ciba Skrevet 15. juni 2009 #1 Skrevet 15. juni 2009 Hvor mye tid bruker dere på lese bøker, grim å sjønnhetslitlatur, jeg leser mye romaner fra 1800 tallet å slikt, jeg må bare lese på senga før jeg skal sove,
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2009 #2 Skrevet 15. juni 2009 Jeg formoder det er krim og skjønnlitteratur du mener Jeg leser vel minst en time dagen midt i uken. I helgene blir det gjerne tre-fire timers lesing hver dag.
^^Belle^^ Skrevet 15. juni 2009 #3 Skrevet 15. juni 2009 Jeg leser hver eneste dag, i det minste en halvtimes tid på sengen før jeg skal legge meg. På det meste kan jeg sitte hele dagen å lese, det kommer veldig an på boken. Jeg har også alltid en lydbok i bilen som jeg hører på på vei til og fra jobb (har en halvtimes kjøretur hver vei) - selv om lydbok er veeeldig borderline ''lesing'' da. Jeg liker veldig godt fantasy og religiøse thrillere à la Tom Egeland, men kan også spe på med en historisk roman inni mellom (Memoirs of a Geisha for eksempel ).
ciba Skrevet 15. juni 2009 Forfatter #4 Skrevet 15. juni 2009 klart det er krim og skjønnlitteratur jeg mener, jeg så feilen selv etter jeg hadde lakt den inn, men er glad for at dere tar det med et smil, å ikke kommer med dritt tull å tøys tåler meg masse av, men ikke direkte mobbing
Sheenaca Skrevet 15. juni 2009 #5 Skrevet 15. juni 2009 Jeg leser mye. Jeg kjøper en del horror- og science fiction-bøker, og foretrekker å lese på originalspråket hvis mulig. Ellers har jeg en jobb der det ofte dukker opp bøker folk har glemt eller lagt fra seg; jeg tar med (nesten) alt hjem og leser, det er en fin måte å utvide horisonten litt. Jeg leser av og til før jeg skal sove, men har oppdaget at det ikke er særlig lurt, ettersom jeg da blir liggende og lese i timevis og sovner alt for sent. Dessuten er jeg blitt avhengig av å lese når jeg spiser. Jeg bodde lenge alene, og ble vant til å lese til frokost, middag og kvelds. Nå kjenner jeg at jeg blir lett rastløs i familieselskaper, der jeg ikke kan finne fram en bok til maten. All lesingen har gitt meg et godt språkøre, og jeg skriver relativt feilfritt både på engelsk og på norsk, til tross for at jeg ikke husker en eneste grammatikkregel. Ulempen er at jeg har fått dårligere syn - men det er faktisk verdt det.
LadyB Skrevet 15. juni 2009 #6 Skrevet 15. juni 2009 Jeg leser minst en halvtime på senga før jeg skal sove, og leser alltid på kollektivtransport.... Har alltid med meg en bok i veska, i tilfelle det blir noe venting noe sted jeg skal. Det er alltid den ene dagen jeg ikke har med bok at bussen er forsinka! Men i helgene blir det mer lesing, og nå i sommertidene blir det masse tid til det
Gjest Iah Skrevet 15. juni 2009 #7 Skrevet 15. juni 2009 Ulempen er at jeg har fått dårligere syn - men det er faktisk verdt det. Du har fått dårligere syn fordi du har lest mye? Kan du forklare meg hvordan det henger sammen?
LadyB Skrevet 15. juni 2009 #8 Skrevet 15. juni 2009 Du har fått dårligere syn fordi du har lest mye? Kan du forklare meg hvordan det henger sammen? Det er jo en slitasje på øynene, siden de anstrenges... særlig hvis det ikke er tilstrekkelig med lys og lignende.. Men det er en avsporing.
cilja Skrevet 15. juni 2009 #9 Skrevet 15. juni 2009 Jeg leser ca 30 min til en time per dag nesten alltid i sengen før jeg sovner. Ellers blir det liten tid til lesing i en småbarnsfamilie. Jeg leser kun sanne historier og biografier etc
Gjest Iah Skrevet 15. juni 2009 #10 Skrevet 15. juni 2009 Det er jo en slitasje på øynene, siden de anstrenges... særlig hvis det ikke er tilstrekkelig med lys og lignende.. Men det er en avsporing. Seriøst? Skulle gjerne sett dokumentasjon på dette. Er det noen som har? Har alltid tenkt at dette var en myte, slik som at man blir firkantet i øynene av å se mye på TV osv. At man får dårligere syn med alderen, er jo helt naturlig. Men at dette kommer av at man har lest mye?!
Brunhilde Skrevet 15. juni 2009 #11 Skrevet 15. juni 2009 Jeg er "periodeleser" og nå for tiden leser jeg mye. Jeg hører på lydbok også, spesielt ute i solen eller når jeg sykler til jobb, deilig med noe annet enn trafikkstøy i ørene.
MissStiles Skrevet 15. juni 2009 #12 Skrevet 15. juni 2009 Jeg leser enten krim eller romaner. På banen/buss. Jeg har alltid med meg en bok i veska.
Dizzy Skrevet 15. juni 2009 #13 Skrevet 15. juni 2009 Ja, leser hver dag. Har alltid en bok på nattbordet og en i vesken. Leser for det meste krim.
Gjest SmallTalk Skrevet 15. juni 2009 #14 Skrevet 15. juni 2009 Jeg leser mye, og har i tillegg rimelig høy lesehastighet. Favorittsjangerene er krim og thriller, men jeg liker også evetyrbøker a là Harry Potter.
NysgjerrigeNilsi Skrevet 15. juni 2009 #15 Skrevet 15. juni 2009 Før leste jeg omtrent hele tiden. Lesing blir som dop for meg, jeg må smuglese. Nå som jeg har blitt student har jeg ikke samvittighet til å lese annet enn pensum, så nå blir det i juleferien og sommerferien. Og da er jeg hekta!
Anglofil Skrevet 15. juni 2009 #16 Skrevet 15. juni 2009 Jeg leser mye, men det går også i perioder. Det vil si at i perioder leser jeg mye, noe jeg generelt sett, men innimellom kan det være dager eller uker jeg ikke leser spesielt mye i det hele tatt. Som oftest liker jeg dog å ha noe å fordype meg i. Mvh Yvonne
Sheenaca Skrevet 15. juni 2009 #19 Skrevet 15. juni 2009 Du har fått dårligere syn fordi du har lest mye? Kan du forklare meg hvordan det henger sammen? Vel, jeg har jo ingen vitenskapelige beviser for det, men mener det er høyst sannsynlig av to grunner. For det første har jeg fått gradvis dårligere syn fra jeg startet på barneskolen (jeg begynte å lese i barnehagen) og helt fram til jeg var 19, minst. Jeg tror synet har stabilisert seg nå, men er ikke helt sikker. For det andre mente optikeren jeg hadde for flere år siden at mye lesing var en årsak til at jeg blir mer nærsynt. Han rådet meg til å fokusere på noe langt unna hver gang jeg var ferdig med en side (som om jeg husker på det når jeg er fordypet i en god bok). Det har noe å gjøre med at når man store deler av tiden fokuserer på noe nært, så blir det vanskeligere for øynene å fokusere på noe langt borte. Men det er mulig det skjer kun hvis man leser mye - eller gjør andre ting der man fokuserer på noe veldig nært - mens øynene er under utvikling. Greit svar?
pantertante Skrevet 15. juni 2009 #20 Skrevet 15. juni 2009 Jeg er glad i å lese men det blir helst i ferier. Sist ferie var det flere bøker av Isabel Allende,som kan anbefales på det varmeste.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå