Midgard Skrevet 9. juli 2009 #61 Del Skrevet 9. juli 2009 Interessant lesning om Bibelen og moderne vitenskap: SPAM.. Igjen.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 11. juli 2009 #62 Del Skrevet 11. juli 2009 jeg syns det er like underholdende hver gang en religiøs person kommer med et slikt spørsmål til ateister. for er det virkelig mer realistisk at det er en eller annen magisk skaper eller gud som står bak det hele? Da tror jeg heller på julenissen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2009 #63 Del Skrevet 12. juli 2009 jeg syns det er like underholdende hver gang en religiøs person kommer med et slikt spørsmål til ateister. for er det virkelig mer realistisk at det er en eller annen magisk skaper eller gud som står bak det hele? Da tror jeg heller på julenissen. Og hvem har i tilfelle skapt Gud? En overgud? Et big bang? Og er svaret 42? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 12. juli 2009 #64 Del Skrevet 12. juli 2009 Og hvem har i tilfelle skapt Gud? En overgud? Et big bang? Og er svaret 42? Selvsagt er svaret 42! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_nemo_* Skrevet 22. juli 2009 #65 Del Skrevet 22. juli 2009 For å være helt ærlig, hvordan kan man hevde at gud i det heletatt eksisterer? Det meste som er skrevet i de religiøse skriftene er av to grunner: 1: Prøve å sette naturlige fenomener i system 2: Kontrollere folket. he du lest bibelen? vist ikkje... korsen kan du da tru at den e feil? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Nemo_* Skrevet 22. juli 2009 #66 Del Skrevet 22. juli 2009 Det behøver man vel heller ikke å gjøre? Å fornekte Guds eksistens er som å hoppe i blinde. Gassiske ordtak Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
firewater Skrevet 23. juli 2009 #67 Del Skrevet 23. juli 2009 he du lest bibelen? vist ikkje... korsen kan du da tru at den e feil? Det er ingen mangel på utsagn i Bibelen som ikke stemmer med virkeligheten, enten det er direkte faktafeil (verdien av pi) til ubeviste fenomener til direkte overtro. Man burde aldri anta at noe er korrekt frem til det er blitt bevist riktig, da hadde man trodd på alt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skvaldersjura Skrevet 23. juli 2009 #68 Del Skrevet 23. juli 2009 Svar ikke dåren etter hans dårskap, for at du ikke selv skal bli ham lik! - Svar dåren etter hans dårskap for at han ikke skal bli vis i egne øyne! Salomos ordspråk (26, 4-5) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Hans_* Skrevet 13. august 2009 #69 Del Skrevet 13. august 2009 Jeg skjønner bare ikke at det skal være noe mer sannsynelig at alt har blitt som det er ved tilfeldigheter, enn at en Gud har skapt det. Alt i universet er utrolig godt innrettet. Ta månen, fek. Den bruker 27,3 dager på å gå rundt jorden. Hadde den bare brukt 27 dager, ville det fått katastrofale følger. Videre er hele universet ordnet i solsystem, med en forbausende orden. Er alt dette bare tilfeldigheter? Nei, tenker jeg, sjansen for at det bare er tilfeldig, er lik sjansen for at dersom en setter en sjimpanse til en skrivemaskin, skriver den plutselig Shakespears samlede verker. Hva tenker ikke-troende om emnet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest strykebrett Skrevet 13. august 2009 #70 Del Skrevet 13. august 2009 Det er ikke snakk om en tilfeldighet, det er snakk om mange tilfeldigheter. Og når man ser på universets omfang i tid og størrelse er det slett ikke usannsynlig at tilfeldighetene oppstår på ett eller annet tidspunkt. Vi vet jo om mengder av planeter uten liv, der slike tilfeldigheter ikke har skjedd. Hvorfor har ikke en eventuell gud skapt liv på Venus for eksempel? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
firewater Skrevet 13. august 2009 #71 Del Skrevet 13. august 2009 Hans: Evolusjon er ikke en tilfeldighet, det er en prosess. Det gjelder alt i universet, egentlig. De atomene som binder seg binder seg, de som ikke gjør det faller fra hverandre og forsøker igjen. Det er ikke tilfeldighet, det er systematikk. Nå må du huske at mange av oss ikke utelukker "en større makt" eller en "skaper", vi utelukker bare den utrolig kjipe Guden din som hater homofile og krever at du tror på ham - ellers brenner du i all evighet. Men for å spørre deg et spørsmål - selv om det finnes en skaper, hvorfor tror du at det er den skaperen fra Bibelen? Skulle han vist seg for et ørkenfolk for tusenvis av år siden, gitt oss ti regler pluss en bok med metaforer og vitenskapelige feil, for deretter å forsvinne? Jeg forstår absolutt at man ser på verden og ikke klarer å forstå at alt oppstod av seg selv uten en skaper, men jeg forstår ikke hvorfor man knytter det opp mot den mysognistiske, hissige, arrogante folkemorderen som beskrives i bibelen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Hans_* Skrevet 13. august 2009 #72 Del Skrevet 13. august 2009 Firewather: Jeg klarer ikke helt å følge argumentasjonen din. Hvis det finnes en Skaper, men det er ikke den noen religion viser til, det finnes ingen evig liv, ingen synder og ingen dyder, ingen belønning eller straff-ja, hva er da egentlig poenget? Min konkluksjon er at om det finnes en Skaper, hvilket jeg tror(og la oss holde hvorvidt det er Bibelens eller en annen religions Gud i første omgang), bør Skaperen også ha en plan, et formål med det hele. Alle religioner oppfylller så vidt meg bekjent dette kriteriet: Det er et formål med det hele. Det er belønning og straff, synder og dyder, evig liv etc. Er det ikke rimelig urealistisk at Skaperen ikke skulle ha noen formål med sitt skaperverk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest strykebrett Skrevet 13. august 2009 #73 Del Skrevet 13. august 2009 Er det ikke rimelig urealistisk at Skaperen ikke skulle ha noen formål med sitt skaperverk? Hva er så formålet? Vi lever og så dør vi.. hva er poenget med det hele? Hvorfor lagde "skaperen" jorda og alt som lever her? Religion har jo ikke svaret på noe som helst, bare flere spørsmål. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bilbo Sekker Skrevet 13. august 2009 #74 Del Skrevet 13. august 2009 Ja, kort og godt: Dere som er ikke-troende, og dermed mener at det ikke eksisterer noen Skaper bak universet, hvordan forklarer dere at alt er så velordnet og formidabelt i sin orden, og ikke tilfeldig og kaotisk? Sitat: Et veldig kjent sitat fra Isaac Newton er” This most beautiful system of the sun, planets and comets could only proceed from the council and domination of an intelligent and powerful being.” (sitat slutt) En del interessante spørmsål mht. vitenskap og Gud, er her(samt sitatet til Newton): http://turntoallah.com/eksisterer_gud.htm Det hevder de heller ikke. De hevder derimot at alt er blitt til som følge av en kombinasjon av tilfeldigheter og fysiske lover. De påstår ikke å ha alle svar, men avviser forestillingen om at en guddom eller intelligent skapende vilje står bak universet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SjangleÅsnøvle Skrevet 13. august 2009 #75 Del Skrevet 13. august 2009 Sjerner og universer eksploderer og dør hele tiden. Kometer flyr rundt og ødelegger andre planter. Celler spiser andre celler. Det er inget velorganisert eller perfekt med universet og jorden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
firewater Skrevet 13. august 2009 #76 Del Skrevet 13. august 2009 Firewather: Jeg klarer ikke helt å følge argumentasjonen din. Hvis det finnes en Skaper, men det er ikke den noen religion viser til, det finnes ingen evig liv, ingen synder og ingen dyder, ingen belønning eller straff-ja, hva er da egentlig poenget? Min konkluksjon er at om det finnes en Skaper, hvilket jeg tror(og la oss holde hvorvidt det er Bibelens eller en annen religions Gud i første omgang), bør Skaperen også ha en plan, et formål med det hele. Alle religioner oppfylller så vidt meg bekjent dette kriteriet: Det er et formål med det hele. Det er belønning og straff, synder og dyder, evig liv etc. Er det ikke rimelig urealistisk at Skaperen ikke skulle ha noen formål med sitt skaperverk? Dette må du gjerne tro, men du har ingenting som støtter det. Hvis det finnes en skapende kraft, noe jeg personlig ikke tror det finnes, så er det fullt mulig at det ikke har et formål. Jeg tror problemet med vår rase er at nå som vi er bevisst på oss selv og døden og slikt, så tror vi at vi er så utrolig viktig. Vi tror at ting må ha en mening og at slike fantastiske dyr som klarer å finne opp fioliner og iPoder må ha et mål og en mening. Jeg ser ikke på det som et krav, rett og slett fordi absolutt ingenting annet i verden har en mening. Alt gjør sitt beste på å overleve, og utenom det så er det ingenting. Du har et godt poeng, egentlig. "Hva er egentlig poenget?". Kanskje den realistiske religionen er den som innrømmer at det ikke finnes et poeng og at den skapende kraften egentlig gir faen i hvorvidt vi har sex med jentekjønnet eller guttekjønnet av den småteite rasen vår gjemt borte på en liten planet som går rundt en liten sol i en middels stor arm i en middels stor galakse i et jævlig stort univers som har vært her lenge før vi innså at vi kom til å dø og som vil være her lenge etter vi har dødd ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Hans_* Skrevet 19. august 2009 #77 Del Skrevet 19. august 2009 Et spørsmål jeg gjerne vil ha svar på fra ateistene: Vitenskapen kan bare forklare hvordan gravitasjonskraften virker, men ikke hvordan den skjer. Er det ikke totalt ufattelig å tenke på hvordan sola kan holde Jorden fast i sin bane 150 millioner km unna uten noen forbindelse men bare tomrom imellom?! Eller kan du i din villeste fantasi komme på en forklaring på hvordan Jorden kan holde oss og alt annet nede på bakken uten at vi er festet med noen ting? Du har kanskje tatt gravitasjonskraften som en selvfølge uten å tenke over den. Men tenk nærmere på dette hvor umulig denne usynlige og udefinerbare kraften som trenger gjennom alt og holder hele universet på plass er! Hvis ikke gravitasjonskraften er en fysisk og empirisk kraft, så må det være en overnaturlig kraft som ikke kan eksistere i et univers som kun er fysisk og materiellt. Så, hvordan forklarer ateistene hvorfor gravitasjonen eksisterer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2009 #78 Del Skrevet 19. august 2009 Et spørsmål jeg gjerne vil ha svar på fra ateistene: Vitenskapen kan bare forklare hvordan gravitasjonskraften virker, men ikke hvordan den skjer. Er det ikke totalt ufattelig å tenke på hvordan sola kan holde Jorden fast i sin bane 150 millioner km unna uten noen forbindelse men bare tomrom imellom?! Eller kan du i din villeste fantasi komme på en forklaring på hvordan Jorden kan holde oss og alt annet nede på bakken uten at vi er festet med noen ting? Du har kanskje tatt gravitasjonskraften som en selvfølge uten å tenke over den. Men tenk nærmere på dette hvor umulig denne usynlige og udefinerbare kraften som trenger gjennom alt og holder hele universet på plass er! Hvis ikke gravitasjonskraften er en fysisk og empirisk kraft, så må det være en overnaturlig kraft som ikke kan eksistere i et univers som kun er fysisk og materiellt. Så, hvordan forklarer ateistene hvorfor gravitasjonen eksisterer? Så det er lov å tippe? Du tipper utenomeksestenselig allmektig gudemagi. Jeg tipper at det er et uendelig antall usynlige feer som holder alt på plass. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
firewater Skrevet 19. august 2009 #79 Del Skrevet 19. august 2009 Er det ikke totalt ufattelig å tenke på hvordan sola kan holde Jorden fast i sin bane 150 millioner km unna uten noen forbindelse men bare tomrom imellom?! Nei, det er det ikke. Ikke at det hadde bevist at Gud finnes at det hadde vært utenkelig, ignoranse er tross alt ikke et argument for noe som helst. Vi trenger ikke forklare hvorfor den finnes for å motbevise Guden din, du må bevise Guden din uansett. Hvis du klarer å motbevise hele evolusjonen imorgen, og samtidig klarer å bevise at jorden bare er 6000 år gammel, så har du fortsatt ikke bevist Gud. Det samme gjelder disse tankeeksperimentene, "hva om" og "tenk hvis" og lignende betyr ingenting. Det er ikke sånn bevis fungerer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midgard Skrevet 19. august 2009 #80 Del Skrevet 19. august 2009 Så, hvordan forklarer ateistene hvorfor gravitasjonen eksisterer? Så, hvordan forklarer KREASJONISTENE hvorfor gravitasjonen eksisterer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå