Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Etter noen år med små sandkasse-hender, fingeravtrykk a la Bolognese og en og annen kreativ tegning, er mine hvite vegger blitt.... en smule mindre hvite. Lett gråaktige, faktisk, med pikante innslag av oransje, brunt og grønt.

Så i sommer hadde jeg tenkt å male. Men (litt pinlig, dette her), jeg har faktisk aldri malt en vegg. Å føre børste eller rull opp og ned er ikke det vanskeligste i verden, men det finnes vel andre momenter også, som malingstyper og underlag og slikt...

Veggene har litt "struktur" på en måte. Jeg vil anta at det er lagt en tapet med opphøyd mønster, enten hvit i seg selv eller malt hvit. Jeg vet også at den ikke er vannfast for jeg har prøvd å vaske flekker med salmiakk... = hvit klut. Er det noe jeg må tenke på her, eller er det bare å kjøpe en bøtte og sette i gang? Hva er forskjell på rulle og kost? Er dyr maling bedre enn hvit, eller er det hipp som happ?

Vet om dette med maskeringsteip og aviser på gulvet... Er det andre tips for å få det til å gå bra (og fort)?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Åh, jeg hiver meg på her, lurer på nøyaktig det samme! Har flyttet inn i en leilighet med skjoldete og stygge vegger så planlegger å male i sommer men er helt grønn..

Gjest Gjest
Skrevet

Du må begynne med å vaske veggene godt. Deretter legger man utover aviser, og tar tape på lister og andre steder man helst ikke vil skal bli hvite. Så bruker du rullen på veggene, og går over med en liten kost i hjørner og inntil listene. Husk å ta tapen av med en gang du har malt - om du lar den sitte på, blir det et lite helvete å få alt av, når malingen har tørket og klistrer den fast til veggen.

Siden veggene er hvite fra før, trenger du ikke bekymre deg for grunning. Det er bare å sette igang.

Du må bruke rulle på veggen for at det skal bli jevnt. Når man bruker kost blir det ikke jevnt, man kan se mønsteret etter hårene i børsten, samt at retningen på strøkene også synes godt. Så bare børste på stedet rullen ikke kommer til.

Jeg malte med Jotun Lady i fjor, og jeg er veldig fornøyd. Den er vannbasert, noe som gjør det så mye enkelre om man nå skulle søle maling under prosessen. I tillegg er det "ingen skadelig avdamping", som de ufattelig irriterende dukkehusdukkene gnåler om, og det lukter ikke hyl og helvete i lengre tid etterpå.

Gjest Gjest_*M*_*
Skrevet
Husk å ta tapen av med en gang du har malt - om du lar den sitte på, blir det et lite helvete å få alt av, når malingen har tørket og klistrer den fast til veggen

Et tips: ikke bruk den vanlige "beige-hvite" maskeringstapen, kjøp den blå istedet. Den sitter ikke like godt fast i veggen og har (hos meg) vært lett å fjerne flere dager etter at maleseansen var over.

Og vær nøye med tapingen! Det er fryktelig irriterende å dra av tapen og finne små striper med umalt bakgrunn dersom tapen har kommet på litt skjevt eller ujevnt.

Dersom du skal male flere strøk så pakk rull og malingsbrett godt inn i plastpose så slipper du å vaske utstyret før neste strøk.

Skrevet

Tusen takk for gode tips! :blomst:

Da føler jeg meg litt tryggere på det jeg skal gjøre. Og jeg vasker altså veggene først, selv om litt av den gamle malingen går med i dragsuget?

Skrevet

Ja, de må vaskes først uansett - bruk salmiakkvann :)

Jeg malte gangen i dag faktisk - har bare grunnet ennå da, men ser allerede nå at det blir bra. Gleder meg til å bli ferdig; da står stua for tur :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...