Gjest puseier Skrevet 15. juni 2009 #1 Skrevet 15. juni 2009 Har en rasekatt som er innekatt og VELDIG avhengig av meg som eier og ekstremt kosesyk! Jeg har vært hjemme med han siden jeg fikk han for halvanna år siden, men nå skal jeg ut i jobb igjen og han vil bli alene hvertfall 8 timer om dagen, hvilket jeg tror aldri vil gå! De få gangene han har vært så lenge alene, er han helt sprø når jeg kommer hjem og utrolig oppmerksomhetssyk! Han er veldig avhengig av meg! Det er en rasekatt, dyr katt sådan! Han går ikke ute, men står i bånd i hagen. Siden jeg skal ut i jobb, lurer jeg på om jeg skal gå til anskaffelse av en "venn" til han. Det jeg da lurer litt på er om jeg kan anskaffe meg en vanlig katt, slik som de gir bort på finn. Jeg har ikke råd til en rasekatt til..Men dersom det anbefales så gjør jeg så klart det, men da over tid. Ellers tenkte jeg å finne en katt på finn.no som IKKE har vært ute og ta den til meg i løpet av sommeren slik at de får sommeren til å bli kjent før de må være alene hjemme til høsten. Det må være en katt som ikke skal gå ute, men heller en innekatt slik den jeg har. Mitt spørsmål er da, om jeg kan ta til meg en slik alminnelig katt, men som aldri har vært ute? Og eventuelt om jeg kan ha den i bånd ute i hagen slik jeg har med den jeg har idag. Denne katten blir KUN anskaffet fordi jeg synes synd på pus som må være så mye alene, han vil nok ha godt av litt selskap. han er helt i hundre når han ser andre katter når han står ute. Stakkaren vil så gjerne leke! Noen råd?
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2009 #2 Skrevet 15. juni 2009 Det er mange katter som er alene hjemme når eieren er på jobb, og det går fint. Den sover nok for det meste når du er borte. Så jeg ville prøvd i noen uker å se hvordan det går med katten alene når du er på jobb.
Aurora M. Skrevet 15. juni 2009 #3 Skrevet 15. juni 2009 Jeg synes så absolutt du skal skaffe en venn til pusen din! I utgangspunktet synes jeg alle innekatter burde være to sammen, selv om eier er mye hjemme. At katten din allerede nå viser at den er klengete når du kommer hjem, tyder jo på at den ikke liker å være alene (noe som forøvrig er gjengs for katter). En vanlig huskatt går helt fint å ha inne sammen med den du har nå, og det er fint at du vil venne den til å lufte seg litt ute i bånd. Et alternativ til en kattunge, er jo en voksen katt som aldri har vært ute, så du kunne jo høre hos Dyrebeskyttelsen eller Kattens Vern om de kanskje har noen slike, men mest sannsynlig vil pusen din lettere godta en kattunge. Kjønn spiller ingen rolle etter min erfaring. All mulig lykke til, og spør gjerne igjen om du lurer på noe!
Gjest puseeier Skrevet 15. juni 2009 #4 Skrevet 15. juni 2009 Ja jeg tenker også slik Aurora, at han har bare godt av en pusevenn.... Både ellers også fordi det er dager hvor han kjeder seg skikkelig og det går utover meg. Hehe... Men har hørt noe om at kattunger født av mor som er ute, har instinktet at de også vil ut.... Er det jeg er redd for, skaffe en katt som faktisk til slutt må ut fordi han blir gal å være inne. Kjønn er jeg ikke sær på, vil bare at de skal gå overens. Men lønner seg kanskje med en hannkatt til, sterilisering og slikt er visstnok dyrere enn kastrering har jeg hørt. Det jeg også er redd for, er at den jeg har i dag skal miste dette "koseinstinktet" sitt...Når jeg har den med til en vennine som har katt, er han absolutt ikke slik han er hjemme, han gidder ikke kose i det hele tatt.... Og det er litt trist, for han er mammas lille kosegutt, kan ikke være foruten det!
