Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2009 #1 Skrevet 16. juni 2009 Jeg har hørt at arbeidgiver kan utbetale feriepengene samme år de er opptjent, slik at du må skatte for pengene? Hvis noen slutter i sinne, så kan sjefen liksom gjøre at de taper tusenvis av kroner ved å utbetale FP med en gang. Stemmer dette?
MellonCollie Skrevet 16. juni 2009 #2 Skrevet 16. juni 2009 Etter arbeidsmiljøloven, så skal feriepenger utbetales i sluttoppgjøret - altså på siste lønn man mottar. I mange bedrifter kan man selv velge om man skal ha de med en gang, slik som er den ordinære regelen etter norsk lov, eller om man venter med de til sommeren etter. Dersom man venter, så er det da en "tjeneste" bedriften gjør, da det innebærer noe merarbeid siden arbeidstakeren ikke blir avsluttet i registerne med en gang. Selv om man skatter av feriepengene da de blir utbetalt, så utjevnes dette i ligningsoppgjøret, og man vil ikke betale noe mer eller mindre skatt av den grunn.
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2009 #3 Skrevet 16. juni 2009 Untatt hvis du ender med toppskatt på feriepengene som jeg gjorde det året jeg fikk utbetalt feriepenger som en del av sluttoppgjøret, det hadde jeg ikke fått om pengene hadde blitt utbetalt året etter.
Gjest Coarvi Skrevet 16. juni 2009 #4 Skrevet 16. juni 2009 Jeg har hørt at arbeidgiver kan utbetale feriepengene samme år de er opptjent, slik at du må skatte for pengene? Hvis noen slutter i sinne, så kan sjefen liksom gjøre at de taper tusenvis av kroner ved å utbetale FP med en gang. Stemmer dette? Du taper ikke et rødt øre uansett, feriepengene skatter du av uansett når du mottar de. Forskjellen er bare at hvis du mottar de året etter er de TREKKFRIE (altså IKKE skattefrie), og da trekkes skatten av resten av lønnen i stedet. Alt blir jevnet ut ved skatteoppgjøret. Så nei, det stemmer ikke det du sier, sjefen kan ikke gjøre sånn at du taper tusenvis av kroner, hvis du greier å bruke et litt større tidsperspektiv enn hva som skjer her og nå.
Gjest Gjest_bare lurer_* Skrevet 16. juni 2009 #5 Skrevet 16. juni 2009 En om en må si opp stillingen sin pga sykdom nesten hele siste året i jobb og får et slutt oppgjør ? Og får et sluttoppgjør tilsvarende 3 mnd. Det står ingenting i papirene om dette er med eller uten feriepenger, men er 1 "pott" på 3 mnd lønninger utbetalt 1 mnd. Og en fremdeles er sykemeldt kontinuelig til året etter oppsigelsen (altså ikke i jobb men på rehab.penger) Kan arb.giver da "bake inn" opptjent feriepengene fra året før og samme år (jobbet til mai i oppsigelses året) inn i sluttoppgjøret UTEN å si fra ? (Hadde en "tverr" arb.giver som "gikk bort fra" de fleste skrevne avtaler\ kontrakt for å "lure unna" flere titals tusen fra meg + andre goder en normalt sett får i den bedriften i oppsigelstiden. Forundrer meg ikke om de "tok" feriepengene mine også) Vil jeg da i så fall "få de igjen" på annen måte. Eks. skatteoppgjøret ? Kan ikke se at jeg fikk igjen noe der i år på det i allefall. Er ikke forundret om de ikke har fulgt disse reglene også, de brøt de fleste andre regler...!
Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2009 #6 Skrevet 18. juni 2009 Strengt tatt skal det være vanskelig å jukse med feriepenger. FP blir bokført fortløpende inn på en egen konto i regnskapet, og er det noe revisorer legger mye vekt på etter min erfaring er det nettopp dette med lønnsforhold. Hos oss ville det blitt umiddelbart oppdaget av revisorene ved neste revisjon dersom det var "rare" føringer mot denne kontoen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå