Gå til innhold

skoleavslutning, kan stemor være med?

Anbefalte innlegg

Gjest canto
Skrevet

vet ikke om dette er skrevet om før, men tar meg den frihet å skrive et innlegg.

Det er avsluttning på skolen til min stesønn med grilling med foreldre, søsken osv. Denne uken er han hos oss og han vil gjerne at jeg skal være med (meg og lillebroren) Jeg har allerede sagt til han at vi skal være med, men nå begynner mor å gjøre seg vanskelig. Hun nekter å komme så lenge jeg er der.

Min stesønn er mest opptatt over om meg og halvbroren kommer og har ikke spurt enda om moren kommer. Hva gjør jeg? Kommer likevel? Jeg mener at nå har jeg vært en del av livet deres så lenge, jeg har en morsrolle den uken de er hos oss, jeg er mor til hans halvbror, så jeg mener det er naturlig at jeg også får være med på slike ting.

Det må vel være flere i samme situasjon. Hvordan gjør dere det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
vet ikke om dette er skrevet om før, men tar meg den frihet å skrive et innlegg.

Det er avsluttning på skolen til min stesønn med grilling med foreldre, søsken osv. Denne uken er han hos oss og han vil gjerne at jeg skal være med (meg og lillebroren) Jeg har allerede sagt til han at vi skal være med, men nå begynner mor å gjøre seg vanskelig. Hun nekter å komme så lenge jeg er der.

Min stesønn er mest opptatt over om meg og halvbroren kommer og har ikke spurt enda om moren kommer. Hva gjør jeg? Kommer likevel? Jeg mener at nå har jeg vært en del av livet deres så lenge, jeg har en morsrolle den uken de er hos oss, jeg er mor til hans halvbror, så jeg mener det er naturlig at jeg også får være med på slike ting.

Så lenge dette er en tilstelning som er åpen for "alle", det vil si at besteforeldre osv. kan være med om det er ønskelig, så kan ikke mor nekte dette. Dette har i alle fall vi blitt opplyst om fra meklere osv. Men én ting er jo det juridiske, en annen ting er jo hva man velger å gjøre forhold til hvor mye bråk / ubehageligheter det vil bli...

Vi har vært igjennom mye av det samme: Ungene bor hos min samboer og meg, er kun hos moren sin annenhver helg. Moren ville nekte meg å være med på diverse møter osv, og ønsket heller ikke at jeg skulle være med på avslutninger osv. Etter en meglingsrunde, hvor hun ble gjort oppmerksom på at hun ikke hadde anledning til å nekte far å ta med meg, kun nekte å møte i samme møte som meg (dvs. at hun kunne nekte at vi skulle møte på samme konferansetime, men ikke at far tok med meg på separat konferansetime, osv), har ting fungert greit.

Jeg møter nå som en av ungenes foresatte, men alle er jo selvfølgelig klare på at jeg ikke er barnas mor, men en omsorgsperson i hverdagen. Det er viktig for far at jeg kan og vil møte, fordi mor bor så langt unna, og fordi han selv har en jobb med skiftordninger som gjør at han ikke alltid er tilgjengelig og kan møte selv.

Nå er det altså far som har det som før het daglig omsorg i vårt tilfelle, så jeg skal ikke uttale meg om hvordan dette er i forhold til f.eks. 50/50.

En helt annen sak, er jo at dette skal være en fin dag for dere alle! Hvordan dere velger å løse denne saken med DET i bakhodet, er jeg litt mer usikker på. Hva vil være mest ålreit for barnet? Det er etter mitt syn det viktigste å tenke på! Personlig ser jeg det som helt naturlig at dere ønsker å være med når det er i den uken hvor barnet er hos dere, og jeg synes også det er naturlig at mor, som nettopp mor, ønsker å være med. Det beste hadde jo vært om dere kunne møte alle sammen, og om ikke annet holde en høflig tone - men jeg vet av erfaring at det ikke alltid er så lett.

Lykke til, uansett!

Skrevet

Jeg blir så irritert på foreldre som bare ser seg selv, og ikke tenker på barna i det hele tatt. Jeg syns du skal gjøre det barnet vil, så får mor heller svare for om hun ønsker å komme eller ikke. Håper bare hun klarer å være voksen nok å se barnet, men beklageligvis er det enkelte som ikke klarer det.

Skrevet

Du må tenke langsiktig. Er det mulig at far kan ta med halvbroren og går, dersom dere på forhånd vet at det blir mye trøbbel hvis du også stiller? Man må faktisk svelge ti-tolv kameler iblant. Tenk på hva som er det beste for barnet i det lange løp. Dersom dere vet at mor blir sur et par uker, og så er det over, synes jeg du kan gå. Dersom dere vet det blir samværstrenering, at mor begynner å sutre, klage og snakke til barnet om dette, ringer dere og skal diskutere opp, ned og i mente osv., synes jeg dere bør finne en annen løsning.

Gjest canto
Skrevet

halvbroren (min sønn) er bare 3 mnd, så vil ikke sende han med aleine med hensyn til både amming og det at det kan bli mye for far med 3 barn aleine. Jeg synes også at det først og framst er barna som må taes hensyn til og ikke hvor sur mor blir. Vi er en familie og jeg mener det er naturlig at jeg som "reservemor" da blir med.

Tenker også på det at jeg kunne tenke meg å bli kjent både med klassekamerater og foreldre for å kunne ringes hvis han vil på besøk til noen osv.

Vet at man må "svelge mange kameler" og jeg føler at jeg har svelgt min del. Det første året etter at vi flyttet sammen, ville hun ikke levere fra seg barna så lenge jeg var i huset. Jeg dro da til venninner osv, men syntes det var litt nederlag å bli "kastet ut fra mitt eget hjem".

Hun har også dratt ut til foreldrene hans å fortalt løgner som f.eks at jeg har vært gravid før og kun var sammen med han for å bli gravid. Jeg nektet for dette selvfølgelig da foreldrene hans spurte og hun stod på sitt så jeg gikk tilslutt til legen og fikk det ut svart på hvitt at dette ikke var sant.

Etter dette har hun kontaktet både venner og foreldrene hans igjen (de snakker ikke med henne lenger nå) og forteller ting som er langt fra sannheten. Jeg vil ikke lage noe stort oppstyr av hensyn til ungene, men føler at jeg har svelgt min del av kamelene for å si det sånn.

Min stesønn er veldig opptatt av at jeg er med og jeg har lyst, så kommer nok til å gå. Så får det være opp til henne hvordan hun takler dette, hensynet til barna kommer først

Gjest No wonder women
Skrevet (endret)

Hvis mor nekter å komme hvis du går, så er det mest rimelig at du holder deg hjemme. Ikke det at jeg støtter henne, men det er først og fremst hennes barn og da tror jeg guttene blir skuffet om ikke hun kommer.

Endret av No wonder women
Gjest Gjest
Skrevet

Hos oss går eg på dei tilstelningane i lag med far og hans barn og han er med på tilstelninger med mine barn. Det vil bli noe kunstig om far og fellesbarn skulle reise på tilstelninger på skolen uten at eg kunne være med. Mor til min manns barn hadde seg ei utblåsning i gymsalen på skolen første gang eg var med på avsluttning til jul, men om kvelden ringde ho min mann og beklaga oppførselen sin. Det var jo heilt klart ho som dumma seg ut i ofentlig.

Skrevet

Samboeren til eksen min har vært med på slike tilstelninger siden de ble sammen, jeg har alltid syns at det er helt greit da hun er en viktig del i min datters liv.

Jeg ser ikke vitsen med å lage bråk for en så liten bagatell som dette faktisk er.

Det beste for ungene er at foreldrene klarer å samarbeide og å oppføre seg som voksne og ikke som små drittunger som ikke får viljen sin.

Skrevet (endret)

Dra du. Så får hun lage et helvete. Din stesønn ville ha deg der sammen med sin lillebror. Det er hans dag.

Endret av Miss Shorty
Leif
Skrevet
Hvis mor nekter å komme hvis du går, så er det mest rimelig at du holder deg hjemme. Ikke det at jeg støtter henne, men det er først og fremst hennes barn og da tror jeg guttene blir skuffet om ikke hun kommer.

Jeg er enig med deg, No WW.

TS:

Dette høres ut til å være en mor som har stort potensiale til å skape en haug med trøbbel i lang tid fremover. Hun har allerede bevist at hun kan det. Ser at du har svelget en del kameler, men for barnas del synes jeg du bør svelge et par til. Mor trenger tydeligvis lenger tid på seg til å bli vant med deg, og nå også halvsøsken til sin sønn. Siden lillebror er så liten og du fortsatt ammer synes jeg, som No WW, at det beste for barna er at du holder deg hjemme med han. Det vil nok bli bedre med årene.

Gjest canto
Skrevet
Samboeren til eksen min har vært med på slike tilstelninger siden de ble sammen, jeg har alltid syns at det er helt greit da hun er en viktig del i min datters liv.

Jeg ser ikke vitsen med å lage bråk for en så liten bagatell som dette faktisk er.

Det beste for ungene er at foreldrene klarer å samarbeide og å oppføre seg som voksne og ikke som små drittunger som ikke får viljen sin.

Synes det er supert at det finnes folk som deg som ser på "stemor" som en resurs for barna framfor en trussel. En ekstra person som er glad i og tar vare på barna. Så lenge jeg er en viktig del i barnas liv og han ønsker å ha meg der, føler jeg at det er naturlig at jeg går.

Skrevet

Jeg syns det er viktigst at mor blir med i dette tilfelle og om hun ikke blir med som følge av at du er der, syns jeg du skal holde deg hjemme.

Om du f.eks. kom inn i bildet mens mor og far fortsatt var sammen (utroskap, hun ble forlatt til fordel for deg) holder jeg med moren i dette tilfelle og syns at du skal respektere hennes følelser.

Om dette ikke er tilfelle og du kom inn i bildet i etterkant, syns jeg det er synd at moren ikke respekterer forholdet mellom deg og far og at dere faktisk er en familie. Da syns jeg hun er urimelig og det er synd hun ødelegger for sønnen sin som gjerne vil ha deg med.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Jeg synes du skal dra. Stesønnen din har bedt deg om å bli med, og dersom mor er så lite voksen at hun ikke kan være på en tilstelning sammen med deg, så får hun bli hjemme.

Og for å tenke litt langsiktig: Det her er en skoleavslutning. Hvordan skal det da gå når tiden for f.eks konfirmasjon, giftemål eller andre tilstelninger kommer? Skal mor true med å ikke komme da også, fordi du også er bedt?

Jeg for min del synes det høres ut som om du har svelget nok kameler.

Gjest Gjest
Skrevet

Faren til min hadde med seg sin nye i barnehageavslutning, helt uproblematisk for meg. Min var glad for å ha oss alle sammen der :)

På foreldremøter på skolen dukket mor, stefar og far til en elev opp. Synes det var koselig å se at de alle brydde seg og samarbeidet om barnet deres.

Barna gleder seg til å gjøre noe sammen med alle sine, synd at bitterhet skal stoppe det.

Gjest canto
Skrevet
Jeg syns det er viktigst at mor blir med i dette tilfelle og om hun ikke blir med som følge av at du er der, syns jeg du skal holde deg hjemme.

Om du f.eks. kom inn i bildet mens mor og far fortsatt var sammen (utroskap, hun ble forlatt til fordel for deg) holder jeg med moren i dette tilfelle og syns at du skal respektere hennes følelser.

Om dette ikke er tilfelle og du kom inn i bildet i etterkant, syns jeg det er synd at moren ikke respekterer forholdet mellom deg og far og at dere faktisk er en familie. Da syns jeg hun er urimelig og det er synd hun ødelegger for sønnen sin som gjerne vil ha deg med.

Vi ble sammen ETTER at det var slutt mellom dem. De var enige om bruddet og begge to hadde gått med ønske om å slå opp lenge. Hun fant seg kjæreste først, som min samboer også jobber med og de to snakker fint sammen. Han er der alltid når min samboer leverer barna annenhver uke og han sier han synes det er flott at hun har funnet seg en som er glad i barna.

Har aldri gjort henne noe, og prøvde en gang og ringe og spørre om vi skulle ta en kopp kaffe for å i det minste kunne snakke sammen for barnas del (de blir jo eldre og kommer til å merke det). Jeg fikk da som svar at hun var lei av at jeg lekte "glamorfamilie" med hennes barn. Jeg mener hun bør være glad for at barna trives her, jeg er fullt klar over at det er hun som er moren, men vil også at barna skal trives her hos oss.

Skrevet
Vi ble sammen ETTER at det var slutt mellom dem. De var enige om bruddet og begge to hadde gått med ønske om å slå opp lenge. Hun fant seg kjæreste først, som min samboer også jobber med og de to snakker fint sammen. Han er der alltid når min samboer leverer barna annenhver uke og han sier han synes det er flott at hun har funnet seg en som er glad i barna.

Har aldri gjort henne noe, og prøvde en gang og ringe og spørre om vi skulle ta en kopp kaffe for å i det minste kunne snakke sammen for barnas del (de blir jo eldre og kommer til å merke det). Jeg fikk da som svar at hun var lei av at jeg lekte "glamorfamilie" med hennes barn. Jeg mener hun bør være glad for at barna trives her, jeg er fullt klar over at det er hun som er moren, men vil også at barna skal trives her hos oss.

Da syns jeg mor i dette tilfelle opptrer SVÆRT umodent! Og ikke minst egoistisk! Gutten vil tross ha både deg og småsøsken med.. Synd at hun skal sette kjepper i hjulene.

Da syns jeg du skal dra, siden situasjonen er at du har komme inn i bildet etterpå! Det blir mors tap om hun skal sitte hjemme og furte istedefor å oppleve sin sønns skoleavslutning! Så får heller mor ta det på sin kappe når sønnen blir skuffa, sånn at ikke han blir skuffet over deg og tror du ikke vil komme på avslutningen hans!

Gjest annemor30
Skrevet

Klart du går! og kos deg på avslutningen! Mor kan da gjerne gå, dere trenger da ikke sitte ved samme bord??

Skrevet

Med mindre mor forandrer mening (noe hun så klart burde, hvis hun setter sønnen sin i fokus), så hadde jeg holdt meg unna. Det gagner ikke ungene hvis det blir en "scene" på sånne tilstelninger!

Jeg har vært stemor til tre i sju år. Jeg har vært med på første skoledager, barnehageavslutninger, skoleavslutninger, julefester, ja - you name it... OM mor hadde et problem med det i starten, så viste hun det aldri og holdt klokelig munn - og all ære til henne for det!

I år har jeg ikke vært med på sommeravslutningene til ungene. Rett og slett fordi skolen har begynt å si at hvert barn får ha med seg maks 4 "tilskuere" til sånne ting - og hvis både sambo, jeg og vår felles datter (hun er 3 år og kan ikke være alene hjemme) skal gå, så er det bare EN plass igjen - det betyr at ingen søsken, besteforeldre osv kan gå. Regelen kan så klart diskuteres, men det er nå engang sånn og da viker jeg plassen sånn at både mamma og mormor og søsken kan få være med istedenfor.

Jeg synes mannen din burde "presse" henne litt til å endre mening. Det beste for din stesønn er tydeligvis at dere er der alle mann! Men det er neppe det beste for ham hvis mamma'n sliter med det...

Gjest Hilde K S
Skrevet

Jeg tenker sånn at disse vanlige skoleavslutningene er det den av foreldrene og eventuelt ny partner som tar seg av de ukene barnet er hos dem. Dette er en måte å løse slike ting på, dersom det blir for vanskelig for den ene forelderen å treffe den nye partneren til eksen.

Noen ganger kan det være lurt å ta et møte på familievernkontoret for å ta opp slike ting. Med alle parter til stede, får man muligens en innsikt og forståelse for hvordan de andre i saken tenker?

Skrevet
Jeg synes mannen din burde "presse" henne litt til å endre mening. Det beste for din stesønn er tydeligvis at dere er der alle mann! Men det er neppe det beste for ham hvis mamma'n sliter med det...

Jeg er enig i denne. Jeg synes det er noe mannen din må ta opp med (og overbevise) moren om. Det er veldig umodent av henne, og din fulle rett å gå, men det er ikke sikkert det er det beste valget. Dette må du nok føle på selv :)

Hva mener forresten faren om saken?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...