Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har alltid vært glad i å skrive, og har mange ideer og kontakter.

Jeg skal snart ha permisjon i noen måneder fra jobben, og har tenkt på om jeg skulle forsøke meg på å skrive noen artikler, dvs intervjuer og populærvitenskapelige artikler for aviser og ukeblad.

Er det noen andre som har erfaring med dette? Hvordan går man frem? Hvordan svarer det seg økonomisk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har alltid vært glad i å skrive, og har mange ideer og kontakter.

Jeg skal snart ha permisjon i noen måneder fra jobben, og har tenkt på om jeg skulle forsøke meg på å skrive noen artikler, dvs intervjuer og populærvitenskapelige artikler for aviser og ukeblad.

Er det noen andre som har erfaring med dette? Hvordan går man frem? Hvordan svarer det seg økonomisk?

Hei du!

jeg er frilanser for lokalavis ved siden av studiene, og synes det er helt genialt! Man da er det kun de jeg skriver for da, og de kontakter meg når det er ledige saker på kveldstid og i helgene (og jeg kan foreslå ting jeg vil skrive om). Jeg får nok av oppdrag, og synes jeg tjener riktig så godt! Så jeg ville anbefalt det, for da kan du jobbe når det passer deg, + at det er fint å ha på cv'en at du er flink til å skrive (hvis de du skriver for synes du gjør en bra jobb skriver de sikkert en fin attest om det!)

;)

Skrevet
Hei du!

jeg er frilanser for lokalavis ved siden av studiene, og synes det er helt genialt! Man da er det kun de jeg skriver for da, og de kontakter meg når det er ledige saker på kveldstid og i helgene (og jeg kan foreslå ting jeg vil skrive om). Jeg får nok av oppdrag, og synes jeg tjener riktig så godt! Så jeg ville anbefalt det, for da kan du jobbe når det passer deg, + at det er fint å ha på cv'en at du er flink til å skrive (hvis de du skriver for synes du gjør en bra jobb skriver de sikkert en fin attest om det!)

;)

Takk for svar:)

Hvordan lønnes det, er det betaling per artikkel, eller er prisen avhengig av lengden på artikkel? Ordner du bilder også? Skatter du som vanlig lønnsinntekt?

TS

Skrevet
Takk for svar:)

Hvordan lønnes det, er det betaling per artikkel, eller er prisen avhengig av lengden på artikkel? Ordner du bilder også? Skatter du som vanlig lønnsinntekt?

TS

Jeg får betaling per artikkel, der jeg får rundt 250 kr for tekst, 250 kr for hovedbilde og 100 kr for hvert ekstra bilde de velger å ha med ;) Og så ser sjefen an om jeg f.eks har brukt mye tid på en artikkel, da får jeg mer. Så jeg får rundt 500-1200 kr per artikkel da, og enkelte av de tar bare 1-2 timer å lage (både dra ut på intervju og skrive). Synes det er fin timebetaling jeg :) + at jeg får kjøregodtgjørelse, skriver altså ned antall km jeg har kjørt, og får betalt for det, skattefritt.

Så på slutten av måneden legger jeg alle sakene jeg har skrevet på sjefens kontor, og så kommer pengene ;) Jeg både skriver, tar bilder og skriver bildetekster.

Og leverer inn vanlig skattekort. Men nå jobber jeg som sagt på samme sted, så er kun der jeg har skattekort.

Dette er hvertfall sånn de gjør det i min lokalavis, mulig det er andre systemer andre steder..

Gjest Gjest
Skrevet
Hei du!

;)

Hvordan gikk du frem for å få en slik jobb? Ved hjelp av kontakter o.l, eller sendte du en generell søknad?

Hva studerer du? Er det viktig at studiene er relevante for jobben, eller kan jeg som studerer noe helt annet prøve meg som frilanser?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...