Gjest Gjest_Studenten_* Skrevet 15. juni 2009 #1 Skrevet 15. juni 2009 Jeg er en godt voksen kvinne på 35 år som studerer.På studiefest ble jeg full og prøvde meg på min lærer.Jeg sa til ham at jeg syntes at han var sexy og spurte om en date.Han sa nei og så pinlig berørt ut for å si det på den måten.Dette skjedde på fredag. Vi har ferie og nytt semester begynner i august.Har ikke lyst til å se ham et par dager i uka i flere år til. Kommer til å grue meg hele sommeren til semesterstart. Hvordan overlever jeg til høsten?
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2009 #2 Skrevet 15. juni 2009 Jeg har hatt kjempeselvtillitt i forhold til studiene også,men nå kommer jeg ikke til å tørre å åpne kjeften engang.
Gjest Gjest_Kate_* Skrevet 15. juni 2009 #3 Skrevet 15. juni 2009 Jeg er en godt voksen kvinne på 35 år som studerer.På studiefest ble jeg full og prøvde meg på min lærer.Jeg sa til ham at jeg syntes at han var sexy og spurte om en date.Han sa nei og så pinlig berørt ut for å si det på den måten.Dette skjedde på fredag. Vi har ferie og nytt semester begynner i august.Har ikke lyst til å se ham et par dager i uka i flere år til. Kommer til å grue meg hele sommeren til semesterstart. Hvordan overlever jeg til høsten? Siden det var alkohol med i bildet tror jeg læreren vil forstå at dette er en "fylla-har-skylda" episode. Det kan godt hende han har opplevd dette før også. Svært mange forelesere har nemlig det. Jeg ville sendt ham en mail og bedt om unnskyldning for oppførselen, og til høsten latet som ingenting. Alternativet er jo å søke om overflytting til et annet studiested. Men det blir litt vel drastisk kanskje...
Gjest annen student Skrevet 15. juni 2009 #4 Skrevet 15. juni 2009 Dette med å prøve seg på lærere er i høyere utdanning ganske vanlig. Veldig mange har gjort det, og de aller fleste har hatt lyst til å gjøre det. Så ikke tenk mer på det.
Gjest Gjest_maki_* Skrevet 15. juni 2009 #5 Skrevet 15. juni 2009 Ouch! Slapp av,du kommer til å kunne le av det en dag,helt sikkert Grusomt flaut der og da,og en stund etter,men det går over! Godt forslag å sende mail å beklage,sleng gjerne med at han får ta det kom et kompliment
Gjest *smak* Skrevet 15. juni 2009 #6 Skrevet 15. juni 2009 Selv om han ble sint der og da, tror jeg innerst inne at han er litt smigret.. Ta det helt med ro du
Gjest m47 Skrevet 15. juni 2009 #7 Skrevet 15. juni 2009 Jeg er en godt voksen kvinne på 35 år som studerer.På studiefest ble jeg full og prøvde meg på min lærer.Jeg sa til ham at jeg syntes at han var sexy og spurte om en date.Han sa nei og så pinlig berørt ut for å si det på den måten.Dette skjedde på fredag. Vi har ferie og nytt semester begynner i august.Har ikke lyst til å se ham et par dager i uka i flere år til. Kommer til å grue meg hele sommeren til semesterstart. Hvordan overlever jeg til høsten? Ikke glem at han måtte si NEI, ellers hadde han fått problemer med yrkesetikk og regler.
Gjest strykebrett Skrevet 15. juni 2009 #8 Skrevet 15. juni 2009 Skjønner ikke hva dere her mener TS har å beklage?? Hun ga mannen et kompliment og ba han med på date. Er det liksom noe man må si unnskyld for nå da? Nei, gå på skolen med hodet høyt hevet du. Vær stolt over at du er ei jente som ikke sitter med henda i fanget og venter på drømmeprinsen, men heller tar initiativet selv. Syns ikke du har noe å skamme deg over jeg.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 15. juni 2009 #9 Skrevet 15. juni 2009 Ikke glem at han måtte si NEI, ellers hadde han fått problemer med yrkesetikk og regler. Det er ingen regler imot dette. Studenter på høgskoler/universiteter er jo over 18 år. Men moralsk sett vil selvsagt slike forhold være betenkelige. Men jeg vet om flere studenter som har hatt forhold til forelesere.Både rent vennskapelige, men også seksuelle relasjoner.Det er ganske utbredt virker det som.
Sheenaca Skrevet 15. juni 2009 #10 Skrevet 15. juni 2009 Mener å ha hørt fra diverse forelesere at de ikke akkurat er uvant med tilnærmelser fra studentene. En foreleser jeg hadde på universitetet startet skoleåret med å fortelle at han hadde kone og et barn på tur, bare så vi var klar over det Han var også ganske så kjekk, og en utrolig flink foreleser, så jeg regner med at han hadde fått ganske mange tilbud hvis han ikke hadde sagt fra med en gang. Synes ikke du har noe å skamme deg over, dere er jo voksne begge to. Jeg mener du kan sende en mail og beklage hvis du prøvde deg på ham kun fordi du var full. Er det noe du kunne ha funnet på ellers også er det jo en ærlig sak, og ingenting å beklage. Man kan jo ikke holde seg til å kun prøve seg på folk man vet man får ja fra...da kommer man ikke langt.
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2009 #11 Skrevet 15. juni 2009 Synes ikke du skal beklage, ettersom du ikke har gjort noe galt. Ved å beklage gjør du også saken større. Og det er egentlig en ubetydelig sak, som han sikkert glemmer fort, fordi han antagelig får mange tilnærmelser.
Ethereal Skrevet 15. juni 2009 #12 Skrevet 15. juni 2009 Jeg hadde latt som ingenting. Hvis han tok det opp, hadde jeg ledd det bort og forklart at det bare skjedde fordi jeg var full. Uansett har ikke en lærer lov til å ha et forhold med sin elev.
Gjest gjestdeluxe Skrevet 15. juni 2009 #13 Skrevet 15. juni 2009 Hvordan overlever jeg til høsten? Jeg synes at din foreleser reagerte klønete...typisk norsk innadvendt mann? Han burde kanskje ha følt seg litt smigret over å bli invitert med ut på date og få høre at han ser sexy ut. Om han så ikke likte deg og at du ikke er hans smak, får så være, men han kunne jo ha smilt og sagt i en hyggelig tone at han nok ikke datet sine studenter, og takket for komplimentet. Det er pinlig når folk føler seg pinlig berørt. Men om du ikke har gjort mer enn dette, og ikke fortsetter (det er jo egentlig ikke spesielt høflig å si slikt til sin lærer), så overlever du det, han har sikkert glemt det til høsten.
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2009 #14 Skrevet 15. juni 2009 Jeg hadde latt som ingenting. Hvis han tok det opp, hadde jeg ledd det bort og forklart at det bare skjedde fordi jeg var full. Uansett har ikke en lærer lov til å ha et forhold med sin elev. Lærer og elev-forhold på ungdomsskole og videregående er forbudt ja, men foreleser-student forhold ved høyskoler/universiteter er fullt lovlig,og ganske utbredt.
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2009 #15 Skrevet 15. juni 2009 Lærer og elev-forhold på ungdomsskole og videregående er forbudt ja, men foreleser-student forhold ved høyskoler/universiteter er fullt lovlig,og ganske utbredt. Det ville jeg ikke trodd var lovlig, ettersom han jo gir karakterer til elevene.
Lilywhite Skrevet 15. juni 2009 #16 Skrevet 15. juni 2009 Jeg ville nok bare latet som ingenting. Litt flaut, ja, men tror ikke han går rundt å tenker på det etter 2 måneder... Det skjedde jo også i fylla, og som de andre sier er det sikkert ikke første gang han har opplevd noe sånt... Tidligere stred det mot universitetets regler å ha et forhold til en student dersom man var ansatt, men denne regelen mener jeg er fjernet, i allefall ved UiB. Mulig at regelen fortsatt gjelder for veiledere ved bachelor/masteroppgave.
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2009 #17 Skrevet 15. juni 2009 Det ville jeg ikke trodd var lovlig, ettersom han jo gir karakterer til elevene. En må gi beskjed om et slikt forhold til skolen. Må ordnes med eksamen ol. Har jeg ihvertfall hørt. Er ikke kjempeuvanlig med forhold mellom student om foreleser. Vet om flere elsempler der jeg har studert tidligere.
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2009 #18 Skrevet 16. juni 2009 Lat som ingenting du! Jeg opplevde at en ung lærer (jeg var 20 år) la an på meg under en reise med klassen. Joda ikke nok med det - han hadde hele klassen som vitner. Jeg gikk resten av året og latet som ingenting... klart de andre i klassen minnet han på det innimellom. Jeg bare lo.. han rødmet stakkaren. Jeg avviste han pent .. Så fint ut som om han overlevde og tok tabben sin på strak arm. Sikker på at dette er vanlig blant lærere - at de blir forsøkt sjekket opp.
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2009 #19 Skrevet 16. juni 2009 Har dere noen konkrete tips til hvordan jeg bør oppføre meg? Jeg vil ikke sende mail med unnskyldning. Jeg føler at dette går på selvtillitten løs. Jeg har lave tanker om meg selv stort sett ,men får veldig høy selvtillit i fylla. Jeg kommer til å fremstå stakkarslig og tafatt på undervisningen nå.Jeg fikk selvtillit av å studere og være ute blant folk ,men nå er den på retur. Jeg gruer meg noe sinnsykt,men vil ikke stikke av med halen mellom bena heller.Det er ikke noe lignende studie i nærheten heller og studiet i seg selv er morsomt og lærerikt.Jeg kommer ikke til å ha selvtillit til å stille spørsmål og svare i timene nå.Jeg er lei meg og selvtillitten er på bånn.
Gjest Gjest_tina_* Skrevet 16. juni 2009 #20 Skrevet 16. juni 2009 Det ville jeg ikke trodd var lovlig, ettersom han jo gir karakterer til elevene. Jeg tror aldri jeg har fått karakter av en foreleser, eneste jeg kommer på er noen små oppgaver hvor man får bestått/ikke bestått og som bare gir rett til å gå opp til eksamen. Spørs vel på studie/fag, men de fleste jeg har tatt har skole-eksamen hvor man ikke skriver navnet sitt engang eller oppgaver og muntlig med eksterne sensorer. Tilbake til tema så er jeg enig med resten om at du ikke skal bry deg. Fortsett og være som vanlig! Han har sikkert fått tilnærmelser hundre ganger før, og innerst inne blir vi jo alle litt smigret. I tillegg så var det i fylla, og da er det lettere å blåse det vekk. Innen høsten har nok både du - og spesielt han - kommet over hele greia. Så lenge du ikke oppfører deg som du er pinlig berørt, så vil ikke han heller gjøre det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå