Pepperminte Skrevet 15. juni 2009 #1 Skrevet 15. juni 2009 Jeg og samboeren min ønsker å kjøpe bolig. Vi er begge i startfasen på studiene våre, og har ingen egenkapital (kun studentlån som inntekt). Hva må til for at vi får lån til bolig? Vi har en kausjonist, men vedkommede eier ikke bolig, spiller dette noen rolle? Og kan man utsette betalingen av selve lånet, og kun betale renter ut studietiden? Vi skal til banker å forhøre oss denne uken, men tenkte også vi skulle spørre her.
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2009 #2 Skrevet 15. juni 2009 Jeg kan så godt som garantere at dere ikke får lån. Uten lønnsinntek, uten egenkapital og uten kausjonist er det ikke mulig å få lån. Heldigvis. (hvis personen som har sagt seg villig til å være kausjonist ikke eier bolig som banken kan ta pant/sikkerhet i er det i realiteten liten ekstra sikkerhet. Har aldri hørt om at det hjelper å stille med kausjonister som ikke eier bolig selv)
Alison Skrevet 15. juni 2009 #3 Skrevet 15. juni 2009 Jeg og samboeren min ønsker å kjøpe bolig. Vi er begge i startfasen på studiene våre, og har ingen egenkapital (kun studentlån som inntekt). Hva må til for at vi får lån til bolig? Vi har en kausjonist, men vedkommede eier ikke bolig, spiller dette noen rolle? Og kan man utsette betalingen av selve lånet, og kun betale renter ut studietiden? Vi skal til banker å forhøre oss denne uken, men tenkte også vi skulle spørre her. Som studenter uten egenkapital vil dere ha små muligheter. Du sier at dere har kausjonist, men at denne ikke eier bolig. Hva er det da det skal tas pant i? Kausjonist er bare til hjelp når det gjelder sikkerheten. Hvis dere hadde fått et førstehjemslån på 100% av kjøpesummen må dere være oppmerksom på at det vil bli lagt opp som to lån. Et lån innenfor 75 eller 80% av sikkerheten og et ut over 75 eller 80 % av sikkerheten. Hovedlånet er det mulig å få avdragsfrihet på, men for det ut over 75 eller 80 % må dere nedbetale i løpet av 10 år. Dere vil ikke ha mulighet til avdragsfrihet på topplånet mens dere er studenter. For å få innvilget lån må dere ha nok inntekt til å betjene lånet. Det en del studenter gjør for å komme inn på boligmarkedet er å ha med en av, eller begge, foreldrene som medlånetager. Det bør da være så stort lønnspotensiale at det er sannsynlig at de klarer lånet alene etter studiene er ferdige. I et usikkert boligmarked er det en risiko både for dere og banken å fullfinansiere en bolig. Dere bør være rimelig sikre på at dere kan bli boende i samme bolig også etter dere er ferdig med studiene. Hvis dere gjør regning med å flytte etter dere er ferdigstudert ville jeg ikke ha vurdert boligkjøp i disse tider. Det er ikke sikkert at boligprisene kommer til å stige noe særlig de nærmeste årene. Må dere selge kan dere risikere å ikke sitte med noe egenkapital, eller i verste fall restgjeld, etter boligsalget. Da er det vanskelig å komme inn på boligmarkedet igjen.
Pepperminte Skrevet 15. juni 2009 Forfatter #4 Skrevet 15. juni 2009 Takk for svar! Kan man ta pant i annen formue enn hus (for kausjonist)? Hva vil det si å være medlånetager? Hvilke betingelser må oppfylles?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå