galskap Skrevet 15. juni 2009 #1 Skrevet 15. juni 2009 hei=) trenger litt hjelp av dere jeg. før nyttår satte jeg føttene mine på en vekt for første gang på ett år og da fant jeg ut at jeg hadde gått opp 8 kilo! å da bestemte jeg meg for at det skulle skje en forandring. så etter nyttår la jeg om hele kostholdet til å drikke vann og spise små og næringsrike måltider 4-5 ganger om dagen og begynne å bevege meg. dette har jeg klart veldig bra og trener nå styrke og kondis 3-4 ganger i uka og spiser masse proteiner og sunn mat. men vekta har ikke flytta seg en millimeter!!!! og der faller motivasjonen da.. etter 6 mnd synes jeg faktisk jeg burde sett en forandring.. noen gode råd her??? takk på forhånd=)
Leifr Skrevet 15. juni 2009 #2 Skrevet 15. juni 2009 noen gode råd her??? Et kvalitativt fornuftig sammensatt kosthold er en fin ting, men hvis du ikke oppnår de resultater du er ute etter må du gå kvantitativt til verks. Logg alt du spiser. Alt. Har du ikke digital kjøkkenvekt, så skaff deg en. Slik kan du finne ut akkurat hvor mange kalorier du spiser. Går du ikke ned på dagens inntak, så juster det ned med ca. 500 kcal/døgn og se om det hjelper over en periode.
Fluffie Skrevet 15. juni 2009 #3 Skrevet 15. juni 2009 Et bedre maal kan vaere aa se om du er blitt slankere/mer oppstrammet selv om vekten ikke er gaatt ned. Vaer ogsaa obs paa at du ikke spiser for lite.
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2009 #4 Skrevet 15. juni 2009 , så juster det ned med ca. 500 kcal/døgn og se om det hjelper over en periode. Beklager, men dette er jeg ikke enig i! Jeg har lært (den harde vei) at det sjeldent er lurt å redusere energiinntak med mer enn 15-20% ved vektreduksjon. Hvis hun allerede spiser lite i forhold til aktivitetsnivå, kan det rådet du gir her være til mer skade enn gagn. Ut over det er jeg enig! Skriv ned alt du spiser og drikker, bruk helst kjøkkenvekt. Så regner du ut daglig forbruk, det kan du enkelt og greit gjøre her. Hvordan er energiinntak i forhold til forbruk? For en vektnedgang er det anbefalt at du ligger under forventet forbruk med ca 10-20 %, ikke mer. For eksempel: Hvis det blir beregnet at du har et forbruk på 2300 kcal pr dag, bør du ha et inntak på ca 1800-2000 kcal pr dag for en sunn vektnedgang. Ligger energiinntak under basalforbrenningen (vanligvis rundt 1300 kcal for kvinner), må du øke inntaket av energi. Ligger energiinntaket over basalforbrenningen, men under forventet forbruk, og du fremdeles ikke går ned i vekt, må du selv se om du har havnet på et såkalt "platå", der kroppen har vennet seg til et gitt inntak, og justert forbrenningen etter dette. Hvis du ligger 10-15% under forventet forbruk, kan du vurdere å gå ned på energiinntak med ytterligere 5%, eller helst øke inntaket litt, bare for å få kroppen igang igjen.
galskap Skrevet 15. juni 2009 Forfatter #5 Skrevet 15. juni 2009 Et bedre maal kan vaere aa se om du er blitt slankere/mer oppstrammet selv om vekten ikke er gaatt ned. Vaer ogsaa obs paa at du ikke spiser for lite. ja jeg har tatt målene mine før jeg begynte men har ikke tatt nye mål enda for ting skjer ikke sååå fort. hehe. jeg har ikke vekt hjemme så det betyr igrunn ikke så mye. bare synes det er litt spesielt. tror jeg spiser litt under det som man skal ha i seg daglig men litt mindre mat må til for å gå ned sundt over lengre tid.
Gjest Elfrida Skrevet 15. juni 2009 #6 Skrevet 15. juni 2009 Jeg hadde målt meg igjen hvis jeg var deg. Det kan absolutt tenkes at du vil se en forskjell. Har du brukt samme vekt når du har veid deg forresten?
galskap Skrevet 15. juni 2009 Forfatter #7 Skrevet 15. juni 2009 Jeg hadde målt meg igjen hvis jeg var deg. Det kan absolutt tenkes at du vil se en forskjell. Har du brukt samme vekt når du har veid deg forresten? tenkte jeg skulle vente ett par uker til. ja bruker vekta de har på treningsstudioet der jeg trener.
Gjest Rubens Rikskringkasting Skrevet 15. juni 2009 #8 Skrevet 15. juni 2009 Man merker forskjell på målebåndet ganske raskt, altså, så om du har gått ned vil du nok se det om du måler deg i dag, f.eks. Men hva med klærne, da? merker du ikke at de har blitt løsere?
kristian82 Skrevet 15. juni 2009 #9 Skrevet 15. juni 2009 (endret) hei=) trenger litt hjelp av dere jeg. før nyttår satte jeg føttene mine på en vekt for første gang på ett år og da fant jeg ut at jeg hadde gått opp 8 kilo! å da bestemte jeg meg for at det skulle skje en forandring. så etter nyttår la jeg om hele kostholdet til å drikke vann og spise små og næringsrike måltider 4-5 ganger om dagen og begynne å bevege meg. dette har jeg klart veldig bra og trener nå styrke og kondis 3-4 ganger i uka og spiser masse proteiner og sunn mat. men vekta har ikke flytta seg en millimeter!!!! og der faller motivasjonen da.. etter 6 mnd synes jeg faktisk jeg burde sett en forandring.. noen gode råd her??? takk på forhånd=) For det første kan nok mye av fettet ditt ha forsvunnet, men at musklatur og oppstramming av kroppen ( kanskje vann) fører til at vekta ikke har reagert så mye. I tillegg er det noen som (av en eller annnen grunn) må ha litt lenger tid før forbrenning skikkelig setter igang, så det syns på vekta. For meg høres det ut som du har et veldig sunt kosthold og bra trening, da tror jeg du kan glemme vekta, og at du garantert kommer til å få en sunn, frisk og veltrent kropp om du fortsetter slik Endret 15. juni 2009 av kristian82
Annikken Skrevet 15. juni 2009 #10 Skrevet 15. juni 2009 Tren hardere og kortere! Altså, tren enten hardere kondisjon og/ eller hardere styrke, men gjør det "skikkelig", og tren heller 30 min hardt enn 60 min "medium". Begynn enten med tunge vekter, eller kjør hardere kondisjonstrening. Spesielt vektene vil jeg anbefale. Dersom du ikke brenner fett med tung styrketrening 3-4 ganger i uka, så er du rett og slett for tynn til å miste vekt i utgangspunktet Hvor mye veier du nå? Høyde? Kraftig/ tynn benbygning?
galskap Skrevet 15. juni 2009 Forfatter #11 Skrevet 15. juni 2009 Tren hardere og kortere! Altså, tren enten hardere kondisjon og/ eller hardere styrke, men gjør det "skikkelig", og tren heller 30 min hardt enn 60 min "medium". Begynn enten med tunge vekter, eller kjør hardere kondisjonstrening. Spesielt vektene vil jeg anbefale. Dersom du ikke brenner fett med tung styrketrening 3-4 ganger i uka, så er du rett og slett for tynn til å miste vekt i utgangspunktet Hvor mye veier du nå? Høyde? Kraftig/ tynn benbygning? jeg trener ca en time styrke gangen og jeg tar i! tro meg veit ossen det er med oss jenter å styrke:P kondisen er ræva så jeg løper intervaller. og for tynn er jeg langt ifra. veier 78 kg og har ganske kraftig beinbygning. men er ikke pæreforma heller:P hehe. men lå på 70 kg før å det synes jeg passa kroppen min. så vil gjerne ned dit igjen..
Annikken Skrevet 15. juni 2009 #12 Skrevet 15. juni 2009 jeg trener ca en time styrke gangen og jeg tar i! tro meg veit ossen det er med oss jenter å styrke:P kondisen er ræva så jeg løper intervaller. og for tynn er jeg langt ifra. veier 78 kg og har ganske kraftig beinbygning. men er ikke pæreforma heller:P hehe. men lå på 70 kg før å det synes jeg passa kroppen min. så vil gjerne ned dit igjen.. Da har vi samme mål! Jeg prøver å komme meg ned på 70 igjen, har klart meg til ca 76 nå, startet på 78 Bare fortsett med styrke og intervaller, før eller siden løsner det! Jeg prøver å loggføre alt jeg spiser for første gang, vet ikke om det gjør meg mer bevisst, men jeg tror det har en viss effekt )
galskap Skrevet 16. juni 2009 Forfatter #13 Skrevet 16. juni 2009 Da har vi samme mål! Jeg prøver å komme meg ned på 70 igjen, har klart meg til ca 76 nå, startet på 78 Bare fortsett med styrke og intervaller, før eller siden løsner det! Jeg prøver å loggføre alt jeg spiser for første gang, vet ikke om det gjør meg mer bevisst, men jeg tror det har en viss effekt ) hehe spennende at jeg ikke er alene:P ja er vel bare å stå på og jobbe videre så løsner det vel=) men om cm går inn så har ikke vekta så mye å si heldigvis. hehe. jeg har egentlig faste måltider og spiser stort sett det samme hver dag til hvert måltid bortsett fra noe variasjon. så det å loggføre alt jeg spiser føler jeg at blir litt drøyt:P hehe. vi får det nok til tilslutt:D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå