Gå til innhold

Vask av dunpute

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Har tenkt å vaske en dunpute som det er kommet en flekk på som jeg ikke vet hva er. Det står at den kan vaskes i maskin og tas i tørketrommel.

Kan en bruke vanish på dunputer også før en vasker den?

Jeg har ikke tørketrommel, så den må henge til tørk. Hvor lang tørketid må en beregne og blir puta rar i fasongen av å ikke bli tromlet?

Bruker en vanlig program eller finvask, hvordan er det med sentrifugering?

Vanlig vaskemiddel eller noe spesielt?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_mink_*
Skrevet

Det er faktisk litt viktig å få tørket dunputer i tørketrommel, helst sammen med tennisballer eller noe annet som fluffer den opp under tørkingen. Ellers får du en flat, hard, "druknet katt" av en hodepute.

Utover det ville jeg ikke brukt vanish eller andre vaskemidler som inneholder enzymer.

Jeg bruker Milo og 40 grader hurtigvask eller vanlig kulørtvask, og som sagt tørketrommel med tennisballer.

Skrevet

Du kan godt vaske puten med vanlig vaskemiddel og litt Vanish hvis den er veldig skitten, men å tørke dunputen ved å henge den til tørk blir det ikke noe greie på. Skal den bli luftig og fin igjen uten "klumper" må du ta trommel og tørke den der sammen med et par tennisballer eller såkalte "dryer-balls" som de selger på bla. Elkjøp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...