Gå til innhold

Vranglære

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Da jeg vokste opp var familien min med i det jeg kaller for sekt. Adventister. Har ikke satt meg inn i hva de står for, i voksen alder, men jeg husker veldig godt det jeg ble fortalt på deres versjon av "søndagsskolen". Det har et navn, jeg husker bare ikke hva det heter. Men det er kanskje et godt tegn. :fnise:

Det er en ting som henger godt fast, og som jeg har tenkt mye på hver gang NASA skyter opp en ny rakett. På den ene timen vi barna satt i ring og ble fortalt "eventyr", så sa han mannen at når noen befinner seg i verdensrommet så står tiden stille. Jeg husker ikke hvor lang tid han brukte som et eksempel, men han mente at når de kom tilbake på jorda så hadde VI blitt eldre, men ikke de som hadde vært der. Mener også at han en gang sa at barna kunne ende opp med å være eldre enn foreldrene dersom de var der oppe lenge nok, siden tiden stod stille der oppe.

Er dette noe alle adventister tror på? Har det et snev av sannhet i seg? F.eks at aldringsprosessen går saktere i verdensrommet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Nei, tiden står nok ikke stille i universet, men kanskje den går fortere eller raskere? Noen tror jo at tiden, selv her på jorda ikke går med "riktig hastighet" over alt. Men forskjellen er nok ikke stor.

Men kanskje det var dette læreren egentlig mente, eller at du misforstod?

Time dilation would make it possible for passengers in a fast-moving vehicle to travel further into the future while aging very little, in that their great speed slows down the rate of passage of on-board time. That is, the ship's clock (and according to relativity, any human travelling with it) shows less elapsed time than the clocks of observers on Earth. For sufficiently high speeds the effect is dramatic. For example, one year of travel might correspond to ten years at home. Indeed, a constant 1 g acceleration would permit humans to travel as far as light has been able to travel since the big bang (some 13.7 billion light years) in one human lifetime. The space travellers could return to Earth billions of years in the future. A scenario based on this idea was presented in the novel Planet of the Apes by Pierre Boulle.

http://en.wikipedia.org/wiki/Time_dilation

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det er en ting som henger godt fast, og som jeg har tenkt mye på hver gang NASA skyter opp en ny rakett. På den ene timen vi barna satt i ring og ble fortalt "eventyr", så sa han mannen at når noen befinner seg i verdensrommet så står tiden stille. Jeg husker ikke hvor lang tid han brukte som et eksempel, men han mente at når de kom tilbake på jorda så hadde VI blitt eldre, men ikke de som hadde vært der. Mener også at han en gang sa at barna kunne ende opp med å være eldre enn foreldrene dersom de var der oppe lenge nok, siden tiden stod stille der oppe.

Er dette noe alle adventister tror på? Har det et snev av sannhet i seg? F.eks at aldringsprosessen går saktere i verdensrommet?

Du har misforstått fullstendig! Dette har ikke noe med Adventistenes lære å gjøre men er et resultat av Einsteins relativitetsteori. "Søndagsskolelæreren" din har rett og slett tatt en pause i forskynnelsen av religiøse dogmer og i steden fortalt dere noe om moderne fysikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har misforstått fullstendig! Dette har ikke noe med Adventistenes lære å gjøre men er et resultat av Einsteins relativitetsteori. "Søndagsskolelæreren" din har rett og slett tatt en pause i forskynnelsen av religiøse dogmer og i steden fortalt dere noe om moderne fysikk.

Nåja, det høres snarere ut som en temmelig misforstått presentasjon av relativitet. Hvorvidt det er trådstarters hukommelse fra barndommen som svikter litt i detaljene, eller om det var læreren den gang som ikke forstod hva han prøvde å formidle, vet vi ikke.

Det holder ikke å bare dra ut i verdensrommet for å merke betydelig forskjell i hvordan tiden går, man må akselerere til svært store relative hastigheter (nær lyset) eller utsettes for svært sterke gravitasjonskrefter (gravitasjon og akselerasjon er same shit på mange måter) for at effekten skal bli signifikant. Satellitter i bane beveger seg forsåvidt fort nok til at forskjellen i tidsrate kan måles, men bare vha. svært presise kronometer.

Endret av Leifr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...