Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg leser alltid på senga, så det blir vel kanskje en halv time til en time daglig.

Videoannonse
Annonse
Gjest Cipheria
Skrevet

Eg har periodar der eg er i lesehumør. Derfor ganske vanskeleg å seie noko om kor mykje eg les. Føretrekkjer eigentleg faglitteratur, det er litt keisamt å lese skjønnlitteratur etter at eg har lest ein del fag. Føler ikkje eg får så mykje ut av skjønnlitteraturen. Så er det meir interessant å lære litt, sjølv om det forsvinn ganske raskt etter at eg har lest det... Grunnen til at eg syns skjønnlit er litt keisamt, er kanskje fordi eg ikkje har funne nokon bøker som har vore heilt fantastiske/ revolusjonerande for meg. Hmm, ikkje som eg kjem på no, i alle fall. Men så er det jo slik at eg gløymer ganske raskt det eg les, så kanskje bøkene var betre enn eg hugsa dei. Likar forteljingar som har underliggande tema.

Gjest *Mim*
Skrevet

Jeg leser. Det går i perioder, kan lese alt fra fire timer til ingenting på en dag. Leser både fag- og skjønnlitteratur, både for barn og voksne. Hører gjerne lydbøker.

Gleder meg til å bli pensjonist, da skal jeg lese i timevis hver eneste dag. :)

Gjest Gjest
Skrevet
Seriøst? Skulle gjerne sett dokumentasjon på dette. Er det noen som har? Har alltid tenkt at dette var en myte, slik som at man blir firkantet i øynene av å se mye på TV osv. At man får dårligere syn med alderen, er jo helt naturlig. Men at dette kommer av at man har lest mye?!

Dette er vitenskapelig bevist, ja. Spør optikeren din. Det kommer av at man over lengre tid har blikket fokusert på noe som er nært ansiktet. Det gjør at øynene blir vant til å kun fokusere på det som er nærmt, og "glemmer" hvordan det skal fokusere på ting lengre vekke. Det er derfor ikke uvanlig at folk som leser mye blir nærsynt - de ser dårlig på avstand. En studie fra Grønland viste at da folket der gikk fra å være analfabeter til å gå på skole og lære å lese, økte antall nærsynte personer med 50 %. Det er ganske dramatisk. Mange studenter oppdager også at de plutselig trenger lesebriller etter flere år med intense leseøkter.

Det er derfor man blir rådet til å ta pauser fra lesingen. Se opp fra boken, og fokuser på noe langt vekke.

Dårlig lys fører ikke til dårlig syn. Det fører bare til at man blir sliten i hodet.

Gjest regine ii
Skrevet

Jeg leser bestandig, blir rastløs hvis jeg ikke har minst en ulest bok liggende.... pendler med tog og leser da, + på senga, og er boka god nok kan jeg godt lese en hel kveld/helg (selv om mye annet skulle vært gjort). Melder meg litt ut hvis boka er god nok, og jeg bare MÅ lese den ferdig.... har alltid vært sånn, men i perioder hvor jeg har studert og lest mye fag, har jeg ikke hatt samme lesetrangen som ellers.

er temmelig altetende innen skjønnlitteratur og krim, og leser mye engelsk litteratur. Ikke så mye fag, men litt historie/biografier hvis det kniper... Har en samboer som leser mye av det, så hvis jeg har gått tom finnes det alltid noe å lese.

så nå må vi bygge flere bokhyller...

Gjest Gjest_Bygdedyret_*
Skrevet

Jeg leser mye og har gjort det siden jeg var barn. Lesing er min måte å koble av på, da forsvinner jeg fra denne verden. Hva jeg leser er avhengig av om jeg er sliten, trist eller opplagt. Er jeg sliten leser jeg lettleste bøker, i opplagte perioder leser jeg litt tyngre litteratur. Jeg liker ikke å sette begrensninger når det gjelder valg av lesestoff med tanke på hva som er stuerent eller ikke, eller høyverdig eller ei.

Lesing er utrolig gøy, lydbøker har jeg ikke fått taket på ennå for når jeg holder i en bok og leser selv så lager jeg min egen fortellerstemme og på en lydbok er det allerede en stemme og det trenger jeg litt tid for å omfavne. :)

Er det lesingen min som har gjort meg så nærsynt som jeg er?

Skrevet

Jeg leser mye, men det er veldig opp og ned hvor mange timer jeg leser per dag. Noen ganger blir det kanskje bare en halv time, mens andre dager kan jeg lese omtrent hele dagen. Jeg har omtrent alltid en bok i veska og leser når jeg bruker kollektiv transport og andre steder der det blir venting. Ofte leser jeg også på senga før jeg legger meg.

Gjest Gjest
Skrevet

Folk som ikke leser noen ting er uvitende kjedelig mennesker som jeg ikke gidder å kaste bort tid på.

Jeg leser alt jeg kommer over. Ulysses av James Joyce og Harry Potter bøkene, samt Sult og Little Women.

Kunnskap er makt. Man får ikke kun kunnskap utfra praktiske ting. Det meste kommer fra å lese.

Gjest Gjest_tina_*
Skrevet
Før leste jeg omtrent hele tiden. Lesing blir som dop for meg, jeg må smuglese. Nå som jeg har blitt student har jeg ikke samvittighet til å lese annet enn pensum, så nå blir det i juleferien og sommerferien. Og da er jeg hekta! :)

Samme her!

Rart med det, jeg kan kaste bort tid på TV og spill og alt annet, men med en gang jeg setter meg ned med en bok så føler jeg at jeg burde lest noe fagrelatert heller.

Men nerd som jeg er så leser jeg faktisk mest sakprosa i feriene og, mye historie og (populær)vitenskap. Den lille skjønnlitteraturen jeg leser er også politiske eller filosofiske klassikere, eller samfunnskritisk/vitenskapelig orientert.

Har sommerferie om noen dager nå, kanskje jeg for en gangs skyld skal kjøpe meg en enkel krimbok uten annen underliggende agenda enn å underholde. For jeg liker jo det og!

Skrevet

Dette med nærsynthet blir vel litt OT, men det er sant at man blir nærsynt av mye lesing (og andre aktiviteter som foregår nære øynene, som pc, strikking, kryssord etc). Det har ingenting med slitasje å gjøre, men øynene tilpasser seg rett og slett de forholdene de blir utsatt for, og man får dermed problemer med å fokusere på ting langt unna. Dette gjelder for så vidt også andre veien, mennesker som er veldig mye ute i naturen og fokuserer på ting langt unna kan bli langsynte av dette. I tillegg har man selvfølgelig store genetiske forskjeller.

Dårlig lys gjør ikke synet dårligere, men kan f.eks forårsake hodepine. OT igjen, men akkurat lysmengden man trenger for å se godt forandrer seg også drastisk i løpet av livet, noe jeg for eksempel merket veldig godt da jeg som yngre leste i en bok hos besteforeldrene mine, og bestemor styrter til og slår på alle lysene rundt meg og sier "Du kan da ikke sitte her og lese i så dårlig lys, øynene dine blir jo ødelagte", selv om jeg så helt fint. ;)

Jeg har bestandig lest veldig mye, tidligere leste jeg konstant bøker, mens nå er det mer avveksling med tegneserier og sudokuløsning før jeg sovner om kvelden. Men i perioder er det kun bøker igjen, kan fint sitte og lese en hel dag når jeg blir skikkelig oppslukt. Leser for det meste krim og skjønnlitterære romaner på engelsk. :)

Skrevet (endret)

I hvert fall halvtime hver dag, om boken er spennende nok, kan det godt bety at jeg glemmer å legge meg :roll:

Leser mest romaner, litt fantasy og krim (men er ganske selektiv, liker ikke nordisk krim), av og til sakprosa.

Endret av mrs_bond
Skrevet

Jeg leser mest faglitteratur i hverdagen. I ferier leser jeg mye krim. Ellers går det i lydbøker, alle genrer (er det slik sjanger skrives tro? :sjenert: ). Jeg hører sikkert to timer hver dag på lydbøker; på badet, mens jeg gjør husarbeide, i bilen etc..

Skrevet

Jeg leser også ganske mye i perioder. Som andre sider blir det lite utenomlesing midt i verste studietider, men nå som sommeren er her har jeg allerede slukt to 600-siders bøker på en uke.

Jeg leser alt mellom himmel og jord, og det har jeg gjort fra jeg var liten. :)

Gjest Gjest_Ylva Virvla_*
Skrevet

Varierer veldig mye. Kan gå lang tid uten at jeg leser. Så kan jeg lese fem timer på en dag. Er kjempeglad i skjønnlitteratur. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...