Gå til innhold

Bryllupskake

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen kaker som egner seg bedre til sukkerpasta-icing enn andre?

Jeg tenkte å sette opp noen forslag til konditoren vi skal bruke til bryllupet, men har ikke peiling på om "alt går" eller om det er noe vi bør styre unna. Vil helst unngå den typiske sukkerbunnkaken med kremfyll..

Noen som har noen forslag på kaker og/eller ingredienser? Det skal være en etasjekake med 3-4 forskjellige kaker.

Skrevet

Det er vanlig å smaktilsette sukkerpastaen/fondanten (med feks. mandelsmak, sjokolade, vanilje osv.) så det funker til de fleste kaker :)

Om du f.eks. skal ha 3 kaker kan du jo ha en marsipankake, en sjokoladekake og en karamellkake?

Skrevet
Det er vanlig å smaktilsette sukkerpastaen/fondanten (med feks. mandelsmak, sjokolade, vanilje osv.) så det funker til de fleste kaker :)

Om du f.eks. skal ha 3 kaker kan du jo ha en marsipankake, en sjokoladekake og en karamellkake?

Ja, vi har vurdert tanken på å la en av etasjene være marsipankake - bare for å tilfredsstille de som ikke kan tenke tanken å ha et bryllup uten marsipankake :-)

Hvordan lager man karamellkake, det høres godt ut. Hva er ingrediensene?

Har også tenkt på en mer fruktkake-liknende kake med feks nøttebunn og bringebærfyll, men hva slags fyll må det i såfall være for å ha en sukkerpasta over?

Skrevet

Ikke meningen å bryte inn i posten din Lilly L, men jeg lurer på hvordan man går frem for å bestille bryllupskaken? Vi vet ikke helt hva vi ønsker av smaker og hvor vi ønsker å bestille fra, så vi kan godt tenke oss å ha litt smaksprøver rundt omkring. Hvordan går man frem på det? Vil ikke være frekk og bare gå innom diverse bakerier og spørre om smaksprøver fra ulike bryllupskaker, men mulig det er sånn det gjøres? Trenger litt hjelp til dette, for nå begynner det å nærme seg... :)

Skrevet
Hvordan lager man karamellkake, det høres godt ut. Hva er ingrediensene?

Jeg bruker denne oppskriften og den er kjempegod :)

Har også tenkt på en mer fruktkake-liknende kake med feks nøttebunn og bringebærfyll, men hva slags fyll må det i såfall være for å ha en sukkerpasta over?

Jeg lager aldri slike type kaker, så har ikke noe gode forslag. Fyllet må i allefall ikke være for "bløtt" (F.eks. krem) for da kan sukkerpastaen begynne å "svette".

Skrevet
Jeg bruker denne oppskriften og den er kjempegod :)

Jeg lager aldri slike type kaker, så har ikke noe gode forslag. Fyllet må i allefall ikke være for "bløtt" (F.eks. krem) for da kan sukkerpastaen begynne å "svette".

Takk for oppskrift, kanskje jeg får teste den en dag! Høres god ut :)

Noen andre som har supre forslag til kaker som man kan ha sukkerpasta over?? Åpen for alle forslag! (kanskje noe med noe marsipan i selve fyllet? Har hørt noe om dette tidligere, men finner ikke igjen..)

KittyBambi: Ja, det nærmer seg for begge to ser jeg :goodbye: Som jeg har forstått det, så får man ikke prøvesmakt kaker uten å faktisk be de om å lage selve kaken du har lyst på - og da en hel kake, de baker nok ikke kun en bit liksom... I alle fall hvis du ber de om å lage noe spesielt. "Vanlig" marsipankaker kan du sikkert få smakt/kjøpt et stykke av i selve butikken hvis de selger den over disk.

Skrevet

Takk Lilly-L :) Får vel bare bestille et sted og krysse fingrene for at vi liker den.. Vet jo sånn ca hva man liker på forhånd, så kanskje greiest å bestille fra en leverandør man har spist kake hos før.. Da vet jeg det ;)

Skrevet
Takk Lilly-L :) Får vel bare bestille et sted og krysse fingrene for at vi liker den.. Vet jo sånn ca hva man liker på forhånd, så kanskje greiest å bestille fra en leverandør man har spist kake hos før.. Da vet jeg det ;)

Jepp, det krysser vi fingrene for også! Kommer vel ikke til å orke særlig mye kake akkurat den dagen, men det er jo greit at det er kaker med ingredienser vi liker :)

Gjest Lille Eden
Skrevet

Jeg har planer om å bake vår bryllupskake, og planene da var å lage en sjokolekake (flere sjokoladekaker, siden det skal være etasjekake) og ha en slags smørkrem midt i hver av etasjene, siden det er mye bedre hold i smørkrem enn det er i vanlig krem.

Planen var da å dekke hver etasje med marsmellows fondant (smeltet marshmellows som er knadd til en deig sammen med melis)

men er det kanskje enklere å bruke sukkerpasta? jeg hører det er en del som bruker det istede, og jeg lurer på om det er noen som har noe erfaring med dette? :)

Håper dere skjønner hva jeg mener! :fnise:

(ikke meningen å kuppe tråden din Ts! )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...