Gjest *Mim* Skrevet 15. juni 2009 #1 Skrevet 15. juni 2009 Det reklameres stadig for rensekurer, detox etc, som skal rense kroppen for giftige stoffer og slaggstoffer. Hva vil det egentlig si? Hva er det som renses ut, og hvordan skjer det? Jeg er ganske skeptisk til rensekurer, men er klar for å bli overbevist. Synes dette rensebegrepet er ganske ullent...
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2009 #2 Skrevet 15. juni 2009 Jeg er hel enig med deg. Folk blir lurt til å kjøpe alt dette som skal rense kroppen for div giftstoffer. Det meste av det gir diare, eller er bare vanndrivende. Vær litt mere kritisk!
Annikken Skrevet 15. juni 2009 #3 Skrevet 15. juni 2009 Poenget er vel å rense de øvre deler av tarmen for eventuell igjensittende avføring ("slagstoffer"). Det jeg har hørt er at et sunt/ normalt kosthold med en viss andel grønnsaker/ fiber vil gjøre samme jobben. Kroppen selv er det beste selvrensende middel. Den har tross alt brukt flere milloner år på å finjustere seg selv. Men i all hovedsak er det vel å rense ut "slagstoffene" som er hensikten. Man vil alltid ha slagstoffer liggende i tarmen, men disse skilles ut regelmessig. (Correct me if I'm wrong.) Ofte er det slagstoffer og vann som forsvinner ved en "renselse" / "hurtig slankekur", og man tror man har "gått ned" 2-3 kilo, når det bare er deler av innmaten som er borte. Så blir man kjempeskuffa når vekta er tilbake etter en uke eller to.
Gjest *Mim* Skrevet 15. juni 2009 #4 Skrevet 15. juni 2009 Men hva er disse slaggstoffene, egentlig? :klø:
Annikken Skrevet 15. juni 2009 #5 Skrevet 15. juni 2009 (endret) "Et grovt og fiberrikt kosthold gjør at mer av føden når ned til tykktarmen som ufordøyelig mat. Dette er slaggstoffer og de utgjør størstedelen av avføringen. Rikelig med slaggstoffer virker stimulerende på aktiviteten i tykktarmen. Det blir mer avføring med myk konsistens som lett tømmes ut." http://www.pasienthandboka.no/default.asp?...documentid=2199 Slaggstoffer er altså ufordøyelig mat. Bæsj, med andre ord Endret 15. juni 2009 av Annikken
Gjest D-shol Skrevet 15. juni 2009 #6 Skrevet 15. juni 2009 Synes det er litt artig, ville gjøre dette for noen år siden og leste på en del pakker. De sa "det er viktig at du samtidig som kuren drikker x liter vann, spiser x gram frukt og fiber hver dag, og holder deg helt unna sukker, kaffe og hvetemel". Da kan man like gjerne droppe pillene og gjøre det som står på pakka. Fiber er den beste "piperenseren" Poenget med rensekurer er å tømme tarmsystemet for matrester.
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2009 #7 Skrevet 15. juni 2009 Min egen erfaring er at det KAN være et problem med "slaggstoffer" ved blat annet malabsorpsjon. Det blir igjen rester i tarmen som ikke blir tatt opp av kroppen, men som danner grobunn for ulike mikroorganisker som kan gi plager i en eller annen grad. Men jeg greier ikke helt å tro at rensekurer er den beste løsningen. Når man f eks ikke spiser noe særlig (noen av kurene er jo bare juice eller annen væske) blir jo tarmaktiviteten mindre, noe som ikke fører til noe mer gjennomstrømming/tømming enn ellers (ok at man får diaré, men ut fra mine kunnskaper betyr ikke dét at tykktarmen renses, tvert i mot egentlig). At kroppen begynner å spise av egne lagre kan være en positiv ting, men tror heller ikke dette betyr giftspising eller f eks varig fettreduksjon. Jeg tror IKKE kroppen spiser av ufordøyde rester på tykktarmveggen - tykktarmen brukes nesten bare til å suge ut vann, men kanskje mikroorganismene der får spist opp mer enn ellers. En mye viktigere innfallsvinkel er er i mine øyne å spørre seg hvorfor det evt er så mye slike slaggstoffer og ting som plager oss fra fordøyelsessystemet, og gjøre noe med det. Er det noe vits i en rensekur om man samtidig eller etterpå går tilbake til å spise uegnet mat til neste gang kroppen sier høyt i fra? Bør man kanskje heller prøve å spise sunnere til vanlig og ta hensyn til kroppens behov? En hvit uke for en som er alkoholiker 51 uker i året gir heller ingen stor helsegevinst... Når det er sagt tror jeg man kan få mye ut av å faste under egnede forhold, men det blir nok mest på det mentale planet.
Gjest Bolledeig Skrevet 15. juni 2009 #8 Skrevet 15. juni 2009 Det er helt riktig som nevnt her flere steder - det er ingen "helsegevinst" ved å for eksempel ha diaré i flere dager eller bruke sterkt vanndrivende midler, og det kvitter heller ikke kroppen av de såkalte giftstoffene. De giftstoffene vi har, sitter i fettvevet. Og fordøyelsen blir bedre av å leve sunt, disse rensekurene har ikke noe for seg.
Annikken Skrevet 15. juni 2009 #10 Skrevet 15. juni 2009 (ok at man får diaré, men ut fra mine kunnskaper betyr ikke dét at tykktarmen renses, tvert i mot egentlig). Fantastisk poeng, man kan jo bare se det for seg Flott innlegg forøvrig
Gjest Bolledeig Skrevet 15. juni 2009 #11 Skrevet 15. juni 2009 hva med sånn tarmskylling?? Tarmskylling er i beste fall uten effekt, i verste fall direkte skadelig. Å spyle bort bakterier som naturlig skal være i tarmen kan føre til ulike plager, og tarmen er et selvrensende organ. Hvis ikke ville vi vært ganske dumt innrettet fra naturens side Med andre ord helt uten effekt.
Gjest Fancy Nancy Skrevet 16. juni 2009 #12 Skrevet 16. juni 2009 Tarmskylling er i beste fall uten effekt, i verste fall direkte skadelig. Å spyle bort bakterier som naturlig skal være i tarmen kan føre til ulike plager, og tarmen er et selvrensende organ. Hvis ikke ville vi vært ganske dumt innrettet fra naturens side Med andre ord helt uten effekt. joda greit nok at den egentlig er selvrensende, og egentlig skulle vi jo ha fått i oss alle de viktige mineralene og vitaminene vi trenger gjennom et normalt kosthold. men nå er det så at ting har forrandret seg siden steinalderen... maten vi spiser er kjemisk behandlet, tomatene er fra veksthus uten naturlig sollys og vi propper i e-stoffer i alt fra skinke til kornprodukter. maten vi spiser ER ikke naturlig mer! og dette er ikke kroppen skapt for å brenne ut. noe av virkningen ser vi i at matintolleranse er mer vanlig nå enn det noen gang har vært før. jeg tror å hjelpe kroppen litt på vei i å bli kvitt avfrallstoffene den ikke får ut selv er bra! en renselses kur skal jo ikke gjøres for ofte men jeg tror absolutt at det er en god ide en gang eller to i året. fra naturens side er asparges veldig rensende, dette kan merkes på lukten fra urinen etterpå (ser ofte mørker ut og lukter ekstra stramt) og aspargesen kommer om våren, derfor en naturlig tid og måte og rense kroppen på.
Gjest Elfrida Skrevet 16. juni 2009 #13 Skrevet 16. juni 2009 men nå er det så at ting har forrandret seg siden steinalderen...Ja, vi lever lengre og har bedre tilgang på alle typer mat enn noen gang... E-stoffer blir ikke mer eller mindre borte fra kroppen ved å stappe enn vannslange opp i rektum og spyle i vei.
