Gjest supi Skrevet 15. juni 2009 #1 Skrevet 15. juni 2009 Samboeren min har 2 barn fra før av og nå har vi ett felles barn. Mine foreldre og besteforeldre spurte oss om hvordan vi ville at gavene skulle "fordeles". Altså om jeg ville at alle tre skulle få for samme summen eller om vi ville at det biologiske barnebarnet skulle få mest. Vi er litt usikre fordi vi er redd for at hans to barn skal føle seg forskjellsbehandlet ved at de får mindre enn vår felles sønn, men samtidig har de besteforeldre på morens side og masse familie der, så gaver fra min familie vil egentlig bare være en "bonus". De vil jo alltid få flere gaver enn vår felles sønn fordi de både vil få fra moren og hennes familie, meg og faren og fra min og hans familie. Må få med at mine foreldre og besteforeldre alltid behandler alle tre barna likt og er kjempeflinke med dem. Men hvordan gjøre det med gaver o.l?
Gjest imli Skrevet 16. juni 2009 #2 Skrevet 16. juni 2009 Jeg vil i alle fall synes det er naturlig at besteforeldrene gir både mer tid/engasjement og mer gaver til sitt biologiske barnebarn, men det kommer jo veldig an på hva slags forhold de har og hvor lenge de har kjent "stebarnebarna".
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2009 #3 Skrevet 16. juni 2009 Her er det såpass stor aldersforskjell at det ikke blir noe problem sånn egentlig. Men de kjøper for omtrent like mye til jul iallfall. Vår felles datter får nok litt mer sånn utenom, men det er faktisk ikke mye når jeg tenker meg om, så mine forldre anser nok sitt stebarnebarn for å være deres barnabrn også. Foreldrene til stefaren gir mindre, men de kom senere inn i livet hans... så det er vel forskjellig fra familie til familie. Jeg ville vel ha sett på hvilken relasjon og engasjement man har til barnet - og gitt litt utfra det.
Troyamin Skrevet 16. juni 2009 #4 Skrevet 16. juni 2009 Jeg hadde reagert dersom stebesteforeldre ga mindre til sine stebarnebarn. Det føler jeg blir å favorisere det nye biologiske barnebarnet. Og i mine øyne blir det helt feil.
LukaFrost Skrevet 16. juni 2009 #5 Skrevet 16. juni 2009 Jeg synes det er naturlig å gi mer til biologiske barnebarn. Stebarnebarnet har vel egne besteforeldre det kan få gaver fra? Mitt inntrykk er at de som har skilte foreldre får fra alle bauger og kanter, i motsetning til de som ikke har noen ekstra besteforeldre.
Gjest mann på 44 Skrevet 16. juni 2009 #6 Skrevet 16. juni 2009 Samboeren min har 2 barn fra før av og nå har vi ett felles barn. Mine foreldre og besteforeldre spurte oss om hvordan vi ville at gavene skulle "fordeles". Altså om jeg ville at alle tre skulle få for samme summen eller om vi ville at det biologiske barnebarnet skulle få mest. Vi er litt usikre fordi vi er redd for at hans to barn skal føle seg forskjellsbehandlet ved at de får mindre enn vår felles sønn, men samtidig har de besteforeldre på morens side og masse familie der, så gaver fra min familie vil egentlig bare være en "bonus". De vil jo alltid få flere gaver enn vår felles sønn fordi de både vil få fra moren og hennes familie, meg og faren og fra min og hans familie. Må få med at mine foreldre og besteforeldre alltid behandler alle tre barna likt og er kjempeflinke med dem. Men hvordan gjøre det med gaver o.l? Har selv bare stebarn men ikke egne barn. Min bror har imidlertid to barn. Så langt som mulig blir alle barnebarna behandlet likt. Kjøper min mor noe til de "ekte" barnebarna får mitt stebarn også det samme. Forskjellen kommer frem når arven skal deles. Da blir det biologien som bestemmer. I forhold til de forholdsvis beskjedne summer gaver beløper seg til ser jeg ingen grunn til å forskjellsbehandle.
Gjest imli Skrevet 16. juni 2009 #7 Skrevet 16. juni 2009 (endret) Jeg synes det er naturlig å gi mer til biologiske barnebarn. Stebarnebarnet har vel egne besteforeldre det kan få gaver fra? Mitt inntrykk er at de som har skilte foreldre får fra alle bauger og kanter, i motsetning til de som ikke har noen ekstra besteforeldre. Enig i dette. Selv om det biologiske barnebarnet blir prioritert, er det jo ikke synd på stebarnebarna av den grunn, som sikkert får mer enn nok av gaver fra sine "ekte" besteforeldre. Og når de da i tillegg får gaver av stebesteforeldre, er det vel heller fare for at det biologiske barnebarnet føler seg urettferdig behandla. Endret 16. juni 2009 av imli
eximus Skrevet 16. juni 2009 #8 Skrevet 16. juni 2009 Mine foreldre gir like mye til sitt stebarnebarn som til sine biologiske barnebarn. De er jevngamle og vi opptrer som en samlet familie. Dersom de hadde gjort forskjell ville det blitt vanskeligere å ha den gode kontakten i hverdagen - som storfamilie.
Modic Skrevet 16. juni 2009 #9 Skrevet 16. juni 2009 Jeg hadde reagert dersom stebesteforeldre ga mindre til sine stebarnebarn. Det føler jeg blir å favorisere det nye biologiske barnebarnet. Og i mine øyne blir det helt feil. Stebarnebarna har jo ofte biologiske besteforeldre som de får gave fra også, så de blir vel ikke forskjellsbehandlet uansett. Det er vel strengt tatt en bonus at de får gave fra stebesteforeldrene! (Litt annerledes dersom barnet ikke har biologiske besteforeldre.) Hilsen ei med stebarn, som får gaver fra biologiske besteforeldre (som er skilt, og har nye partnere) på begge sider, samt stebesteforeldre på begge sider, siden begge foreldrene har nye partnere. Såååå, jeg tror nok de får gaver nok, selv om mine evt. fremtidige biologiske barn kanskje vil få større gaver fra f.eks. mine foreldre...
Annie Skrevet 16. juni 2009 #10 Skrevet 16. juni 2009 Ungene våre får mindre til jul og bursdag, av stebesteforeldre enn biologiske besteforeldre. Helt riktig i mine øyne. Om det derimot blir kjøpt småting utenom "gavedager", så får de likt.
Aftensol Skrevet 16. juni 2009 #11 Skrevet 16. juni 2009 Nå kan jeg bare svare for sånn som det funker hos oss og har gjort i alle år: Vi er 4 barn, to stk med hver far, alle bor hjemme sammen med mamma. Fra mamma sin side får alle sammen likt siden alle er barna "hennes" Fra min stefar sin side, som har bodd hos oss siden jeg og broren min var liten, fikk alle sammen også likt. Dette er fordi vi har hatt masse kontakt med de så lenge vi kan huske, og de fungerte som besteforeldre for oss (før begge døde). På den biologiske faren min og broren min sin side så har jeg og broren min fått større gaver.. De to andre har bare fått smågaver, rett og slett fordi de har ikke hatt noe særlig kontakt med de.. Og det har aldri vært noe "surmuling" fra de to minste sin side, siden de så å si ikke kjenner de... Så jeg vil si at det kommer nok litt an på hvor nære besteforeldre de kommer til å være... For barn så er det som regel ikke prisen på det de får som betyr noe, det er heller det at de får en pakke å pakke opp Men det endrer seg nok litt med alderen også, selv om det ikke har gjort det her... Nå er de to minste så store at de får som regel bare noe snop fra besteforeldrene på "min side"...
Helen Skrevet 16. juni 2009 #12 Skrevet 16. juni 2009 Både jeg og mannen min har unger fra før også har vi en sammen. I vår familie blir det ikke gjort noe forskjell på noen av ungene hverken av besteforeldrene eller onkler og tanter. Jeg er veldig glad for at det er slik selv om vi har store familier på begge sider.
tingeling Skrevet 16. juni 2009 #13 Skrevet 16. juni 2009 Synes det er naturlig at det varierer avhengig av hvor mye kontakt man har. Et barn som bor fast hos mamman sin og hennes nye mann og fellesbarn, og omgås stepappans foreldre like mye som fellesbarna, da er det nok naturlig at gavene er ganske like. Ellers synes jeg godt at besteforeldre kan gi kun til sine egne barnebarn, sålenge det er besteforeldre på begge sider. Gavehaugen til barnet med både egne- og "bonus" besteforeldre vil jo ellers bli mye større enn for fellesbarna. Det skaper også jalusi...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå