Gjest Wacmoc Skrevet 15. juni 2009 #1 Del Skrevet 15. juni 2009 Holder 500 euro ca til en person i en uke på Kypros? Evt 600 ettersom det er bedre med for mye enn for lite. 21årig gutt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SmallTalk Skrevet 16. juni 2009 #2 Del Skrevet 16. juni 2009 Jeg vil tro at han kommer et godt stykke med 500 euro. Selvfølgelig så kommer det jo an på hvor glad han er i å bruke penger, men det burde holde noen dager. Isteden for å ta med 600 euro så kan han jo ta med ca 1000 NOK (ikke i tusenlapp), og ha de i reserve. Hvis han ikke bruker dem, så ender han jo opp med å betale dobbelt vekslegebyr for å bli kvitt dem igjen. (Jeg antok at du spør for noen andre, etter opplysningene dine å dømme.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wacmoc Skrevet 16. juni 2009 #3 Del Skrevet 16. juni 2009 Jeg og kjæresten skal til syden sammen, og han er usikker på hvor mye han skal ha med Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest padawan Skrevet 18. juni 2009 #4 Del Skrevet 18. juni 2009 når jeg er ute å reiser bruker jeg cirka 50 euro om dagen. Dette dekker transport, mat og opphold AKA det mest nødvendigste. Dette sprekker selvfølgelig når eg shopper klær. (jeg reiser kun med en 40 liters sekk og har dermed ikke tatt meg friheten til å shoppe så mye). Jeg tror derfor ikke dere vil ha problemer med å leve på 500 euro i uken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wacmoc Skrevet 18. juni 2009 #5 Del Skrevet 18. juni 2009 Vi fant ut av det, og han tar med 650 euro Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leanne Skrevet 18. juni 2009 #6 Del Skrevet 18. juni 2009 hvorfor ta med så mye kontanter? Er det ikke bedre å ta med kort og ta ut penger etterhvert... Kjedelig visst man skulle miste lommeboken første dagen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
juliane Skrevet 18. juni 2009 #7 Del Skrevet 18. juni 2009 Ja, hva skjedde med det gode gamle bankkortet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest padawan Skrevet 19. juni 2009 #8 Del Skrevet 19. juni 2009 det er svindyrt å ta ut penger på kortet i utlandet (noen banker krever så mye som 100 kroner per uttak) så det er absolutt en fordel å ha kontakter til småting og ta de "store" beløpene på kort. hvis en tar noen forhåndsregler skal det godt gjøres å bli ranet i utlandet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
juliane Skrevet 19. juni 2009 #9 Del Skrevet 19. juni 2009 Det koster da også massevis av penger å veksle tusenvis av kroner til euro og så tilbake igjen når man ikke har brukt mer enn halvparten også. (Gebyrene pleier forøvrig å være mer i 25-kronersklassen enn i 100-kronersklassen). Hvis dette er en chartertur og dere ikke har store planer om å shoppe som gale syns jeg forresten det høres ut som ekstremt mye penger når dere skal veksle på forhånd også. Nesten 1000 kroner hver dag for mat, drikke og is? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Respect Skrevet 19. juni 2009 #10 Del Skrevet 19. juni 2009 Nei, det koster ikke massevis å bruke bankkort i utlandet. Skandiabanken sitt er for eksempel helt gratis. Høres utrolig teit ut å veksle inn på forhånd og så sprade rundt med en masse kontanter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leanne Skrevet 19. juni 2009 #11 Del Skrevet 19. juni 2009 det er svindyrt å ta ut penger på kortet i utlandet (noen banker krever så mye som 100 kroner per uttak) så det er absolutt en fordel å ha kontakter til småting og ta de "store" beløpene på kort. hvis en tar noen forhåndsregler skal det godt gjøres å bli ranet i utlandet. da ville jeg byttet bank... min bank tar ingenting for å ta ut penger i utlandet.