Gjest Bolledeig Skrevet 16. juni 2009 #14 Skrevet 16. juni 2009 En av de største bløffene som er blitt forsøkt trædd nedover hodene på oss, med blant annet kosttilskudds og helsekostbransjen som primus motor, er at maten vi får i oss i dag på en eller annen måte skulle være mindreverdig i forhold til den maten vi spiste for eks hundre eller tusen år siden, og at derfor vi skulle trenge rensekurer, vitamintilskudd og you name it. Det som (beleilig nok) "glemmes" i denne sammenhengen er at vi nå har tilgang til næringsrik mat ÅRET RUNDT. Vi kan kjøpe ferskt kjøtt, i stedet for å måtte ty til tørket eller saltet kjøtt. Vi har tilgang til ferske grønnsaker og frukt året rundt. At maten vi spiser har mindre næringsstoffer enn tidligere. Om det skulle vært sant (noe det ikke er) så ville vi likevel spist så mye mer av den at vi likevel kom bedre ut av det enn om vi spiste "naturlig" et par korte perioder i året. At det kan være fordelaktig å spise etter sesong? Absolutt, det gir bedre kvalitet og mer kortreist mat. Men dette at maten vi spiser nå skulle være så mindreverdig er bare en usannhet gjentatt mange nok ganger til at dette er noe alle har "hørt et sted" uten at vi egentlig kan hoste opp noen kilder på dette.
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2009 #15 Skrevet 16. juni 2009 At det kan være fordelaktig å spise etter sesong? Absolutt, det gir bedre kvalitet og mer kortreist mat. Men dette at maten vi spiser nå skulle være så mindreverdig er bare en usannhet gjentatt mange nok ganger til at dette er noe alle har "hørt et sted" uten at vi egentlig kan hoste opp noen kilder på dette. Enig i at vi har bedre tilgang på mat nå enn noensinne, vi lever jo også dobbelt så lenge enn disse utrolig sunne steinaldermenneskene (selvsagt av hundre andre grunner enn bare kostholdet, men dog). Men det er da nok av kilder på at vi i dag spiser mer raffinerte karbohydrater enn for 10 000 år siden. Mitt inntrykk er at det er litt av dette disse rensekurene er for, å droppe sukker og hvetemel og rase ned noe vannvekt litt kjapt. Mange blir jo også litt oppblåste og slappe av det, og synes nå jeg har lest vitenskap som tilsier at kroppen ikke er så uhyre flink til å fordøye raske karbs (ikke at jeg har noen kilder å slå i bordet med, regner med du vet mer enn meg bolledeig!). Men det er vel egentlig bare å legge om kostholdet, drikke sin grønne te og spise fiber og grønnsaker, man trenger nok ikke disse vidunderkurene fra apoteket i tillegg.
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2009 #16 Skrevet 16. juni 2009 Enig i at vi har bedre tilgang på mat nå enn noensinne, vi lever jo også dobbelt så lenge enn disse utrolig sunne steinaldermenneskene (selvsagt av hundre andre grunner enn bare kostholdet, men dog). Men det er da nok av kilder på at vi i dag spiser mer raffinerte karbohydrater enn for 10 000 år siden. Mitt inntrykk er at det er litt av dette disse rensekurene er for, å droppe sukker og hvetemel og rase ned noe vannvekt litt kjapt. Mange blir jo også litt oppblåste og slappe av det, og synes nå jeg har lest vitenskap som tilsier at kroppen ikke er så uhyre flink til å fordøye raske karbs (ikke at jeg har noen kilder å slå i bordet med, regner med du vet mer enn meg bolledeig!). Men det er vel egentlig bare å legge om kostholdet, drikke sin grønne te og spise fiber og grønnsaker, man trenger nok ikke disse vidunderkurene fra apoteket i tillegg. Enig i denne. Klart at om man spiser masse dritt uten å våge å se på innholdsfortegnelsen, ukritisk spiser masse ferdigprodukter, fint mel, masse sukker osv, så får en del problemer. Jeg hører til de som merker det godt på både mage og allmenntilstand om jeg spiser dårlig over tid. Men jeg ser det ikke som en løsning å skylle tykktarmen (som som nevnt nesten utelukkende har som oppgave å suge opp vann, ikke næring og kun utgjør en relativt kort del av fordøyelsessystemet) eller helle i meg en eller annen magisk juice. Mulig det kan ha litt effekt for å rydde opp i dårlig tarmflora der og da - men jeg mener at man bør tenke mer helhetlig om man først skal gå og tenke på og bekymre seg over hva man får i seg alle de andre dagene i året! Derfor prøver jeg å spise sunt - hvilket vil si mye og allsidig med grønnsaker, gjerne norske, gjerne etter sesong, evt økologisk, nesten alltid ferske, grovere brød og gjerne andre kornsorter enn hvete, ikke for mye kjøtt, endel fet fisk osv. Jeg klarer ikke alltid å gjennomføre at "alt" er sunt, men jeg spiser variert og lager nesten alltid middagen fra bunnen av, og spiser forholdsvis reine ting til andre måltider. Antagelig er det et sunnere og mer variert kosthold enn forfedrene mine fra trange kår spiste utenom i sensommer/høstsesongen.. Forresten har jeg inntrykk av at mange tradisjonelle rensende urter som f eks brennesle og løvetann har det ryktet pga kombinasjonen vanndrivende (vet ikke hvor "viktig" det er egentlig?) og høyt vitamin- og mineralnivå. Det å skulle skylle ut alt mulig er bare en liten del av det å "egentlig" rense eller styrke kroppen. Ved trening forbrenner man raskere og renser vel kroppen på den måten, mens fastekurer ofte i realiteten setter ned forbrenningen? Så jeg mener at man MÅ ikke spise dritt, og at rensekurer ikke er løsningen på at vi velger å spise dritt. Men det kan nok funke for å bli kvitt dårlig samvittighet midlertidig.
Pingting Skrevet 16. juni 2009 #17 Skrevet 16. juni 2009 men nå er det så at ting har forrandret seg siden steinalderen... maten vi spiser er kjemisk behandlet, tomatene er fra veksthus uten naturlig sollys og vi propper i e-stoffer i alt fra skinke til kornprodukter. maten vi spiser ER ikke naturlig mer! og dette er ikke kroppen skapt for å brenne ut. noe av virkningen ser vi i at matintolleranse er mer vanlig nå enn det noen gang har vært før. Slike ting er veldig lett å si, men er det noen som faktisk kan dokumentere denne typen utsagn? Finnes det noen som helst indikasjoner på at de "kunstige" stoffene blir igjen i kroppen og at rensekurer hjelper? Asparges har ikke en døyt med rensing å gjøre, den lukta noen kjenner (det er nemlig bare en andel av befolkningen som får luktende urin eller som kan kjenne lukten) kommer av at stoffer i aspargesen reagerer når enzymene i magen bryter ned maten. Hvorfor skulle forresten stram lukt eller annen farge indikere at kroppen har blitt renset? Dessuten har du en logisk brist i innlegget ditt. Du sier at grunnen til at kroppen må renses er fordi vi spiser kunstig fremstilt mat, og at kroppene våre ikke er tilpasset dette. Samtidig argumenterer du for at asparges er en "naturlig" måte å rense kroppen på og derfor vokser på våren. Jeg sliter litt med å se sammenhengen - fant moder jord opp asparges fordi hun visste vi kom til å produsere e-stoffer og sprøytemidler da? Eller var det maten før i tiden som også inneholdt avfallsstoffer?
Gjest Lyh Skrevet 16. juni 2009 #18 Skrevet 16. juni 2009 Hei! Jeg har renset kroppen de to siste årene for E stoffer osv, og da har jeg gått på en diett hvor jeg kun har spist grønnsaker og frukt i 3 dager
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2009 #19 Skrevet 16. juni 2009 Blir litt nysgjerrig jeg - dere som bruker slike kurer, hvordan spiser dere til vanlig?
Gjest Lyh Skrevet 16. juni 2009 #20 Skrevet 16. juni 2009 Jeg har et sunt kosthold, men leste et sted om denne rense kuren med frukt og grønnsaker og det hørtes kjempe interessant ut
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå