når jeg kjører bil. Klarer liksom ikke å starte før det er på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesta

Jeg fikk beslaglagt sykkelen min hvis jeg ikke brukte hjelm når jeg var mindre. Da jeg kom opp i ungdomsskulen fikk jeg bestemme selv...

Min bror og mitt søskenbarn brukte sykkelhjelm hele tiden;i bilen, på butikken, når de var ute og gikk, på båttur, på fjellet og hjemme i stua :o ....

Det hadde ingenting med at de glemte at den satt på hodet, for folk påpekte det ganske ofte...

Clea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...