Gå til innhold

salg av leilighet til samme pris som du selv kjøpte

Anbefalte innlegg

Skrevet

si at du kjøper en bolig til 1,6 mill - og så skal du selge.

prisen du får er samme som du kjøpte for.

det betyr at den prosentsummen som megler skal ha av salgssum da går i direkte tap?

:tristbla:

så hvis jeg kan regne tilsammen 5% som jeg så var angitt på dinsidebolig - så vil jeg sitte igjen med lån på 80 000 etter salg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er fare for det, ja. Har du fullfinansiert boligen, og ikke har nedbetalt noe på lånet, vil du sitte med restgjeld etter at megler har fått sitt. Det er dessverre mange som opplever dette nå for tiden, eller enda verre at de må selge for under det de selv ga for boligen. Det er ikke uten grunn bankene har blitt restriktive med å fullfinansiere boliger nå. Det blir veldig vanskelig å komme inn på boligmarkedet igjen hvis du selger med tap. Restlån, ingen egenkapital og ikke rett til førstehjemslån er ingen god kombinasjon.

Gjest strykebrett
Skrevet

Meglerhonorar er en ting som gjør at du taper på å selge til samme pris. En annen ting er at 1.6 mill i dag er mindre penger enn 1.6 mill for ett år siden. Konklusjonen blir at du taper penger ja.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Men du har jo hatt en plass og bo da.

si du har bodd der i feks 2,5år

om du leier en bolig for 10.000 inkl alt/mnd

kan du sansynligvis eie din egen med tilsvarende standard for en kostnad på rundt 7750/mnd da vil du kunne spart 67500,- noe som burde hold til en rimelig megler for en leilighet:)

Skrevet
Men du har jo hatt en plass og bo da.

si du har bodd der i feks 2,5år

om du leier en bolig for 10.000 inkl alt/mnd

kan du sansynligvis eie din egen med tilsvarende standard for en kostnad på rundt 7750/mnd da vil du kunne spart 67500,- noe som burde hold til en rimelig megler for en leilighet:)

? ikke med dagens boligpriser nei.

vi kjøpte samme standard som vi leide for.

leide for 6000, betaler med dagens rente 10 000 med lån/husleie.

så vi betaler definitivt mer for å eie ja, selv om det jo lønner deg i det veeeldig lange løp.

vi har egenkapital, og førstehjemslån - men egenkapitalen er bare 5%.

uansett så taper man jo egenkapitalen da, noe som er veldig kjipt når pengene kommer fra arv fra aller nærmeste familie....:/

hadde ikke vært "så tungt" å tape dem hvis det var egenoppsparte midler merker jeg.....

et altermativ hvis man ikke skal kjøpe nytt er jo å leie ut, men det er heller ikke så lett når leieprisene i vår by er lavere en eiepriser.

akk og ve - ikke lett å være voksen:P

Gjest cona*
Skrevet

Vi er i samme situasjon. Så du har min fulle sympati!

Det er nå man skulle vært barn og ikke ansvarlig voksen kjenner jeg...

Vi vurderer å leie ut, for hvis vi taper 1500 i 12 mnd så er det 18 000 i minus. Men selger vi idag så taper vi antagelivis hele innskuddet på 200 000,-

Men igjen er spørsmålet om vi har råd til å tape 1500,- i mnd da. Ikke lett dette her. :sukk:

Skrevet
Vi er i samme situasjon. Så du har min fulle sympati!

Det er nå man skulle vært barn og ikke ansvarlig voksen kjenner jeg...

Vi vurderer å leie ut, for hvis vi taper 1500 i 12 mnd så er det 18 000 i minus. Men selger vi idag så taper vi antagelivis hele innskuddet på 200 000,-

Men igjen er spørsmålet om vi har råd til å tape 1500,- i mnd da. Ikke lett dette her. :sukk:

minner meg om kommentaren jeg hadde som barn: "gleder meg til å bli voksen, for da har man penger og kan kjøpe alt godteriet man vil" .... :fnise:

tape 200 000 ja....eeeh....

hadde vært lettere å akseptere om markedet hadde vært stabilt lenge, men når flere jeg kjenner som kjøpte leilighet før meg(de tok ikke utdannelse, og ville dermed ikke flytte på seg) kjøper seg stor enebolig fordi de har tjent over 1 million på salg, ja da........ :sjenert:

kunne jo vært en mellomting liksom:/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...