Gå til innhold

Slette bilder på facebook

Anbefalte innlegg

Gjest irritert
Skrevet

Har jeg noen muligheter for å få slettet bilder på facebook som er lagt ut av andre??

Jeg har gitt beskjed til vedkommende at jeg ikke vil at h*n skal legge ut bilder av meg og min familie, men det skjer gang på gang.

Nå sist fra en ferietur der vi var sammen. Kom hjem kl 14 i dag, og allerede kl 16 lå det bilder av båd meg, mannen og barna :nei:

Kan jeg få slettet dem uten vedkommenes samtykke??

Videoannonse
Annonse
Gjest ~VanDora~
Skrevet

Det er nok ingen funksjon som lar deg gjøre det.

Du kan jo alltids true han med anmeldelse eller bare snakke med han.

Desverre så kjenner jeg flere som har slettet seg fra facebook pga det ble lagt ut så mange festebilder av dem. Hvis de ikke lenger er der kan de ikke tagges ihvertfall..

Det er synd ikke flere spør før de legger ut bilder av andre.

Skrevet
Det er nok ingen funksjon som lar deg gjøre det.

Du kan jo alltids true han med anmeldelse eller bare snakke med han.

Desverre så kjenner jeg flere som har slettet seg fra facebook pga det ble lagt ut så mange festebilder av dem. Hvis de ikke lenger er der kan de ikke tagges ihvertfall..

Det er synd ikke flere spør før de legger ut bilder av andre.

Å slette seg fra FB fordi mange bilder av en ligger der vil jeg si er mot sin hensikt. Bildene blir sansynligvis lagt ut likevel, så om man sletter seg har man ikke lenger kontroll på HVA som er der.

"Ute av syne, ute av sinn" funker særdeles dårlig i denne sammenhengen. Vær medlem så du ser og kan følge med på hva som skjer, er mitt råd!

Angående jussen: Du har rett til å kreve bildene fjernet, og den som publiserer har plikt til å rette seg etter ditt krav. Det er (i utgangspunktet) to rettigheter knyttet til et bilde, en rettighet til fotograf, og en til modell/objekt/avbildet.

Jeg vil anta at dersom dette er et seriløst problem for deg vil en soleklar muntlig advarsel være første skritt, der du også gjør klart neste skritt. Funker ikke dette håper jeg politiet vil være behjelpelige med en telefon til vedkommende...før anmeldelse foreligger (for den blir nok uansett henlagt, med mindre det er særlige forhold som ligger til grunn)

Skrevet
Har jeg noen muligheter for å få slettet bilder på facebook som er lagt ut av andre??

Jeg har gitt beskjed til vedkommende at jeg ikke vil at h*n skal legge ut bilder av meg og min familie, men det skjer gang på gang.

Nå sist fra en ferietur der vi var sammen. Kom hjem kl 14 i dag, og allerede kl 16 lå det bilder av båd meg, mannen og barna :nei:

Kan jeg få slettet dem uten vedkommenes samtykke??

De har nok rett de andre her..

Du får nesten bare si fra på nytt og gjøre det klart at du blir skikkelig sinna! Å legge ut bilder av barn uten foreldrenes samtykke synes jeg forresten er en skikkelig uting -jeg har et par bilder ute av venners barn, men da har jeg fått tilatelse på forhånd. (og en "åh, du må huske å legge ut disse").

Vær streng!! Og du kan jo skrive en litt kjip melding under bildet/bildene av typen "Jeg har sagt til deg at jeg ikke vil at du skal legge ut bilder av familien min" -da vil alle vennene deres se meldingen, og h*n får kanskje opp farten litt i slettinga. (litt slemt men :fnise:)

Gjest ~VanDora~
Skrevet
Å slette seg fra FB fordi mange bilder av en ligger der vil jeg si er mot sin hensikt. Bildene blir sansynligvis lagt ut likevel, så om man sletter seg har man ikke lenger kontroll på HVA som er der.

"Ute av syne, ute av sinn" funker særdeles dårlig i denne sammenhengen. Vær medlem så du ser og kan følge med på hva som skjer, er mitt råd!

En person som har profil på facebook kan bli tagget på bildene og da vil dette komme opp hvis du feks søker på navnet på nett, etter hva jeg har hørt.

Men du kan ikke tagge noen som ikke har profil der.

Derfor har de slettet seg.

Skrevet
En person som har profil på facebook kan bli tagget på bildene og da vil dette komme opp hvis du feks søker på navnet på nett, etter hva jeg har hørt.

Men du kan ikke tagge noen som ikke har profil der.

Derfor har de slettet seg.

Jo du kan jo på en måte tagge noen som ikke har profil.

Men da vil bare navnet stå der (i svart skrift) uten link til noen profil.

Når det gjelder det at man får opp bildene hvis man søker på navnet på nettet så tror jeg ikke det funker. ... Dvs. jeg forsøkte nå å søke på navnet til min sønn (det han bruker på facebook) som jeg vet at ingen andre har. Det kom ikke opp et eneste bildet når jeg googlet ham. Og jeg vet at han er tagget på maaaange bilder på facebook.

Skrevet

Du kan selv fjerne taggene på bilder av deg. Du kan også stille inn slik at ingen kan klikke på "bilder av xxx" og få opp alle bildene du er tagget på.

Men siden du klager på at de også har lagt ut bilder av barna dine også, går jeg utifra at det ikke er taggingen som er problemet. Tagget eller ikke, bildene ligger der jo fortsatt så alle vennene deres kan se. Og hvis albumet ikke er privat, kan jo "alle" se bildene. Det er utrolig mange som glemmer å begrense hvem som kan se bildene sine.

Når det er sagt. Nei, det hjelper ikke å slette seg selv fra facebook. Bildene ligger der fortsatt. Jeg mener at hvis dere er så gode venner at dere er på turer sammen, så kan du også kreve at de skal fjerne bildene, uten at det (antakeligvis) vil bli vanskeligheter ut av det (at de nekter, osv). Forklar dem hvorfor du ikke ønsker at bilder av din familie skal ligge ute. Er de voksne folk, så respekterer de det. Hvis de nekter, så bør du sterkt vurdere om dette er noen du ønsker å feriere/omgås med ved senere anledninger.

Skrevet

Jeg synes det er en uting at folk legger ut bilder av andre uten å spørre om lov først. Jeg gjør det ikke, selv barna og min kjære må godkjenne det først - gjennsidig.

Skrevet (endret)
Jeg synes det er en uting at folk legger ut bilder av andre uten å spørre om lov først. Jeg gjør det ikke, selv barna og min kjære må godkjenne det først - gjennsidig.

Det er ikke bare en uting, det er kort og godt forbudt ved lov!

Endret av Snill
Gjest Glør
Skrevet

Prøv å rapporter det til facebook?

Og til syvende og sist tror jeg nok ikke jeg hadde ønsket å være venn med en sånn person, så det enkleste er vel å ikke tilbringe for mye tid sammen, slik at personen ikke får tatt noen bilder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...