Gå til innhold

Sosial og kognitiv utvikling

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Klara_*
Skrevet

Har du en jente på 12/ eller husker hvordan tolvåringen din var?

Når legger hun seg?

Hvilke interesser har hun?

Har hun interesse for verden rundt seg?

Følger hun med på dagsrevyen?

Hva gjør hun sammen med vennene?

Hvilke plikter har hun?

Passer hun mindre søsken?

Husker hun det hun skal gjøre?

Sånne ting...Lurer fordi jeg har en tolvåring som jeg synes ligger litt etter vennene i utvikling...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ingen 12åring selv, men kan svare fra det jeg selv husker da jeg var 12

Når legger hun seg?

husker ikke...

håndball, venner, hester, gutter, tv - såpeserier...

litt, men ikke så mye.. Var veldig opptatt av SOS barnebyer og redd barna en periode.. Men ikke så mye annet

nei

Snakker om gutter/tv/venner osv,spilte håndball, spilte super mario, chatta og surfet på nettet

Hvilke plikter har hun?

laget middag til meg selv 2 dager i uka, da jeg skulle på trening. måtte hjelpe til litt med diverse ting innimellom.. Vasket klær, ryddet ut av oppvaskmaskin, laget middag, støvsuge

nei, men passet nabo barn. Søsteren min var for "stor" til barnevakt.

gjorde stort sett det jeg skulle.. hvis jeg glemte lekser eller andre viktige ting fikk jeg ikke lov til å spille håndball- og det ble krise...

Skrevet

Ja

Når legger hun seg?

Hun legger seg rundt 21 på vinteren og 21.30 på sommeren. Sovner sjelden før kl 22.30

Fotball, korps, snowboard, venner, chatting

Ja generelt er hun det men kan være litt egosentrisk av og til(og det regner jeg som normalt)

Nei

Chatter, hopper på trampoline,skravler, lager kort, spiller fotball, leker, av og til bytur med handling

Hvilke plikter har hun?

Holde rommet sitt ryddig og helt strøkent til vakehjelpen kommer, rydde opp etter middag, rydde ut av oppvaskmaskinen, ta ut søppel og av og til lage middag.

Nei for hun har en bror på 10 så han passer seg selv. Men hun har vært barnevakt for en på 5 noen timer på ettermiddagen(naboen, og jeg var hjemme)

Stort sett men må minnes på ting som ikke er så gøy å gjøre som plikter(dette regner jeg også som normalt)

Gjest Gjest
Skrevet

Det er bare ett år siden min jente var 12.

Når legger hun seg?

Hun la seg mellom 21 og 21.15 når det var skole dagen etter.

Rundt 22 på helg og i ferier.

Korps, håndball, bøker, musikk og venner.

Ja, hun var veldig engasjert i verden rundt seg. Mer om lokalmiljø enn internasjonalt, men fulgte med.

Nei. Hun liker best å lese aviser. Både papir og på nett.

Skravler, "leker". De leker ikke så mye lenger, men "leker" seg likevel med litt mer ungdommelige ting.

Hvilke plikter har hun?

Hun skal holde rommet sitt i orden. Tørke støv og rydde 3 ganger i uken (hun er støvallergiker).

Hun skal ta av, vaske, og legge på nytt sengetøy hver uke.

Ut over det har hun ingen faste plikter, men hjelper meg når jeg ber om det.

Nei, men hun passer yngre nabobarn

Ikke alltid. Men en påminnelse er nok!

Sånne ting...Lurer fordi jeg har en tolvåring som jeg synes ligger litt etter vennene i utvikling...

Ut over spørsmålene dine kan jeg si...

Hun var ikke like "veslevoksen" som sine venner, som gjerne ønsket å virke eldre enn de var, og mange av dem mente hun var barnslig.

Hun sminket seg litt, men hadde ikke samme interesse for sminke og klær som sine jevnaldrende.

Hun likte gutter, og ble forelsket, men tok ikke initiativ til å bli sammen med dem, slik som venninnene gjorde.

Hun var litt mer asosial enn vennene sine, for hun ville heller lese en bok, enn å være med venninnene på "guttejakt" (streife rundt for å kanskje få et glimt av ukens utvalgte ;) )

Hun hadde ikke de hormonsvingningene som venninnene hadde, siden hun var litt senere fysisk utviklet enn venninnene, og virket dermed også mer "banslig" enn dem. (med menstruasjon ol)

Men hun var (og er) også veldig reflektert, engasjert og aktiv.

Nå, ett år senere, er hun ikke mindre moden enn dem.

Deres utvikling bremset litt opp når de begynte på ungdomsskolen, da startet hennes utvikling opp for fullt, og nå har hun tatt dem igjen.

Men jeg er glad for at hun ikke ble "voksen" så veldig raskt. Den ekstra tiden hun brukte på å modnes har gitt henne en trygghet mange av vennene hennes dessverre ikke har. De fleste av vennene hennes klarte ikke å følge med fordi utviklingen deres gikk så raskt... den ene dagen var de barn, den neste dagen skulle de takle konsekvensene av å ha blitt ungdommer.

Da ble det mye lettere for datteren min, som fikk denne utviklingen gradvis. :)

Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg for din 12-åring... de er så utrolig forskjellige i den alderen. Noen leker fremdeles med dokker, mens andre utforsker "voksenlivet".

Om ett år eller to, er hun sikkert på samme stadie som de andre. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...