Gå til innhold

Spørsmål til ateister: Hvordan kan man hevde

Gjest Gjest_Hans_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Hans_*

Ja, kort og godt: Dere som er ikke-troende, og dermed mener at det ikke eksisterer noen Skaper bak universet, hvordan forklarer dere at alt er så velordnet og formidabelt i sin orden, og ikke tilfeldig og kaotisk? Sitat:

Et veldig kjent sitat fra Isaac Newton er” This most beautiful system of the sun, planets and comets could only proceed from the council and domination of an intelligent and powerful being.” (sitat slutt)

En del interessante spørmsål mht. vitenskap og Gud, er her(samt sitatet til Newton):

http://turntoallah.com/eksisterer_gud.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Jeg er kanskje ikke i målgruppen din, da jeg ikke er ateist, men jeg svarer likevel. Vedrørende Koranen, så inneholder den veldig mye fakta. Alle vitenskpesfolk og forskere som har studert Koranen, er enige om at ingen vanlig menneske kan ha skrevet den. Et lite utvalg:

1.Kloden er rund: For rundt 500 år siden oppdaget Galileo Galilei at Jordkloden vi bor i er RUND. Jordklodens rundhet er beskrevet koranen som ble åpenbart for 1400 år siden . På denne tiden hadde ingen mennesker instrumenter eller bra nok utstyr til å kunne foreta slike undersøkelser. Men Gud hadde åpenbart dette til Muhammed i koranen.

2. Universets utvidelse: I koranen står det godt beskrevet om universets ekspansjon. Dette ble først funnet i år 1920 Astronomen Hubble observerte fenomenet (Universet ekspansjon).

3. Utenomjordiske solsystemer: I koranen står det at det finnes mange utenomjordiske solsystemer. Dette faktumet har nylig blitt gjenkjent av astronomer og astrofysikere.

4. Utenomjordiske Planeter: I koranen står det at det finnes mange utenomjordiske planeter og at ingen av planene er identiske med jorden. Observasjoner av astronomer har nylig klart å bevise eksistensen av slike utenomjordiske planeter.

5: Faraoenes kropp: Koranen forteller oss at Faraones kropp kommer til å bli smørt inn slik at de blir bevart i pyramidene sine. Mindre enn 100 år siden ble alle faraoenes kropper funnet i egypt. Men dette sto i koranen for mer enn 1400 år siden.

6. Big bang: Koranen forteller oss at universet og planetene ble samlet i en enorm helhet, og at Gud oppløste dem. Denne teorien stemmer helt overens med den

vitenskapelige Big Bang teorien som ble oppdaget i 1964.

7. Alt er skapt i par: Guds ord fra koranen forteller oss at alt som eksisterer her i verden er skapt i par. Altså, i betydning og anti-betydning. Parene eksisterer ikke bare i kjønn, men de kan være i egenskaper, funksjoner og oppførsel. Eksempler på par er: dag-natt, kvinne- mann, sterkt- svak, Ondt- godt, sjenert- utadvendt, overlegen-underlegen osv osv.. Dette vitenskapelige faktum er bare delvis gjenkjent som et vitenskapelig faktum av forskere og vitenskapsmenn. men i fremtiden kommer denne vitenskapelige tingen til å godkjennes 100%, for alt hittil, altså alt som har stått i koranen fra 1400 år siden fram til år 2007 har vært riktig ;)

8. Store hull i Universet alias Svarte hull: Koranen forteller oss at det er steder i universet, hvor stjerner faller inn i, med andre ord slukes. Vitenskapsmenn oppdaget for ikke så mange år siden, at det er områder i universet med stor gravitasjonskraft (Svarte hull/Black holes) som kan tiltrekke og svelge nærliggende stjerner.

9. I koranen står det om den menneskelige evolusjonsteorien

Dette er bare et lite utvalg, det står over 100 vitenskapelige ting i koranen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kort og godt: Dere som er ikke-troende, og dermed mener at det ikke eksisterer noen Skaper bak universet, hvordan forklarer dere at alt er så velordnet og formidabelt i sin orden, og ikke tilfeldig og kaotisk? Sitat:

Et veldig kjent sitat fra Isaac Newton er” This most beautiful system of the sun, planets and comets could only proceed from the council and domination of an intelligent and powerful being.” (sitat slutt)

En del interessante spørmsål mht. vitenskap og Gud, er her(samt sitatet til Newton):

Verdensrommet er vel et prakteksempel på kaos og ødeleggelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kanskje ikke i målgruppen din, da jeg ikke er ateist, men jeg svarer likevel. Vedrørende Koranen, så inneholder den veldig mye fakta. Alle vitenskpesfolk og forskere som har studert Koranen, er enige om at ingen vanlig menneske kan ha skrevet den. Et lite utvalg:

1.Kloden er rund: For rundt 500 år siden oppdaget Galileo Galilei at Jordkloden vi bor i er RUND. Jordklodens rundhet er beskrevet koranen som ble åpenbart for 1400 år siden . På denne tiden hadde ingen mennesker instrumenter eller bra nok utstyr til å kunne foreta slike undersøkelser. Men Gud hadde åpenbart dette til Muhammed i koranen.

2. Universets utvidelse: I koranen står det godt beskrevet om universets ekspansjon. Dette ble først funnet i år 1920 Astronomen Hubble observerte fenomenet (Universet ekspansjon).

3. Utenomjordiske solsystemer: I koranen står det at det finnes mange utenomjordiske solsystemer. Dette faktumet har nylig blitt gjenkjent av astronomer og astrofysikere.

4. Utenomjordiske Planeter: I koranen står det at det finnes mange utenomjordiske planeter og at ingen av planene er identiske med jorden. Observasjoner av astronomer har nylig klart å bevise eksistensen av slike utenomjordiske planeter.

5: Faraoenes kropp: Koranen forteller oss at Faraones kropp kommer til å bli smørt inn slik at de blir bevart i pyramidene sine. Mindre enn 100 år siden ble alle faraoenes kropper funnet i egypt. Men dette sto i koranen for mer enn 1400 år siden.

6. Big bang: Koranen forteller oss at universet og planetene ble samlet i en enorm helhet, og at Gud oppløste dem. Denne teorien stemmer helt overens med den

vitenskapelige Big Bang teorien som ble oppdaget i 1964.

7. Alt er skapt i par: Guds ord fra koranen forteller oss at alt som eksisterer her i verden er skapt i par. Altså, i betydning og anti-betydning. Parene eksisterer ikke bare i kjønn, men de kan være i egenskaper, funksjoner og oppførsel. Eksempler på par er: dag-natt, kvinne- mann, sterkt- svak, Ondt- godt, sjenert- utadvendt, overlegen-underlegen osv osv.. Dette vitenskapelige faktum er bare delvis gjenkjent som et vitenskapelig faktum av forskere og vitenskapsmenn. men i fremtiden kommer denne vitenskapelige tingen til å godkjennes 100%, for alt hittil, altså alt som har stått i koranen fra 1400 år siden fram til år 2007 har vært riktig ;)

8. Store hull i Universet alias Svarte hull: Koranen forteller oss at det er steder i universet, hvor stjerner faller inn i, med andre ord slukes. Vitenskapsmenn oppdaget for ikke så mange år siden, at det er områder i universet med stor gravitasjonskraft (Svarte hull/Black holes) som kan tiltrekke og svelge nærliggende stjerner.

9. I koranen står det om den menneskelige evolusjonsteorien

Dette er bare et lite utvalg, det står over 100 vitenskapelige ting i koranen.

Jeg skal ta for meg påstandene dine i nummerert rekkefølge:

1. Grekerne visste at jorden var rundt. Grekerne regnet til og med ut jordens omkrets med ganske forbløffende nøyaktighet. Mye av den vitenskapelige arven fra grekerne ble overtatt av araberne, og det må dermed regnes med at det blant mange lærde var en kjennsgjerning at jorden var rund. For øvrig trengs ikke avanserte metoder for å fastslå dette faktum. Enhver oppegående mann som har reist en del til havs kan resonnere seg frem til dette. For øvrig oppdaget ikke Galileo at jorden var rundt. Dette var et faktum på den tiden, også i Europa. Galileo mente jorda kretset rundt sola (og hadde naturligvis rett i det).

2. Nei, dette er så langt derifra godt beskrevet. Du kan med godvilje innfortolke dette, men med så åpne tolkninger kan du finne vitenskap i de fleste religiøse skapelseshistorier.

3. Som ovenfor.

4. Trolig som ovenfor.

5. Jeg aner ikke noe om sannhetsgehalten i dette, men det er da tusenvis av ting folk kjente til tidligere, som deretter har gått tapt og ikke blitt gjenoppdaget før i nyere tid. At folk it idligere tider kjente bedre til hvordan samfunnene i tidligere tider fungerte, er neimen ikke mye overraskende.

6. Nok en gang, dette medfører ikke riktighet. Du kan til nød finne likhetstrekk (som i en haug andre skapelsesberetninger), men å tolke dette som noe annet enn tilfeldigheter er uredelig. Den eneste likheten som gjør seg gjeldende er egentlig at den Koranske beretningen begynner med noe lite og blir til noe mer.

7. Alt eksisterer ikke i par, nei. Uansett er par eller motsetninger relativt subjektive oppfatninger. Mann og kvinne er en slik subjektiv oppfatning. Du kan se oss som motsetninger, du kan velge å betrakte begge som homo sapiens sapien. Videre består _flertallet_ av organismer i denne verden ikke av noe som kan deles inn i mann/kvinne. Varm og kald er for øvrig et godt eksempel på at du legger din subjektive oppfatning til grunn når du ser motsetninger. I virkeligheten eksisterer bare mer eller mindre varme

8. Atter en gang: Man kan, hvis man legger velviljen til, tolke det dithen.

9. Er det derfor evolusjonsteorien møter så stor motstand i muslimske land?

Oppsummering: Du er nødt til å peke på de konkrete skriftstedene. Innlegget ditt er egentlig ikke annet enn en mengde løse påstander. Jeg kjenner dog til noen av eksemplene, og de er på ingen måte vitenskapelige referanser. Det kreves uredelighet av det slaget omtrent kun religiøse er troende til for å innfortolke noen vitenskapelige faktum i Koranen som ikke må antas å ha vært kjent på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Ja, kort og godt: Dere som er ikke-troende, og dermed mener at det ikke eksisterer noen Skaper bak universet, hvordan forklarer dere at alt er så velordnet og formidabelt i sin orden, og ikke tilfeldig og kaotisk?

Jeg vil påstå at universet ser ut til å være veldig tilfeldig og kaotisk, men det som holder en viss orden i alt kaoset er jo selvsagt de prinsipielle naturlovene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle vitenskpesfolk og forskere som har studert Koranen, er enige om at ingen vanlig menneske kan ha skrevet den. Et lite utvalg:

Koran eller bibelen eller hvilken som helst religiøs propaganda har lite felles med vitenskapelig litteratur. Jeg utfordrer deg til å legge ved tekstene fra koranen og tekstene fra vitenskapen for trinn 1-9

Bare for å illustrere hvor uenig dine muslimske brødre og søstre er kan du prøve å lage en tråd på islam.no med punkt 9.

Du kan følge med tråden Yusuf Estes – vitenskap og islam på islam.no

Endret av Midgard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kort og godt: Dere som er ikke-troende, og dermed mener at det ikke eksisterer noen Skaper bak universet, hvordan forklarer dere at alt er så velordnet og formidabelt i sin orden, og ikke tilfeldig og kaotisk?

Fordi universet trolig er uendelig, og i et uendelig univers er det uendelig med muligheter. I et uendelig univers finnes det så mye at det er usannsynlig at det ikke på minst én liten planet skulle komme sammen akkurat de tilfeldighetene som kreves for å lage intelligent liv.

Æren for at det synes å være en viss orden i resten av verdensrommet også vil jeg tillegge de få grunnleggende naturlovene, og de mener jeg ligger i stoffene selv. Det trenger ikke finnes noen Skaper for at et bestemt stoff skal reagere likt hver gang det havner i samme situasjon.

For øvrig er jeg ikke ateist, men agnostiker, så jeg mener ikke bestemt at det ikke finnes noen Gud. Jeg holder det for usannsynlig, men muligheten er jo der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Fordi universet trolig er uendelig, og i et uendelig univers er det uendelig med muligheter. I et uendelig univers finnes det så mye at det er usannsynlig at det ikke på minst én liten planet skulle komme sammen akkurat de tilfeldighetene som kreves for å lage intelligent liv.

Æren for at det synes å være en viss orden i resten av verdensrommet også vil jeg tillegge de få grunnleggende naturlovene, og de mener jeg ligger i stoffene selv. Det trenger ikke finnes noen Skaper for at et bestemt stoff skal reagere likt hver gang det havner i samme situasjon.

For øvrig er jeg ikke ateist, men agnostiker, så jeg mener ikke bestemt at det ikke finnes noen Gud. Jeg holder det for usannsynlig, men muligheten er jo der.

Det du beskriver nederst der er vel egentlig ateisme.. Å holde det for svært usannsynlig, altså.

Men jeg vil bare påpeke at vitenskapen nå ikke mener at et stoff reagerer likt hver gang det havner i samme situasjon - i hvert fall ikke hvis jeg har fortsått kvantemakanikken riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke ser kaos rundt deg så ser du kanskje ikke godt nok etter. En solnedgang er vakker, men det som skjer på solens overflate er rimelig kaotisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite i universet er velordnet. For oss mennesker som lever i en forsvinnende kort periode så arter våre omgivelser seg (i vår målestokk), som ordnede og til en viss grad konstante. I galaktisk eller atomisk målestokk så er realiteten snarere komplett kaotisk. Eller, rettere sagt, det fortoner seg som kaotisk fordi vi ikke har oversikt over alle variablene.

En annen ting jeg blir litt forundret over er at mange synes å ha den oppfatningen at universet må ha hatt en skaper. Hvorfor må det egentlig det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestdeluxe

-Charles Darwin

-Evolusjon

-Lansiktig utvikling over lang tid

-Sterkeste artene overlever

-Det er bevist vitenskapelig at menneskets DNA stemmer overens og er beslektet med dyrs (spesielt en apeart som har 99% likt DNA med menneket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg trodde da vitterlig det var enighet blant de fleste kristne og om at skapelselsberetningene er et forsøk fra datidens mennesker på å forklare hvordan verden ble til, satt i lys av deres kunnskaper om verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_tina_*

For det første: alt er ikke tilfedligheter, det er litt evolusjon og naturlig utvalg på gang her.

For det andre.. "velordnet og formidabelet"? Lever vi i samme stjernesystem?

Et av de største hullene i intelligent design-teorien til dere kristne er jo at det helt åpenbart isåfall er et ganske så unintelligent design. Hvorfor lagde den ufeilbarlige Skaperen alt slags kaos og tull i universet og på jorden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

For å være helt ærlig, hvordan kan man hevde at gud i det heletatt eksisterer? Det meste som er skrevet i de religiøse skriftene er av to grunner:

1: Prøve å sette naturlige fenomener i system

2: Kontrollere folket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg håper virkelig ikke vi mennesker kommer i kontakt med intelligente vesener fra en annen planet på lenge, lenge ennå. De må jo tro at majoriteten av oss mennesker er fullstendig blåst som faktisk tror på sånt vås.

Jeg ser egentlig ikke noen grunn til å dikke og dulle for dere religiøse tullinger lenger. Alt dette overnaturlige sprøytet og disse retarderte vrangforestillingene begynner rett og slett å gjøre meg forbanna, og siden fakta og bevis fra den virkelige verden åpenbart ikke siver inn i de trange nøttene deres så velger jeg å bruke det siste virkemiddelet jeg har igjen: latterliggjøring.

Jeg betegner meg selv som agnostiker, men reagerer på den latterlig høye temperaturen som må ligge til grunn for i innlegget ditt. Det er forskjell på aggresjon mot menneskeskapte religioner og aggresjon mot tro pr. se.

Jeg kan for min del ikke påstå med visshet at det ikke finnes noen skapende kraft bak det jeg kjenner som verden (inkl. evolusjonen). Det kan neppe du heller. Det er like vanskelig å motbevise en Gudseksistens som å bevise den. All den tid dette er en erkjennelse som de fleste vitenskapsfolk og troende deler, synes jeg en skal holde seg for god for sånne idiotkommentarer.

For å være helt ærlig, hvordan kan man hevde at gud i det heletatt eksisterer? Det meste som er skrevet i de religiøse skriftene er av to grunner:

1: Prøve å sette naturlige fenomener i system

2: Kontrollere folket.

Hvordan kan man hevde at en slik kraft ikke eksisterer? Bevisbyrden ligger ingensteder (selv om det er vanlig å hevde det i slike diskusjoner). Aksepter og omfavn de ting du forstår, og vær åpen for at det er en del ting en ikke forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser egentlig ikke noen grunn til å dikke og dulle for dere religiøse tullinger lenger. Alt dette overnaturlige sprøytet og disse retarderte vrangforestillingene begynner rett og slett å gjøre meg forbanna, og siden fakta og bevis fra den virkelige verden åpenbart ikke siver inn i de trange nøttene deres så velger jeg å bruke det siste virkemiddelet jeg har igjen: latterliggjøring.

Helt greit. Men du velger å legge skylden på religiøse, og da ser du bort ifra din egen intoleranse. Det er ingen som tvinger deg til å bry deg. Og om du ikke skriver fra utlandet, så bor du i Norge, kanskje det landet i verden hvor du per dags dato best kan unngå å plages av religiøse mennesker. Vil bare legge til at jeg føler det litt på samme måten, og løser dette ved å ikke tilby diplomatiske bortforklaringer, eller tilby meg å glatte over for å tekkes religiøse. Jeg er uenig, og unngår da heller diskusjon med religiøse enn å måtte late som det er noe positivt i troen deres, dersom jeg ønsker kontakt.

Ellers er det et jævla irriterende faktum, at selv om jeg vil påstå at denne kristne sulamitten høyst sannsynlig er funnet på, og at det er mye mer sannsynlig enn den motsatte påstanden, har jeg ingen midler til å kvantifisere sannsynligheten. Og da kan en jo stille seg spm om en kan komme med en sannsynlighetspåstand overhodet. En kan hverken si om Gud er like sannsynlig som 0 gud, eller om han (lol, til og med kjønnet) er mindre sannsynlig. En kan rett og slett ikke si noenting. Det fins faktisk folk som studerer sånt; hva en kan si og hva en ikke har grunnlag for å si. Kunnskap om kunnskap. Eller orkidefag-tomprat, for mer praktisk orienterte individer.

Endret av robotkalle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...