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest padawan Skrevet 22. juni 2009 #12 Del Skrevet 22. juni 2009 (endret) les denne artikkelen om det å ta ut penger i minibank i utlandet. da ville jeg byttet bank... min bank tar ingenting for å ta ut penger i utlandet.... er det Skandiabanken du bruker så må alikevel betale vekslingsgebyret, kronegebyr og prosentgebyr. Endret 22. juni 2009 av padawan Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Numi* Skrevet 22. juni 2009 #13 Del Skrevet 22. juni 2009 Gebyr betaler man vel hvis man veksler penger og tar ut kontanter før man reiser også? Si du tar ut 200 euro når du ankommer reisemålet og kanskje én gang til om du kommer til kort. Det blir ikke mer enn 200 kr i gebyr alt i alt, og sikkert ikke så mye en gang (avhengig av banken), så da er det vel virkelig ikke såå ille? Tryggere enn å drasse på 5800 NOK i kontanter i bagasjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest padawan Skrevet 22. juni 2009 #14 Del Skrevet 22. juni 2009 hvor mye en skal gå med i kontanter er selvfølgelig noe en bør ta en intern diskusjon på. selv har jeg aldri mer enn et dagsbehov for penger i lommene samtidig og har resten i et pengebelte under alle klærene. selv om en har endel kontanter vil en være gardert i tilfelle lommetyver og/eller ran. (det er jo svært sjelden en må kle av seg absolutt alt når en blir ranet). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leanne Skrevet 24. juni 2009 #15 Del Skrevet 24. juni 2009 les denne artikkelen om det å ta ut penger i minibank i utlandet. er det Skandiabanken du bruker så må alikevel betale vekslingsgebyret, kronegebyr og prosentgebyr. jeg har fortsatt student kort jeg, så jeg betaler ingenting for uttak i utlandet.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SmallTalk Skrevet 24. juni 2009 #16 Del Skrevet 24. juni 2009 TS: Med så mye kontanter bør dere benytte dere av safen på hotellrommet, og ikke ha med alle pengene ut hele tiden. Det er kjipt hvis lommeboka skulle bli stjålet. Forøvrig så ser jeg ikke noe problem med å ta med så mye kontanter. Jeg gjør det selv når jeg er i utlander pga at jeg ikke har MasterCard og er skeptisk til å bruke det vanlige VISA/debetkortet mitt i utlandet. I tillegg så er jeg mye flinkere til å spare penger når jeg handler med kontanter enn hvis jeg bruker kort. Cluet er å bruker safen på rommet og aldri ha med mye penger av gangen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2009 #17 Del Skrevet 24. juni 2009 er det Skandiabanken du bruker så må alikevel betale vekslingsgebyret, kronegebyr og prosentgebyr. ?? Hva er det du prater om? Kan du fortelle meg hva som er hhv vekslingsgebyr, kronegebyr og prosentgebyr? Til opplysning: Skandiabanken og noen andre gebyrfrie banker tar INGEN gebyrer for minibankuttak i utlandet. Det du dog må betale i tillegg, er 1,75 %(?) av summen i gebyr til VISA (eller hvilket kort du nå har). Dette gjelder ALLE! Dette er det eneste du betaler for å ta ut, det vil si at det er ingen grunn til å ta ut alt på forhånd/på én gang. Om du tar ut 600 Euro og betaler 1,75 %, eller om du tar ut 3x200 Euro og betaler 1,75 %, så er totalen akkurat den samme. TS: Hvorfor i alle dager skal dere ha med dette i kontanter? Det er da virkelig bedre å ta ut litt etter litt etterhvert som dere trenger det. Da slipper dere jo også å beregne på forhånd hvor mye som brukes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest padawan Skrevet 24. juni 2009 #18 Del Skrevet 24. juni 2009 jeg har fortsatt student kort jeg, så jeg betaler ingenting for uttak i utlandet.. du betaler en avgift til Visa/Mastercard osv uansett hva slags kort og bank du bruker. Hva er det du prater om? Kan du fortelle meg hva som er hhv vekslingsgebyr, kronegebyr og prosentgebyr? hvis du leser linken jeg oppgav blir du kanskje litt klokere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2009 #19 Del Skrevet 25. juni 2009 du betaler en avgift til Visa/Mastercard osv uansett hva slags kort og bank du bruker. hvis du leser linken jeg oppgav blir du kanskje litt klokere. Linken har jeg lest, og den sier svart på hvitt at mange av bankene kun tar VISA-gebyret på 1,75 %, og ikke de andre gebyrene du prater om. Dermed er det helt korrekt som sagt over, at dersom du har et slikt kort betaler du akkurat like mye om du tar ut 1x700 Euro, eller 14x50 Euro. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest padawan Skrevet 25. juni 2009 #20 Del Skrevet 25. juni 2009 da er vi jo alle enige om at det ikke er gratis å ta ut penger i utlandet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå