Gjest TS Skrevet 15. juni 2009 #1 Skrevet 15. juni 2009 Hei. Jeg lurer på om det er noen her inne som vet hva en oppdretter generelt sett leter etter når h*n ønsker forvert? Jeg skjønner selvfølgelig selve konseptet, men har ikke klart å funnet så mye mer enn akkurat det. F.eks, er det noen vits i å kontakte oppdrettere for å være forvert hvis den aktuelle oppdretteren bor langt unna? Burde det være en slags geografisk tilknytning mellom forverten og oppdretteren? Og er forverter noe de fleste oppdrettere er interessert i, slik at det er greit å kontakte oppdrettere man har funnet i nærområdet og vise interesse for å være forvert? Er det vanlig med kontrakter som tilsier f.eks forvert og oppdretter er deleiere av hunden frem til oppdretter har fått f.eks to kull ut av hunden? Eller er dette veldig individuelt og opp til hver oppdretter? Jeg vet jeg har stor sjanse for å bli forvert hos en oppdretter, men dette er igrunn ikke den rasen jeg hovedsaklig er interessert i. Jeg vet rett og slett ikke hvordan jeg bør gå frem når det gjelder å bli forvert. Hvis jeg hadde hatt pengene skulle jeg ha kjøpt hunden og ferdig med det, men økonomien gjør at det enkleste kanskje hadde vært en forvert ordning.
Troyamin Skrevet 16. juni 2009 #2 Skrevet 16. juni 2009 Har inntrykk av at de fleste oppdrettere ønsker forverter som er i grei kjøreavstand. Ta kontakt med klubben til den aktuelle rasen du helst ønsker og spør om tlf nr til et par av oppdretterne. Så kan du jo bare spørre om de ønsker forvert til en av sine hunder?
Gjest LC Skrevet 16. juni 2009 #3 Skrevet 16. juni 2009 Hva er årsaken til at du ønsker å være forvert? Kjøreavstand vil nok være viktig for mange. Dersom den ikke er til stede vil oppdretter sette pris på om du stiller ut hunden og holder den i utstillingskondisjon. På tisper kreves det at du lar oppdretter bruke tispa i avl 1-3 ganger. Da må tispa bo borte mens den har valper - litt over 2 mnd. Jeg ville aldri kjøpt hund på foravtale Man blir ikke eier av hunden sin før oppdretter har fått det antall kull avtalen krever. Tispa kan med andre ord være 3-4 år før hun blir skikkelig din.
Gjest Wacmoc Skrevet 16. juni 2009 #4 Skrevet 16. juni 2009 Om du ikke har råd til valp, er det mulig å ordne avbetaling med opdretter Søsteren min kjøpte en par mnd valp på foravtale. Hunden var/er klin gæren i huet sitt, angrep alt og alle på avstan, var livredd andre hunder som fører til at hun glefser og hyler og skriker og biter etter dem. Hun får ikke puste når hun holder på sånn. Psyken hennes var ekstremt ustabil. Nå søsteren min fikk hu hadde hun ikke vært utenfør dørstokken engang, og ALT var ukjent og skummelt. Og denne hunden ville opdretter sette 3 kull på. Så søsteren min sendte mail til oppdretter og sa det at " Nå steriliserer jeg ****** da hun ikke er avlsdyktig, og du får gjøre hva du vil videre". Bikkja ble sterilisert, og oppdretteren har fortsatt ikke sagt noe om det. Så det er veldig viktig at du veit hva du får når du "kjøper" valpen og har en særiøs opdretter. Det er utrolig kjipt å få en hund som er syk/har HD/AA, Pathella Lux osv osv, også må du se på at den setter mange valper til verden fordi oppdretter er useriøs.
Gjest TS Skrevet 16. juni 2009 #5 Skrevet 16. juni 2009 Hva er årsaken til at du ønsker å være forvert? Kjøreavstand vil nok være viktig for mange. Dersom den ikke er til stede vil oppdretter sette pris på om du stiller ut hunden og holder den i utstillingskondisjon. På tisper kreves det at du lar oppdretter bruke tispa i avl 1-3 ganger. Da må tispa bo borte mens den har valper - litt over 2 mnd. Jeg ville aldri kjøpt hund på foravtale Man blir ikke eier av hunden sin før oppdretter har fått det antall kull avtalen krever. Tispa kan med andre ord være 3-4 år før hun blir skikkelig din. Årsaken er rett og slett at jeg har skikkelig lyst på hund, men har ikke anledning til å betale 12.000 for en valp. Hadde jeg hatt pengene skulle jeg ha betalt og smilt avgårde. Jeg har funnet en oppdretter 20 minutter unna som driver med den type valp jeg ønsker (dvergpinscher), så jeg vurderer å sende en mail og høre om det i heletatt er aktuelt. Min bror er forvert nå, og de har jo hunden hele tiden bortsett fra når den blir satt kull på (det ble den nettopp), og når den får valper og mens hunden ammer valpene. Men slik er det nå bare, det tar jo litt tid før hunden blir gammel nok til å bli parret og. Man er deleier av hunden og en kontrakt blir jo delt mellom oppdretter og meg, så verken jeg eller oppdretter ville kunne gjøre noe "drastisk" uten å bryte den kontrakten. Men om bikkja er bare halvt min i kontrakt ville den jo vært fullstendig min i sinn.
Frey Skrevet 17. juni 2009 #6 Skrevet 17. juni 2009 Viktig å skille mellom to ting her, deleier og forvert er nemlig ikke det samme. Deleier står på stamtavlen som eier sammen med oppdretter, og betaler gjerne halv valpepris. Man kan være deleiere gjennom hele hundens levetid og dele utgifter/inntekter ifb valper, elelr man får hunden skrevet over på seg etter at oppdretter har hatt et kull. Er man forvert så eier oppdretter hunden helt og holdent, og har alle rettigheter til hunden. Som forvert må man sørge for at hunden er tilgjengelig for oppdretter innen rimelighetens grenser. Normalt overdras hunden til forvert etter to kull, men noen raser opererer med andre avtaler. Det er ønskelig med forvert innen rimelig avstand, og de fleste oppdrettere ønsker forverter. Hvis det kun er pga prisen at du ønsker å være forvert så ville jeg heller ventet og spart. Det er dyrt å ha hund, så hvis du sparer tilsvarende utgiftene et års tid så vil du ha råd til å kjøpe den slik at den blir din egen.
Gjest Glør Skrevet 17. juni 2009 #7 Skrevet 17. juni 2009 Hvis det kun er pga prisen at du ønsker å være forvert så ville jeg heller ventet og spart. Det er dyrt å ha hund, så hvis du sparer tilsvarende utgiftene et års tid så vil du ha råd til å kjøpe den slik at den blir din egen. Jeg er enig. Man skal ikke ha hunden så lenge før man kommer opp i samme beløp. Ofte er det jo også ventetid på valper, gjerne på opptil ett år, så da kan man bruke denne tida til å spare. Som oppdretter ville jeg også vært skeptisk til folk som vil være forverter for å få en rimelig hund, og ville nok heller fått tak i noen som brant litt for rasen, og som jeg hadde god kjemi med, med tanke på samarbeid.
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2009 #8 Skrevet 17. juni 2009 Men hvis det ikke er for å spare penger, skjønner jeg ikke helt hvorfor noen vil bli fôrvert?
Gjest Glør Skrevet 17. juni 2009 #9 Skrevet 17. juni 2009 Det som talte for, for vår del var at dette var en rase som var relativt ny i Norge, og at ved å stille opp som forverter ville vi bidra til å spre rasen, da det er grenser for hvor mange hunder oppdretter kan ha selv. Ved å være forvert får man som regel en av de beste valpene i kullet, og man får litt annenhånds erfaring med oppdrett. I vårt tilfelle vår også oppdretter villig til å hjelpe oss med ett eget kull også, dersom vi ønsket erfaring med oppdrett. For oss var det også viktig at det var en dyktig oppdretter, som ville droppet avl, dersom hunden ikke viste seg å være god nok, når den ble voksen. Vi endte opp med å ikke gjøre det foreløpig, siden vi har en hund fra før, og synes det holder inntil videre.
Frey Skrevet 17. juni 2009 #10 Skrevet 17. juni 2009 Det er nok ikke til å stikke under en stol at mange velger å være forverter fordi de vil ha en gratis hund. Men de beste forvertene er de som er genuint interesserte i rasen og som ønsker å lære av oppdretter. For man får mye gratis som forvert - ikke bare hunden. Man får mye tettere oppfølging av oppdretter, man lærer mye pelsstell på de rasene det er aktuelt, man får den (tilsynelatende) beste valpen fra kullet, man får mye rasekunnskap, man får gjerne hundepass når man skal på ferie, man blir gjerne introdusert til et etablert rasemiljø som også innehar mye kunnskap og ofte får man et vennskap med på kjøpet da oppdretter gjerne vil ha et godt og nært forhold til den som har hunden. Men gode forverter vokser ikke på trær de heller..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå