Gå til innhold

Feriepenger i fødselspermisjon

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_vilde_*
Skrevet

Hei,

Jeg er pt i fødselspermisjon og har nylig mottat feriepengene.

Siden jeg er i fødselspermisjon har de også denne måned trukket vanlig 80% trekk av månedslønnen. Den totale summen feriepenger ble derfor mindre enn i fjor, selv om jeg tjente mye mer og hadde mye mer feriepenggrunnlag.

Jeg skal ikke ha ferie i permisjonstiden.

Er det virkelig slik det blir gjort for alle?

Man taper da altså ganske mye på å ha permisjon i juni...

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Får du permisjonspengene fra NAV eller arbeidsgiver?

NAV gir bare feriepenger for de første 12 ukene ved 100% lønn og de første 15 ukene ved 80% lønn.

Min arbeidsgiver utbetaler likevel fulle feriepenger til meg, men de har nok ikke noe krav om det.

Skrevet

De trekker jo ikke 20% av feriepengene dine(bare månedslønnen) så de er de samme uansett. Den totale utbetalingen blir jo mindre enn normalt, men det er pga trekk i den faste månedslønna. Du taper ingenting mer på å ha permisjon i juni enn i mars for å si det sånn...

Skrevet
Hei,

Jeg er pt i fødselspermisjon og har nylig mottat feriepengene.

Siden jeg er i fødselspermisjon har de også denne måned trukket vanlig 80% trekk av månedslønnen. Den totale summen feriepenger ble derfor mindre enn i fjor, selv om jeg tjente mye mer og hadde mye mer feriepenggrunnlag.

Jeg skal ikke ha ferie i permisjonstiden.

Er det virkelig slik det blir gjort for alle?

Man taper da altså ganske mye på å ha permisjon i juni...

En ganske vanlig rutine på de som er i fødselspermisjon som blir forskuttert hos arbeidsgiver i den måneden man utbetaler feriepenger er at man betaler ut f.eks 80% fødselspenger, foretar ett trekk ut fra 100 % lønn for 5 uker ferie, og utbetaler feriepenger. Dermed får vedkommende 100% lønn når ferien tas ut.

Gjest Gjest_geir_*
Skrevet

Tror det hovedinnlegger mener er at hun er trukket i feriepenger fra i fjor. Disse er jo opparbeidet fra fjoråret, skulle ikek tro at man kun fikk 80 % utbetalt av dette. Min kone har nettopp opplevd det samme (i dag), og jeg driver å sjekker det ut

Skrevet

Jeg hadde også problemer med det. Klarer ikke forklare deg hva for jeg skjønner ikke selv engang. Ho prøvde å forklare meg hvorfor jeg hadde blitt trekt både i penger og feriedager, men jeg klarte ikke forstå. Dette var over tlf og vi bestemte oss for å se på det når jeg begynte i jobben igjen. Jeg hadde bestemt meg for at jeg ikke skulle gå derfra før jeg skjønte hvorfor. Men jeg kom nesten ikke inn døren engang før hun sa at nå ser jeg feilen. Da hadde hun ikke sett på alle fakta/data når jeg pratet med henne på tlf. Jeg fikk igjen over 3000 kr :)

Skrevet

Jeg hadde samme problem ifjor.

Bad jobben sjekke det ut flere ganger, men kom ingen vei.

Jeg hadde ferie noen uker i permisjonen og fikk for de 3 ukene 100% lønn, men mener jeg tapte forskjellen på 80 og 100% lønn for de resterende 2 ukene - selv om selve feriedagene ble overført.

Ingen jeg vet om hadde det slik, de følte de fikk det de hadde krav på utbetalt i juni.

Så mitt råd til alle er å ta ferie hele juni - i permisjonen.

Du bør vurdere å ta ut ferie i løpet av året - hvis du vil ha de pengene. Sjekk med NAV og arbeidsgiver om det er ok. Men da forlenges jo permisjonen og 80% betaling mm, så... det er trolig ikke aktuelt likevel.

Men et plaster på såret - om enn lite er at i år gjorde dette utregningssystemet at jeg fikk litt mer feriepenger enn "forventet" fordi jeg hadde opptjent kun 23 dagers ferie (og ikke 25) og derfor ble "trukket" for 23 istedenfor 25 - om du skjønner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...