Gå til innhold

Med to uker til bryllupet ser jeg nå for meg 1000 andre måter det hadde vært likeså fint å feire på...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er to uker igjen til bryllupet mitt, kun kaffeservietter mangler.

Det blir grendahusbryllup, 70 middagsgjester, lammestek og fri bar. "Alle" er invitert, det blir 100 taler og sanger, alle servietter, kirkeprogram osv matcher, det blir masse barn, en fin dag, akkurat slik vi ville ha det da vi begynte å planlegge.

Men etterhvert som en planlegger og planen blir stadig mer konkret, dukker det også opp tanker om hvordan bryllupet kunne vært gjort annerledes.

Mange av deres bryllupsplaner høres så fine ut, og da blir jeg lei meg og tenker at det jeg planlegger, ikke er drømmebryllupet lenger... Pga god hjelp fra mine foreldre, betaler vi kun 40.000 selv, inkludert klær, ekskludert bryllupsreise som blir om noen år når barna er større. Det er altså ikke kostnadene som gjør at jeg angrer litt på valgene våre.

Det er heller det at det hele har vokst ut av min kontroll. Jeg drikker veldig lite (festet normalt før, men etter fødsel i fjor har ikke lysten kommet tilbake). Min far og min forlovede er derimot helt i hundre, og selv om det kun blir 90 til kaffen, inkludert barn, er det handlet inn nesten 1000 enheter alkohol. Det legges opp til at alle skal drikke seg fulle, og kjenner jeg enkelte fløyer i begge slektene riktig, er det akkurat det de kommer til å gjøre.

Men det er jo likefullt for sent å endre planene nå!

I natt drømte jeg at jeg faket en krangel med forloveden min slik at bryllupet ble utsatt, og jeg fikk mulighet til å planlegge det på nytt senere. :tristbla: Jeg vet jo at dagen vår blir fin, men jeg føler likevel for å få luftet alternativene litt, slik at de slipper å sirkulere inni hodet mitt og gjøre meg gal.

1) Høstbryllup. Heeelt enkel, hvit knekort kjole. Vielse i kirken, koldtbord/enkel middag hos mine foreldre, fotografering ved et vakkert tre som alltid harså vakre høstfarger, og som jeg lekte mye i som barn, i hagen deres. Fest med gode venner helgen etter.

2) Sommerbryllup. Nesten som alternativet over, men med grilling i hagen. Barfot brud, blomsterkrans i håret. Kun nærmeste familie, og barna våre får leke og spise pølser. Ingen fest senere.

3) Reise til utlandet. Langweekend i Roma, på Island eller lignende, bare oss to. Middag på restaurant med foreldrene våre når vi kommer hjem, ingen fest, bare kos.

Huff, flere som føler seg litt usikker på prioriteringene? Faren min kommer til å dø hvis jeg sier at jeg vil gjøre det annerledes, hovedsaklig fordi at han da har alkohol og kjøtt nok til å la et helt kontinent dø av alkoholforgiftning og skyhøyt kolesterol. Kjøttet er riktignok i frysern, og grønnsakene er ikke bestilt enda. Verken lokale, fotograf eller kirke er betalt, så sånn sett er det jo teknisk mulig å avlyse/endre planene. Men hallo(!!?!?!?) for et arbeid!

*what to do* :grine:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Det er to uker igjen til bryllupet mitt, kun kaffeservietter mangler.

Det blir grendahusbryllup, 70 middagsgjester, lammestek og fri bar. "Alle" er invitert, det blir 100 taler og sanger, alle servietter, kirkeprogram osv matcher, det blir masse barn, en fin dag, akkurat slik vi ville ha det da vi begynte å planlegge.

Men etterhvert som en planlegger og planen blir stadig mer konkret, dukker det også opp tanker om hvordan bryllupet kunne vært gjort annerledes.

Mange av deres bryllupsplaner høres så fine ut, og da blir jeg lei meg og tenker at det jeg planlegger, ikke er drømmebryllupet lenger... Pga god hjelp fra mine foreldre, betaler vi kun 40.000 selv, inkludert klær, ekskludert bryllupsreise som blir om noen år når barna er større. Det er altså ikke kostnadene som gjør at jeg angrer litt på valgene våre.

Det er heller det at det hele har vokst ut av min kontroll. Jeg drikker veldig lite (festet normalt før, men etter fødsel i fjor har ikke lysten kommet tilbake). Min far og min forlovede er derimot helt i hundre, og selv om det kun blir 90 til kaffen, inkludert barn, er det handlet inn nesten 1000 enheter alkohol. Det legges opp til at alle skal drikke seg fulle, og kjenner jeg enkelte fløyer i begge slektene riktig, er det akkurat det de kommer til å gjøre.

Men det er jo likefullt for sent å endre planene nå!

I natt drømte jeg at jeg faket en krangel med forloveden min slik at bryllupet ble utsatt, og jeg fikk mulighet til å planlegge det på nytt senere. :tristbla: Jeg vet jo at dagen vår blir fin, men jeg føler likevel for å få luftet alternativene litt, slik at de slipper å sirkulere inni hodet mitt og gjøre meg gal.

1) Høstbryllup. Heeelt enkel, hvit knekort kjole. Vielse i kirken, koldtbord/enkel middag hos mine foreldre, fotografering ved et vakkert tre som alltid harså vakre høstfarger, og som jeg lekte mye i som barn, i hagen deres. Fest med gode venner helgen etter.

2) Sommerbryllup. Nesten som alternativet over, men med grilling i hagen. Barfot brud, blomsterkrans i håret. Kun nærmeste familie, og barna våre får leke og spise pølser. Ingen fest senere.

3) Reise til utlandet. Langweekend i Roma, på Island eller lignende, bare oss to. Middag på restaurant med foreldrene våre når vi kommer hjem, ingen fest, bare kos.

Huff, flere som føler seg litt usikker på prioriteringene? Faren min kommer til å dø hvis jeg sier at jeg vil gjøre det annerledes, hovedsaklig fordi at han da har alkohol og kjøtt nok til å la et helt kontinent dø av alkoholforgiftning og skyhøyt kolesterol. Kjøttet er riktignok i frysern, og grønnsakene er ikke bestilt enda. Verken lokale, fotograf eller kirke er betalt, så sånn sett er det jo teknisk mulig å avlyse/endre planene. Men hallo(!!?!?!?) for et arbeid!

*what to do* :grine:

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Hei.

Jeg og begynte å tenke på å forandre alt ca en mnd før bryllupet.

Begynte å tenke på mange andre måte å feire det på.

Tenkte og tenkte på alt mulig.

Men det ble jo til at vi hadde det sånn vi hadde planlagt, og vi hadde en helt fantastiske dag, kunne ikke blitt bedre :klemmer:

Folk sa til meg at jeg ikke måtte bekymre meg sånn om ting og tang.

Men det gjorde jeg forde om.

Psyken min ble jo nesten helt ødelagt av all tenkingen og planleggingen hehe.

Vi har og ei lita jente så noe bryllupsreise er ikke planlagt.

Bare gå for sånn dere har planlagt og prøv (vet det ikke er lett) å ikke bekymre deg for ting.

Dagen blir flott uansett :rødme:

Skrevet

Fortsett med bryllupet som planlagt, men kanskje dere kan diskutere det med alkoholen? Det virker som om det er det som bekymrer deg mest - de andre drømmene er kanskje nettopp det - drømmer. Så kan dere heller realisere noen av disse andre drømmene senere i livet, som f.eks. bryllupsdagsfeiring.

Diskuter med forloveden og familien om dere kan begrense alkoholen litt, og at du ikke synes det vil være hyggelig om folk blir fulle, spesielt når det er barn tilstede. Dere kan sikkert fortsatt ha fri bar, men det må vel være mulig å begrense litt på inntaket?

Kanskje dere kan vente med å åpne baren til litt senere på kvelden, og kun servere ett glass likør/baileys/cognac til kaffen?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg skal gifte meg om 4 dager til å tenker akkurat likt som deg, tror bare det er bryllupsnervene som begynner å komme :)

Jeg har altid drømt om stort kirkebryllup med hele pakka men nå når vi skal ha det og jeg ser hvor mye arbeid som må til så er det ikke det jeg vil alikevel, men når dagen kommer så blir det sikkert flott :)

Vi har forandra middagen fra 3-retters til grillbuffet, ingen sanger som vi legger opp til selv hvertfall, de som egentlig skal holde tale vil heller skrive en sang, og desserten blir buffet den også.

Jeg tror så lenge det er nok mat og drikke så blir det en bra kveld :)

Skrevet

Åh, tusen takk for svar, alle sammen! Denne lesningen var god for den stakkars psyken min...!

Det å gjøre noe med det som faktisk bekymrer meg, alkoholen, og la drømmer være drømmer, var en glimrende idè.

Og da jeg leste det ene innlegget, om at det med grillfest i hagen osv heller kunne skje i anledning bryllupsdagsfest, ga meg veldig gode vibber.

Vi bor i liten og dårlig leilighet nå, men innenfor en ramme på 5 år håper vi på å eie villaen vi har drømt om. 5-års bryllupsdagsfest i egen hage hadde vært herlig! Ja, kanskje litt overdrevent når det bare er 5-årsdag, men jeg synes at livet feires ved altfor få anledninger, og at det er vel samme for gjestene hvorfor de kommer; de får jo en super dag med grilling og kos med familien uansett. At det er litt pynta og jeg har på hvit kjole har vel ingen ting å si... :sjenert:

Uansett; VELDIG godt å høre at dette sannsynligvis bare er nerver!

Skrevet (endret)

Jeg er sikker på at dagen din kommer til å bli fantastisk, og at det blir en dag dere alltid vil huske. Hva med å realisere de andre idéene dine senere? Altså, ikke som i et nytt bryllup, men å ta med deg mannen din på en langweekend bare dere to uansett? Ut på høsten kan dere jo arrangere grillfest som du sier, og du kan ikle deg en blomsterkrans i håret. :)

Dere blir godt gift uansett, og drømmene du har kan jo fortsatt realiseres i andre rammer?

Jeg er sikker på at dette er følelser mange kjenner seg igjen i, så du trenger nok ikke bekymre deg. :)

Lykke til! :klemmer:

Edit: skrivefeil

Endret av FoxyFish
Gjest brud 2008
Skrevet

Jeg var litt på samme måte en uke før bryllupet så ble jeg helt matt, og skulle ønske vi bare kunne reise bort, sånn så alternativ 3 hos deg. Og skjønte ikke hvorfor vi hadde styrt så masse, og hva som var poenget.

Men så kom dagen, og den var helt fantastisk, og jeg angrer ingenting.

Du kommer til å få en fantastisk dag, og om det med alkoholen virkelig plager deg så prøv å ordne det på en rolig måte. Ta en prat og si hva som plager deg på en fin måte, så ordner det seg sikkert.

masse lykke til. Det kommer til å bli kjempebra! :5:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...