Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Hans_*
Skrevet

En ny TV-serie viser angivelig at bønn virker. Ikke at jeg tar alt jeg ser på TV alvorlig(da måtte jeg jo også tro på Åndenes Makt osv.), men jeg synes dette høres litt interessant ut. Hva tror dere? Er det noe i det, at bønn virker? Link:

http://www.tbve.no/nyheter/hovedsiden/ny-t....html?tx_ttnews[pointer]=8&cHash=1efdf68791

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det virker for de som tror på det.

Gjest VinglePetter
Skrevet
Det virker for de som tror på det.

Jepps. OG regndans virket for indianerne også. Holder'u på lenge nok begynner det tilslutt å regne. Bønn er like effektivt, men mindre strevsomt.

Gjest D-shol
Skrevet

Jeg har personlig erfart mange konkrete bønnesvar. Om "det virker" er vel et litt relativt spørsmål.

Bønn til Gud kan gi et av tre svar: Ja, nei og vent. Gud vet hva som er det beste svaret. Så om Ja er forutsetningen for at bønnen skal "virke", så er vel svaret at bønn ikke alltid virker.

Jeg får uansett alltid svar, og rimelig fort også. Og jeg vet at mange sikkert ler av meg, kaller meg naiv og mye annet mindre pent akkurat nå, men det får meg ikke til å slutte å be, så dere trenger ikke å poengtere det.

Gjest youtube
Skrevet
Bønn til Gud kan gi et av tre svar: Ja, nei og vent. Gud vet hva som er det beste svaret. Så om Ja er forutsetningen for at bønnen skal "virke", så er vel svaret at bønn ikke alltid virker.

Bønn til hva-som-helst gir et av de tre svarene Ja, Nei og Vent.

Gjest VinglePetter
Skrevet
Bønn til hva-som-helst gir et av de tre svarene Ja, Nei og Vent.

Så utrolig kjedelig. Da virker Magic Eight Ball mye bedre:

Magic Eight Ball

Gjest Marlo
Skrevet

Bönn i kristen forstand tror jeg ikke virker så godt, men tankens kraft virker for mange.

Det handler ikke om å be om noe, men å endre sitt eget tankemönster - da tror jeg man kan oppnå det meste

Gjest Gjest_pasta_*
Skrevet

ifølge forskningen til Larry Dossey, virker bønn.

Skrevet

Hvor der den forskningen publisert ?

Gjest Gjest_Linda_*
Skrevet

Du har ikke fulgt helt med i temen, eller? Larry Dossey kan for det første ikke kalles en seriøs forsker, for forskningen hans er bare et eneste stort makkverk, og at den aldri har blitt publisert hos et eneste seriøst vitenskepelig magasin(eller nettisde for den sags skyld), er bare enda et bevis for det. For øvrig:

http://www.dagbladet.no/2009/02/03/magasin...edisin/4654527/

http://www.forskning.no/artikler/2003/oktober/1066311131.96

Skrevet

Seriøs forskning har vist at bønn ikke har noen innvirkning. Det ble gjort et studie med hjertepasienter som skulle opereres, der en gruppe ble bedt for uten å vite det, en annen gruppe ble ikke bedt for, en tredje gruppe ble bedt for og visste det (lurer på om det ikke var en fjerde gruppe som ikke ble bedt for og visste det og) og O behold, gruppen som brukte lengst tid på å komme seg var de som visste de ble bedt for, alle de andre viste standard resultater.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tror at det som virker er å ha en positiv holdning og se det positive i ting. Er du positiv, vil verden rundt deg også blir mer positiv fordi du selv legger opp til det.

Ser gang på gang at de vennene jeg har som er veldig positive, får seg det de ønsker seg.

Alt har med en innstilling å gjøre, så hvis du virkelig tror på noe, så går det som regel i oppfyllelse på et eller annet hvis. Ikke fordi noe magisk skjer, men fordi du selv gjorde det.

Skrevet
En ny TV-serie viser angivelig at bønn virker. Ikke at jeg tar alt jeg ser på TV alvorlig(da måtte jeg jo også tro på Åndenes Makt osv.), men jeg synes dette høres litt interessant ut. Hva tror dere? Er det noe i det, at bønn virker? Link:

http://www.tbve.no/nyheter/hovedsiden/ny-t....html?tx_ttnews[pointer]=8&cHash=1efdf68791

Hvis du ber om noe som er noenlunde realistisk så er det en mulighet for at det vil skje. Det finnes millioner av kristne som ber om ting hver dag, til slutt vil en av dem vinne i lotto eller overleve kreft eller finne sin fortapte datter og da vil de takke gud.

Det som er interessant er ikke en korrelasjon, men kausalitet. Hver morgen når jeg våkner så står solen opp - jeg kan ikke derfor anta at hvis jeg ikke står opp så vil ikke solen stå opp. De hendelsene er korrelerte, men hendelse A forårsaker ikke hendelse B av den grunn.

Skrevet

Jeg er litt usikker på hva du mener med "virker". Jeg er også litt usikker på hvorfor bønn på død og liv skal "virke". Kanskje du kan forklare hva du egentlig tenker på?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...