Gjest strykebrett Skrevet 15. juni 2009 #5 Skrevet 15. juni 2009 Men har hørt noe om at kattunger født av mor som er ute, har instinktet at de også vil ut.... Jeg tror alle katter har instinktet at de vil ut, samme hvor mye vi mennesker kaller de innekatt. Det er nok en grunn til at disse stakkars innekattene sitter i vinduet hele dagen og ser ut.
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2009 #6 Skrevet 15. juni 2009 Ja, jeg synes det er synd at du skal gjøre en annen katt til innekatt uten at den hadde trengt å bli det. En del rasekatter, som hellig birma, perser og britisk korthår, er rolige og kan trives bare inne, men for huskatter er det oftest best å være utekatt også.
Gjest puseeier Skrevet 15. juni 2009 #7 Skrevet 15. juni 2009 Så hva er rådet? Jeghar perser som dere skriver, og han kan fint være inne.. Han står i bånd ute om sommeren, og ja han maser om å få komme ute ihagen og leke litt..Men om vinteren går det fint! Hva er et konkret råd? Kjøpe rasekatt?
Sheenaca Skrevet 15. juni 2009 #8 Skrevet 15. juni 2009 Du sier at du av og til har med katten din til en venninne som har katt. Det tyder jo på at han godt kan finne seg i å få en annen, voksen katt i hus. Dermed ville jeg først tatt kontakt med Dyrebeskyttelsen eller andre omplasseringsorganisasjoner og hørt om de har katter inne som er glade i andre katter, og som egner seg som innekatter. Hvordan Dyrebeskyttelsen opererer varierer jo fra sted til sted, men her ligger iallefall alle kattene de har ute på internett med bilde og beskrivelse. Da har de vurdert om katten ser ut til å trives med å bare være inne, eller om den bør få være utekatt, og i mange tilfeller har de også testet om katten liker andre katter. Da kunne du funnet en kattevennlig innekatt, forklart at du ønsker selskap til katten du allerede har, og avtalt at du får katten med deg hjem for en prøveperiode, slik at hvis de to kattene skulle gå dårlig overens, kan du bare levere tilbake nykatten. Og da får du en katt som (nesten) garantert er fornøyd med å bare være inne. Jeg har for eksempel en gammel katt vi overtok da han var godt voksen, og han har selv valgt at han ikke vil være ute. Vi slipper ham ut så ofte han ber om det, men han går såvidt ut på gressplenen, spiser noen gresstrå eller bare står og snuser litt, og kommer pilende inn igjen etter få minutter. Dyrebeskyttelsen her tar 700 kroner for en katt, og da får du den ferdig sterilisert/kastrert, vaksinert og ID-chippet, og den har fått ormekur før den kommer i hus. Og det er jo litt praktisk, så risikerer du ikke å smitte din egen katt med sykdom eller orm.
Gjest Wacmoc Skrevet 15. juni 2009 #9 Skrevet 15. juni 2009 Håper ikke du mener når du sier at katten står i bånd i hagen at du faktisk BINDER katten fast ute???
Gjest puseier Skrevet 15. juni 2009 #10 Skrevet 15. juni 2009 Til siste innleggsskriver..: Jo han står i bånd ute i hagen, hvorav båndet er festet fast i en krok som står godt festet nede i bakken. Er det galt nå? Ser ikke det gale i det, så forklar meg det.. Dette er en dyr rasekatt som ikke kan være ute alene og han stooorkoser seg sånn ute i hagen så du ser nok mer problemer enn meg med dette..
