Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter og surfer litt på Facebook og har lyst å legge til noen folk jeg har truffet på fest noen ganger. Jeg følte vi fikk ok kontakt, men aner jo ikke hva de tenker. Om vi sees igjen så er det iallefall veldig lenge til pga avstand, men vi har felles bekjente. Så begynte jeg å tenke litt på legge-til fenomenet.. noen legger til venner i vilden sky, andre ikke. Jeg synes nesten det er ekkelt å legge folk til, fordi jeg er redd for å bli avvist :S

så..:.

Hvor høy er din grense for å legge folk til på msn?

Hvor høy er din grense for å godta venneforespørsler?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For øyeblikket har jeg 20-friends requests og jeg har ikke tenkt å legge til noen av dem. Jeg selv legger bare til folk på facebook som jeg virkelig kjenner. Andre slik som de 20 på lista er ikke så nøye, folk flest er ikke så nøye.

Bare legg dem til du;)

Gjest D-shol
Skrevet

Noen har lagt til alle de noen gang har møtt, vennene deres, kjærestene til vennene deres og eksene til kjærestene til vennene deres.

Andre (som meg) legger kun til de de ønsker å ha kontakt med og er interessert i å bli oppdatert om.

Det må nesten folk få velge selv, mener jeg. Hvorfor er du redd for å bli avvist? Hvis dette er rimelig nye og "tilfeldig" bekjente, er det da noen undergang? Du har vel strengt tatt ikke så mye å tape. Hvis de avviser deg, fikk de vel ikke samme inntrykket som deg, og da kommer de uansett ikke til å bli noen permanent del av livet ditt. Gå for det, sier jeg, enten får du bedre kontakt med de nye vennene dine, eller i verste fall en "ignore".

Skrevet

At jeg er redd for å bli avvist ble kanskje litt feil. Men dette er folk jeg har lyst å bli kjent med, så om jeg blir avvist blir jeg sikkert litt småskuffa. Selv om jeg egentlig føler meg sikker på å bli godtatt.

Men jeg pleier kun å legge til folk som jeg kjenner ganske godt, så derfor jeg begynte å tenke på dette med å bare legge til tilfeldige bekjente, og hvor lett folk har for å legge hverandre til, uten at det betyr noe. Derfor jeg ble nysgjerrig på hvordan andre tenker rundt det å legge folk til :) Om det tenkes over det i det hele tatt.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Det er slike spørsmål som TS kommer med som er én av virkelig to store grunner til at jeg holder meg til helvete vekke fra AndleteBoka...

Skrevet

MSN? Hvem bruker det? Det er det jo bare å legge til i vildens sky.

Facebook derimot, der har jeg som regel at jeg skal ha møtt personen før jeg legger til. Det er nesten bare gamle klassekamerater fra barneskolen, litt fra ungdomsskolen og svært få fra videregående, pluss de fleste av de som har internett som jeg jobber med (samme avdeling helst). Det er kun en person som jeg ikke har møtt, som er i samme guild i WoW. To er det vel...

Å legge til eksen til dama osv er en uting.

Skrevet
Det er slike spørsmål som TS kommer med som er én av virkelig to store grunner til at jeg holder meg til helvete vekke fra AndleteBoka...

Og grunn nummer 2 er?

Gjest brutal_mann
Skrevet
Og grunn nummer 2 er?

Facebook sine betingelser for å bli medlem. Du gir dem fulle rettighjeter til alle de bilder de legger ut. Mao de forbeholder seg retten til å bruke dine private bilder til hva pokker de vil.

Skrevet

Det er jo en begrensning på hvordan bilder du legger ut da.

Gjest brutal_mann
Skrevet
Det er jo en begrensning på hvordan bilder du legger ut da.

Og så? Jeg gir ikke fra meg eiendomsretten til mine private foto slik helt uten videre. Noe sier meg at veldig veldig få på facebook faktisk er klar over hva de har sagt ja til.

Skrevet

Jeg er fult klar over det, og det tror jeg de fleste andre også er, selvom det kan være lett å trykke godkjenn uten å ha lest hva man trykker ja til.

Skrevet

Det er umulig å styre om bilder av deg blir lagt ut på Facebook, så mulig FB allerede har rettigheter til bilder av deg brutal_mann.

Men de fleste er vel oppegående nok til å tenke seg om før de legger ut bildene sine.

Gjest brutal_mann
Skrevet
Det er umulig å styre om bilder av deg blir lagt ut på Facebook, så mulig FB allerede har rettigheter til bilder av deg brutal_mann.

Men de fleste er vel oppegående nok til å tenke seg om før de legger ut bildene sine.

Bilder som viser meg eer en ting, bilder jeg har tatt en annen. Forøvrig er det fåmennesker som gidder ta bilder av meg, så den bekymringen er liten.

Men det er et meget viktig prinsipp for meg å ha kontroll på alle former for date jeg produserer. Folk generelt har et fraværende forhold til hva konsekvensen av et heldigitalisert samfunn faktisk betyr.

Skrevet

Skjønner deg godt. Er selv opptatt av åndsverkloven/opphavsrett.

Gjest Gjest_tina_*
Skrevet

Merker det er ganske stor forskjell på folk når det gjelder å legge til venner på fb!

Noen legger deg til etter du har pratet med dem 2 minutter på en fest. Egentlig synes jeg det er en fin gest, selv om jeg ofte tenker litt mer med selv at de er mer opptatt av å ha lang venneliste enn å faktisk bli kjent med meg (er ikke mange av dem som bryr seg med å holde kontakt eller noe etterpå, bortsett fra å sende meg teite gruppeinvitasjoner som de sender til hele lista).

Men jeg blir glad når folk jeg såvidt har hilst på og ikke fått nr til eller noe legger meg til, sier "hallo" på veggen min/PM og sender meg festinvitasjoner o.l. Jeg er nemlig ikke flink til sånt selv og er alltid glad for nye (potensielle) venner!

Jeg aksepterer alle friend requests fra folk jeg vet hvem er. Hvis jeg er usikker går jeg inn på profilen og sjekker om vi har felles venner og prøver å finne forbindelsen. Du kan jo sende med en mld med requesten for å være sikker på de vet hvem du er, si takk for sist osv.

Aksepterer aldri fra folk jeg ikke vet hvem er i det hele tatt, som gjerne er fra et annet land og jeg innlysende har null forbindelser med.

For det første er jeg ikke interessert i å bruke facebook som et nett-sjekkested, for det andre vet jeg at noen gærninger lager falske profiler for å spionere på andre og jeg har fått et par requests fra profiler som er mistenkelig lite informative og ser ut som de er lagd på 2 min.

Skrevet

På msn så har jeg bare noen få (20stk?), de er familie, venner noen medstudenter og jobb. Men dette er jo folk som jeg også prater mye med og liker å ha dem "lett tilgjengelig" uten at det trenger å være offentlig. Kan likså godt snakke på msn istedet for å ringe eller sende en text.

Facebook har jeg et mye mer avslappet forhold til. Har rundt 400-500 på lista der, men mange av dem kan ikke se alt innhold. Grunnen er vel at "vi" (venner, medstudenter osv.) bruker facebook til alt mulig, planlegger møter, lager events (konsertarrangering osv.), sender ut massemail og snakker privat med venner og familie.

Ser med andre ord ikke på facebook som veldig privat. Og når det gjelder dette med copyright (selv om det egentlig ikke er tema). Jeg liker å dele bildene mine -og så lenge vi bor i Norge, med norsk FB, så er det også mindre sjanser for at noen bruker vårt innhold om igjen. I tillegg så har vel facebook bevist nå at de er ganske forsiktige rundt denne saken -og de kan fortsatt tape i retten.

På bloggen min derimot så setter jeg et copyright-stempel på bildene -mest på grunn av spammere.

Skrevet

Er det ikke litt.. gammeldags? å synes at fb er farlig fordi man gir fra seg rettighetene til det man legger ut der? Dette har man jo diskutert hele tiden siden fb ble stort i Norge. Man legger bare ut det man vil. Fb maser ikke på deg for at du skal dele bilder du vil skal være private.

Jeg har lagt til nesten alt av "venner", bortsett fra spill-venner. Ble un-frienda her forleden av ei jente jeg gikk på barneskolen med, og som jeg aldri har likt, men det gjorde litt vondt likevel. Merket det jo ikke før en stund etterpå, går jeg ut fra. Går ikke ofte inn på profilen hennes, men så hun hadde kommentert noe på en felles venninnes profil, og så kom jeg ikke videre. Siden det var hun som hadde lagt meg til i utgangspunktet, syntes jeg det ble mer teit enn sårt.

Jeg synes jeg legger til de fleste, men ikke folk jeg har møtt på fest, f. eks. Synes det er søtt når folk som bare har kjent meg noen timer på fylla gjør det dagen etter. Og hvis du ignorerer noens venn-ønske, er det bar fb som får vite det.

Skrevet
Er det ikke litt.. gammeldags?

Aner ikke om du var meg og msn du tenkte på? Har aldri sett på msn som gammeldags nei -bruker både Skype, Msn, Google Talk og chatten på FB.

Det er jo bare en kjapp måte å snakke med folk på uten å ta opp telefonen -eller skrive "mail" og måtte vente på svar!

Vet nå ikke helt om jeg er gammel akkurat heller, men brukte IRC til samme formål leenge før overnevnte programmer fantes.

Om det nå er gammeldags så -who cares, så lenge det funker for meg/oss!? ;)

Gjest Gjest
Skrevet
For øyeblikket har jeg 20-friends requests og jeg har ikke tenkt å legge til noen av dem. Jeg selv legger bare til folk på facebook som jeg virkelig kjenner. Andre slik som de 20 på lista er ikke så nøye, folk flest er ikke så nøye.

Bare legg dem til du;)

Signerer.

Blir litt merkelig når mange har 5-600 venner på lista si.

Legger til de jeg kjenner og vil holde meg oppdatert om.

Gjest Gjest
Skrevet
Sitter og surfer litt på Facebook og har lyst å legge til noen folk jeg har truffet på fest noen ganger. Jeg følte vi fikk ok kontakt, men aner jo ikke hva de tenker. Om vi sees igjen så er det iallefall veldig lenge til pga avstand, men vi har felles bekjente. Så begynte jeg å tenke litt på legge-til fenomenet.. noen legger til venner i vilden sky, andre ikke. Jeg synes nesten det er ekkelt å legge folk til, fordi jeg er redd for å bli avvist :S

så..:.

Hvor høy er din grense for å legge folk til på msn?

Hvor høy er din grense for å godta venneforespørsler?

Selv er jeg ikke på facebook. Men min kjæreste har sagt at han har lagt til ei skuespiller som han traff en gang han var ute på byen! Ser også at hans "venner" har kjente navn, så jeg tror nok det kan være viktig for enkelte å ha de rette "vennene"....eller kommende kjærester?? -hoho...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...