Gå til innhold

Merkelige, morsomme overskrifter og andre festligheter

Gjest Eurodice

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg kan ikke se at noe av dette tilsier at som er et spesielt finurlig ord. Det første eksempelet er ganske uproblematisk, selv om det jo er litt krøkkete formulert. Og her ser man tydelig av konteksten hva det er som mistenkes påtent.

I eksempel 2) og 4) dreier det seg om at man feilaktig har plassert andre fraser midt inni en substantivfrase, i stedet for utenfor.

I 2) består subjektet av substantivfrasen "Pent brukt sovesofa som er god å ligge på", og det å plassere verbal og agensledd inni subjektet på den måten, er det ikke muligheter for i norsk. Det er akkurat likedan i 4), hvor det er "Hybel som ligger midt i byen" som er subjekt.

Eksempel 3) viser at det kan være problematisk å ha både preposisjonsfrase og relativsetning som utfylling til samme substantiv.

Anonymous poster hash: f2d1b...9b7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice

Jeg kan ikke se at noe av dette tilsier at som er et spesielt finurlig ord. Det første eksempelet er ganske uproblematisk, selv om det jo er litt krøkkete formulert. Og her ser man tydelig av konteksten hva det er som mistenkes påtent.

I eksempel 2) og 4) dreier det seg om at man feilaktig har plassert andre fraser midt inni en substantivfrase, i stedet for utenfor.

I 2) består subjektet av substantivfrasen "Pent brukt sovesofa som er god å ligge på", og det å plassere verbal og agensledd inni subjektet på den måten, er det ikke muligheter for i norsk. Det er akkurat likedan i 4), hvor det er "Hybel som ligger midt i byen" som er subjekt.

Eksempel 3) viser at det kan være problematisk å ha både preposisjonsfrase og relativsetning som utfylling til samme substantiv.

"Finurlig" var kanskje ikke helt heldig. Det jeg mente, var at relativsetninger som begynner med "som" kan bli pussige og egnet til å misforstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Blubberella

Livet som mamma og ventetiden på en liten lillebrøster..

Hvilket vakkert, kjønnsnøytralt ord! :laugh:

Bortsett fra at det på nordnorsk høres ut som det er snakk om en liten person med små bryster.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fra graviditet og spedbarn:

"Hvordan var din festeblødning?"

Vel, jo, det var jo litt blod da...

Anonymous poster hash: 87878...c0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med å ha skrevet det mest blærete innlegget i hele tråden! Og det uten engang å nevne relativ subjunksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Riskjeks

"og et år fikk jeg ... fra kona hans som hadde ligget i en søppelsekk på loftet siden hun var ung..."

:hoho:

Stakkars dame! :o

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferge med 700 passasjerer krasjet med lasteskip
Fem døde bekreftet omkommet på Filippinene.

http://www.dagbladet.no/2013/08/16/nyheter/utenriks/filippinene/ulykke/skip/28742367/

Altså, det er jo trist og tragisk, men det var jo godt at de fikk bekreftet at de døde var omkomne...

Anonymous poster hash: c55d1...59d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, takk, takk til dere som har bidratt her :hug:

Jeg har holdt meg unna KG en lang stund nå, fordi jeg har det ikke så bra for tiden.

Men: Jeg hadde jo helt glemt at KG har mye utrolig morsomt å by på også! Jeg har ledd høyt og lenge i flere timer nå (er på side 50 i tråden). Gleder meg til resten :danse: og håper tråden lever lenge, lenge, lenge! Keep on posting, og igjen: takk for noen herlige formiddagstimer!

Anonymous poster hash: e405a...010
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Eurodice

Silikonpupper kan være fint, men da må iallefall være dobbel så mindre enn disse ballongene.

Endret av Arabella
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...