Gjest Wacmoc Skrevet 15. juni 2009 #11 Skrevet 15. juni 2009 Til siste innleggsskriver..: Jo han står i bånd ute i hagen, hvorav båndet er festet fast i en krok som står godt festet nede i bakken. Er det galt nå? Ser ikke det gale i det, så forklar meg det.. Dette er en dyr rasekatt som ikke kan være ute alene og han stooorkoser seg sånn ute i hagen så du ser nok mer problemer enn meg med dette.. Jeg mener det er dyreplageri. Det er ikke en jævla bikkje du har anskaffet deg, men en pus. Jeg mener egentlig det at katter ikke skal holdes inne, men om noen velger det, så greit nok. Men da syntes jeg at de kan holde den helt inne, og ikke bare ta den ut når det passer deg. Syntes det er slemt å vise katten at "så deilig er det å være ute, men jeg har bånd på deg så du får ikke utforsket og gjort som du skal". Katter er selvstendige dyr med meninger, og skal ikke bli bindt fast ute. Og mener du virkelig det at katten din liksom er "verdt" mer enn min da, fordi den er rasekatt? At du blir mer lei deg for å miste den enn jeg gjør om jeg mister min fordi min ikke er rase og du har betalt tusner for din? Men for all del, gjør hva du vil
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2009 #12 Skrevet 15. juni 2009 Jeg synes det er fint at du lar katten få gå ute i hagen. Jeg går ut fra du er der samtidig og følger med, så den ikke hekter seg fast i noe med båndet.
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2009 #13 Skrevet 15. juni 2009 Det blir også født noen hvite kattunger som er døve. Da må de jo naturligvis være innekatt. Så det er også et alternativ.
Sheenaca Skrevet 15. juni 2009 #14 Skrevet 15. juni 2009 Jeg synes det høres bra ut for katten å få være ute i bånd, forutsatt to ting: 1. At du er der sammen med den, slik at hvis den blir redd (høye lyder, vilt, mennesker, maskiner, hunder, fremmede katter, osv.) har den mulighet til å komme seg inn kjapt. Den kan jo ikke rømme når den står i bånd. 2. At den ikke står i vinduet eller på døra og maser om å få komme ut hele tiden når du ikke har mulighet til å ha den ute. Og selvfølgelig at det ser ut som den koser seg når den er ute. Selv ville jeg nok valgt ikke å binde katten fast, men å holde i båndet slik at den fikk gå litt mer fritt, men.
Gjest puseier Skrevet 16. juni 2009 #15 Skrevet 16. juni 2009 Oisann, for en reaksjon... La meg si det slik, selvom det ikke er det innlegget handler om..... Men vil gjerne forklare meg. Så klart kan jeg ikke si at han er verdt mer enn din katt fordi han er en rasekatt, men for MEG er han det! Men jeg blir nok like lei meg for å miste han som det du blir.... Måtte det aldri skje.... En annen ting, når man anskaffer seg en rasekatt som koster 8000 kr og er på utstilling så er man veldig påpasselig. Dessuten er det MEGET sjeldent at slike katter vandrer rundt alene ute.. Dessuten er de godt avlet opp, så mange slike katter er ikke egnet til å være alene og klare seg alene. De mangler rett og slett det instinktet med å passe seg for farer. I allefall gjør min det. Min katt står ute i bånd fordi han ikke kan gå rundt alene. han har et langt bånd hvor han kan bevege seg fritt i en litt større hage. Han står ALDRI alene, og de som kommer og besøker meg tror jeg er gal for jeg driver å legger alt til rette for han hele tiden. Men sånn er det når det er mammas lille babypus! Jeg er redd han surrer seg fast i båndet, eller løper og stoppes og kvæles eller at det kommer noen å tar han... Han er kjempe redd for biler, så skulle det komme en bil på stikkveien får han panikk, derfor står han aldri alene ute. Han elsker å være ute, men han har det godt inne også..Godt tilrettelagt med MASSE leker og klorestativ og mye aktivitet! Han lider absolutt INGEN nød! Ikke til å tvile på engang. Men det var ikke dette mitt innlegg handlet om..men der fikk du svare. Og jeg synes ikke du skal "kjefte" på den måten du gjør før du forhører deg..
Tabris Skrevet 16. juni 2009 #16 Skrevet 16. juni 2009 Jeg tror alle katter har instinktet at de vil ut, samme hvor mye vi mennesker kaller de innekatt. Jeg mener det er dyreplageri. Det er ikke en jævla bikkje du har anskaffet deg, men en pus. Jeg mener egentlig det at katter ikke skal holdes inne, men om noen velger det, så greit nok. Men da syntes jeg at de kan holde den helt inne, og ikke bare ta den ut når det passer deg. Syntes det er slemt å vise katten at "så deilig er det å være ute, men jeg har bånd på deg så du får ikke utforsket og gjort som du skal". Katter er selvstendige dyr med meninger, og skal ikke bli bindt fast ute. Jeg signerer disse. Jeg vet ikke helt hva jeg skal råde deg til for jeg vet ikke hva som er minst ille av å la din innekatt være alene inne i timevis hver dag eller å skaffe deg en katt til som selskap og dermed gjøre enda en katt til innekatt.
Gjest Glør Skrevet 16. juni 2009 #17 Skrevet 16. juni 2009 En perser kan da fint være ute, så jeg synes du burde slippe han ut, når du bor slik at du har hage. Kjøp gjerne en kompis til han også, men det er ingen grunn til å ikke slippe ut en perser. Jeg har kjent ett par utegående persere, og de har samme instinktene som andre katter, passer seg for fremmede ting og jakter.
Store My Skrevet 16. juni 2009 #18 Skrevet 16. juni 2009 Jeg tror kanskje du kan gjøre deg selv en bjørnetjeneste ved å skaffe deg en katt til. I stedet for at de blir til selskap for hverandre kan det hende at den første katten blir enda mer eiesyk over deg enn han allerede er, fordi han ikke vil dele deg med andre.. Men det trenger jo ikke å bli sånn.. Kan jo ende opp med å være godt selskap for hverandre.
Aftensol Skrevet 16. juni 2009 #19 Skrevet 16. juni 2009 Jeg har nå hatt en del katter fra dyrebeskyttelsen siden vi er fosterhjem.. Og alle kattene har vært utekatter før, men når de kommer hit har de vært 100% innekatter, og kun to av de har protestert på det... Han ene hadde blitt mishandlet av mennesker lenge, og likte derfor ikke å være i nærheten av oss. Han andre var veldig vant til å gå inn og ut sånn som han ville da han åpnet dører. De andre "normale" kattene gikk det veldig fint med... Vi har også et par katter i nabolaget som liker å komme innom oss for å få kos, sove litt og spise litt mat.. Og mange av de kattene vi har hatt syntes at det var helt greit at de kom inn (etter litt snusing på hverandre ) Så jeg ville ha sjekket med den lokale dyrebeskyttelsen om de hadde noen katter, enten voksne eller kattunger.. Det er alt for mange hjemløse katter rundt om kring nå! Og det blir i hvert fall ikke færre nå i sommer....
Troyamin Skrevet 16. juni 2009 #20 Skrevet 16. juni 2009 En perser kan da fint være ute, så jeg synes du burde slippe han ut, når du bor slik at du har hage. Kjøp gjerne en kompis til han også, men det er ingen grunn til å ikke slippe ut en perser. Jeg har kjent ett par utegående persere, og de har samme instinktene som andre katter, passer seg for fremmede ting og jakter. Jeg har opplevd motsatt. Da jeg bodde i byen forsvant naboens perser. Naboen hang opp lapper på butikk osv. Etter et par-tre uker så kom en nabo rett over veien og spurte om dette kunne være hans katt (viste fram pusen) Og joda. Pus hadde vandret rundt om i nabolaget og mjauet uten å finne veien hjem. Snakk om stedsans fra en voksen perser... For det ble ikke siste turen ut for den katten. den forsvant fire ganger!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå